فونیکسریمکسبهتام

دبیر انجمن خودروسازان ایران بیان کرد:

قیمت‌گذاری خودرو برای سال ۹۹ چگونه خواهد بود؟

عصر خودرو- دبیر انجمن خودروسازان گفت: آنطور که به نظر می‌رسد امسال شیوه قیمت‌گذاری دستوری خودرو تغییر پیدا خواهد کرد.

قیمت‌گذاری خودرو برای سال ۹۹ چگونه خواهد بود؟
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از گسترش نیوز، ماجرای قیمت‌گذاری دستوری خودرو موردی است که خودروسازان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند و از این قضیه ناراضی هستند. موارد مختلفی در قیمت خودرو تاثیر می‌گذارد که از جمله آن‌ها می‌توان به نرخ مواد اولیه، نرخ ارز، دستمزدها و... اشاره کرد. با توجه به این که تمام این موارد در سال جدید بالا رفته قاعدتا قیمت خودرو نیز افزایش پیدا خواهد کرد. اما هنوز تصمیم قطعی برای شیوه قیمت‌گذاری خودرو برای سال 99 گرفته نشده است.

    بسیاری از کارشناسان و مسئولان حوزه خودرو بر این باور هستند که قیمت‌گذاری دستوری تقریبا صنعت خودرو را به سمت نابودی کشانده و تنها یک تلنگر لازم است که این صنعت کاملا نابود شود. آنطور که اعلام شده قرار است ستاد تنظیم بازار طی هفته جاری قیمت محصولات تولیدی خودروسازان را اعلام کند. این در حالی است که یک ماه از سال 99 گذشته و خودروسازان نیز تولیدات خود را شروع کرده‌اند. در همین زمینه باید گفت که دو خودروساز بزرگ کشور در ماه فروردین امسال 29 هزار و 549 دستگاه خودرو تولید کرده‌اند در صورتی که وضعیت قیمت آن‌ها نامشخص است. تاکنون نیز نشست‌های کمیته خودرو برای تعیین شیوه قیمت‌گذاری و ارائه به ستاد تنظیم بازار بی نتیجه مانده است چرا که نظرات متفاوتی پیرامون این قضیه وجود دارد. برای پیگیری بیشتر وضعیت قیمت‌گذاری خودرو و همچنین شرایط بازار در سال 99 گفت‌و‌گویی با احمد نعمت‌بخش دبیر انجمن خودروسازان ایران ترتیب دادیم که در ادامه گزارش مشروح آن را می‌خوانید.

    شیوه قیمت‌گذاری خودرو تغییر می‌کند

    نعمت‌بخش ابتدا اظهار کرد: در مورد قیمت‌گذاری خودرو قرار است در ستاد تنظیم بازار در این خصوص تصمیم گرفته شود. به نظر می‌رسد مسئولین به این نتیجه رسیده‌اند که قیمت‌گذاری دستوری به هیچ وجه جواب نمی‌دهد. سال 98 و 97 به همین دلیل شیوه نادرست قیمت‌گذاری شورای رقابت 40 هزار میلیارد تومان زیان انباشته داشتیم که خوشبختانه در آخر اسفند ماه با تجدید ارزیابی دارایی‌ها این مسئله رفع شد. بر اساس قانون تجارت از ماده 141 خارج شدیم اما با این وجود بدهی شرکت‌های خودروساز به قطعه‌سازان همچنان پابرجاست.

    وی ادامه داد: اگر شیوه قیمت‌گذاری خودرو اصلاح نشود دوباره پس از گذشت مدتی خودروسازان ورشکست خواهند شد. بنابراین به نظر می‌رسد که قیمت‌ها به نحوی تعیین خواهد شد که از فروش خودرو سودی نیز نصیب خودروسازان شود تا بتوانند پول قطعه‌سازان را نیز پرداخت کنند.

    رشد 80 درصدی قیمت مواد اولیه

    دبیر انجمن خودروسازان در خصوص قیمت مواد اولیه گفت: لازم به ذکر است که مواد اولیه ظرف یک سال تقریبا 80 الی 90 درصد گران شده است. حتما قیمت‌ها را به صورتی تنظیم می‌کنند که خودروسازان دیگر زیان نکنند. البته راهکار ما که فروش خودرو با قیمت حاشیه بازار بود را بعید است انجام دهند اما در صورتی که خودروسازان از زیان خارج شوند مشکل تا حدودی حل خواهد شد. اما این مسئله که چگونه وضعیت بازار خودرو کنترل خواهد شد مشخص نیست. وزارت صمت نیز مواردی را در نظر گرفته تا دست دلالان از بازار قطع شود اما به دلیل اختلاف قیمت خودرو در کارخانه و بازار بسیاری از افراد برای سرمایه‌گذاری وارد این بازار می‌شوند و اقدام به خرید خودرو می‌کنند.

    رشد قیمت‌ها

    وی در پایان اشاره کرد: پیش‌بینی این است که امسال نیز چند درصدی قیمت خودروها بالا می‌رود اما نمی‌توان عدد دقیقی برای آن اعلام کرد و باید این موارد را از سازمان حمایت جویا شد. در بازار نیز بعضی از افراد آگهی‌های عجیب و غریبی می‌گذارند که حتی ممکن است خودرویی نداشته باشند. همین افرادی که در زمینه خودرو سرمایه‌گذاری کرده‌اند بازار را ملتهب می‌کنند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو