فونیکسریمکسبهتام

اولین بلندقامت خانواده با ویژگی های جدید

یاریس کراس ۲۰۲۱ هیبرید معرفی شد+ تصاویر

عصر خودرو-یاریس یکی از محصولات کمپانی تویوتا است که در بازار داخلی ایران نیز کاملا شناخته شده، محسوب می شود. یک خودروی جمع و جور یا بهتر بگوئیم کامپکت کوچک که از سال ۱۹۹۹ روی خط تولید ژاپنی ها قرار دارد.

یاریس کراس ۲۰۲۱ هیبرید معرفی شد+ تصاویر
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۴:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از عصر ایران، این خودرو از منظر کلاس بدنه در مدل های سدان 4 درب(1999 تا کنون)، هایچ بک 3 و 5 درب(1999 تا کنون) و کوپه 2 درب(1999 تا 2005) تولید شده است.

نسل اول یاریس از 1999 تا 2005، نسل دوم از 2005 تا 2013، نسل سوم در پلتفرم XP130 از 2011 تا 2019 و در پلتفرم XP150 از 2013 تا کنون و نسل چهارم از 2020 تا کنون روی خط تولید قرار دارد.

نسل های مورد اشاره شامل نسخه های فیس لیفت و ویژه در بازار های هدف متفاوت نیز می شود.

اما متفاوت ترین عضو برند یاریس یک کراس جدید است که در نسل چهارم این خانواده و براساس پلتفرم *TNGA اخیرا بطور رسمی معرفی شده است. این کراس اوور کوچک قرار بود در نمایش خودروی ژنو رونمایی شود اما شرایط کرونایی این روزها و عدم برگزاری رویداد خودرویی مذکور، برنامه های تویوتا را به چالش کشاند.

هم اکنون تصاویر استودیویی رسمی این محصول در اختیار رسانه ها قرار گرفته و خودروساز ژاپنی از تصمیم خود برای آغاز فاز تولید اقتصادی آن خبر داده است. در ادامه نگاهی کوتاه به ویژگی های کراس یاریس خواهیم داشت.

نزدیک ترین محصول تویوتا به یاریس، CH-R است که این خودرو نیز سابقه حضور در بازار کشورمان را دارد. بنابراین پیش از هر چیز ابعاد خودروی نامبرده را در ذهن خود بازخوانی کنید تا تصوری از کراس جدید داشته باشیم.

جمع و جور؛ کوچکتر از CH-R

از منظر ابعاد، کراس اوور یاریس برابر 4180 میلیمتر در طول توسعه یافته و فاصله بین محورهای آن نیز برابر با 2560 میلیمتر است. در مقایسه با یاریس 90 نیز 20 میلیمتر در عرض توسعه داشته و در ارتفاع نیز 90 میلیمتر فاصله بیشتری دارد. با این ابعاد باید گفت در مقایسه با CH-R که 4360 میلیمتر در طول(فاصله محورها 2640 میلیمتر)، 1795 میلیمتر در عرض و 1565 میلیمتر در ارتفاع توسعه داشته؛ مقداری جمع و جورتر است.

یاریس تمامی ویژگی های یک شاسی بلند طراحی روز را همراه خود دارد اما با این وجود طراحی کاملا متعارف تری در مقایسه با CH-R دارد. استفاده از فندرهای(سپر) برجسته و بخش پلاستیکی روی هلال فندر موجب شده تا ظاهری عضلانی داشته باشد. خطوط و زوایای ایجاد شده روی بدنه نیز در انتقال این حس نقش بسیار مهمی دارند.

یکی از مهمترین بروزرسانی های این خودرو، افزایش فضای داخل کابین بویژه در قسمت فضای جلوی پای صندلی ردیف عقب در مقایسه با دیگر پلتفرم های یاریس است.

خودرو در حالت استاندارد با رینگ های آلومنیومی 18 اینچی که طراحی جدیدی شبیه به یک برش مقطعی از مرکبات دارد، عرضه خواهد شد.

در تصاویر ارائه شده توسط تویوتا این خودرو در یک کد رنگ جدید طلایی با نام "Brass Gold" مشاهده می شود. انتخاب آپشن درب الکتریکی صندوق عقب نیز یک امکان کاربردی برای خانواده ها خواهد بود.

سامانه تمام چرخ محرک نیز برای کراس یاریس در نظر گرفته شده است. در بخش پیشرانه امکان انتخاب نمونه هیبریدی شامل یک موتور 3 سیلندر 1.5 لیتری در کنار یک موتور الکتریکی پیش روی مشتری قرار خواهد داشت. این پیشرانه با حضور سامانه تمام چرخ محرک تا 40 درصد در مقایسه با نمونه محرک جلو همین محصول عملکرد بهینه تری خواهد داشت.

در بخش جعبه دنده نمونه سی وی تی یا 6 سرعته دستی احتمالا برای این محصول تایید خواهد شد که باتوجه به نوع پیشرانه انتخابی مشتری (بنزینی یا هیبریدی) روی خودرو نصب می شود.

مجموع خروجی پیشرانه هیبریدی کراس یاریس برابر با 116 اسب بخار است که برای رانندگی در شهر کاملا مناسب به نظر می رسد.

تویوتا تولید 150 هزار دستگاه کراس یاریس در خط تولید فرانسه را هدف گذاری کرده است تا خودرو تابستان 2021 برای فروش در بازار اروپا آماده شود البته زودتر و در پاییز امسال برای بازار ژاپن عرضه خواهد شد.

* این پلتفرم اولین بار در سال 2015 روی خودروی پریوس عرضه شد. TNGA به عنوان یک رویکرد جدید در خطوط تولید تویوتا ویژگی هایی مانند 30 درصد کاهش زمان تولید و البته متعاقب آن 20 درصد صرفه جویی در هزینه ها را همراه دارد. در پلتفرم مذکور وزن محصولات کاهش یافته و مرکز ثقل خودروها در نقطه ای پایین تر قرار می گیرد که در نتیجه آن تجربه مطلوب تری از کیفیت رانندگی ایجاد خواهد شد. افزایش استانداردهای ایمنی نیز یکی دیگر از نقاط قوت TNGA است.

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      • خودرو امروز ۶۶۱
      آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
      آرشیو