فونیکسریمکسبهتام

موانع اجرای طرح واگذاری اتوبوس‌های بین شهری به شهرها چه بود؟

عصر خودرو- با اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی طرح فعالیت اتوبوس‌های بین شهری، در کلانشهرها مطرح شد اما اتوبوسی به تهران تحویل داده نشد و موانعی برای اجرای آن وجود داشت.

موانع اجرای طرح واگذاری اتوبوس‌های بین شهری به شهرها چه بود؟
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۴:۰۰

    به گزارش خبری «عصر خودرو» به نقل از تسنیم، تلاش برای گسترش حمل و نقل عمومی یکی از اهداف مشترک همه مدیران شهری طی سالیان اخیر بوده است که شاید بتوان از زمان مدیریت محمدباقر قالیباف  را به عنوان دوره درخشان و طلایی این حوزه یاد کرد زیرا توانست علی‌رغم کمک‌های ناچیز دولت خطوط مترو را از  72 به 300 کیلیومتر برساند، به ‌طور میانگین هر ماه 7 واگن و یک کیلومتر به سیستم مترو اضافه و 1200 دستگاه اتوبوس دو کابین وارد تهران کند.

    در مدیریت شهری فعلی نیز علی‌رغم همسو بودن با دولت همه رشته‌ها درباره رونق حمل و نقل عمومی با بی مهری دولت تدبیر و امید، پنبه شد و نتوانستیم موفقیتی در این حوزه داشته باشیم. اوضاع نا به سامان این ناوگان در شیوع ویروس کرونا خودش را نشان داد چراکه به دلیل کافی نبودن این سیستم طرح فاصله‌ گذاری اجتماعی به نحو مطلوب اجرا نشد.

    اما در این بین برای کمک به بهبود این وضعیت، دولت پیشنهاد استفاده از اتوبوس‌های بین شهری در شهرها از جمله تهران را مطرح کرد؛ طرحی که موانع زاید برای اجرا داشت و پای هیچ اتوبوسی را به تهران باز نکرد.

    مهدی جمالی نژاد؛ معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور در این باره گفت: به منظور مدیریت تقاضای سفر، با وزارت راه و شهرسازی توافق کردیم با توجه به عدم انجام سفرهای بین شهری در مدت اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی و هوشمند، اتوبوس‌های این ناوگان در مسیرهای معادل مسیرهای پرتراکم مترو و خطوط اتوبوس‌های درون شهری استفاده شود.

    رئیس شورای عالی ترافیک کشور خاطرنشان کرد: به منظور مدیریت تقاضای حمل و نقل عمومی درون شهری، خودروهای ون و همچنین اتوبوس‌های خطوط کم تردد نیز در نقاط پرتردد کلانشهرها به کار گرفته خواهند شد.

    محمود ترفع؛ مدیر عامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم به موانع اجرای این طرح اشاره کرد و با بیان اینکه این‌ اتوبوس‌ها به تهران ارائه نشد، گفت: در حال حاضر ترددهای بین شهری آزاده شده و قطعا اتوبوس‌های بین شهری به فعالیت اصلی خود بازمی‌گردند زیرا هر صندلی خود را می‌‌توانند چند 10 هزار تومان به مسافران عرضه کنند و اگر بخواهند فعالیت درون شهری داشته باشند، به ازای هر صندلی باید هزار تومان از مسافران دریافت کنند.

    وی ادامه داد: علاوه بر این ساختار داخلی اتوبوس‌های بین شهری مناسب فعالیت درون شهری نیست زیرا آنها 3 پله و یک راهروی باریک دارند که سوار و پیاده شدن سریع را سخت می‌کند همچنین درِ ورودی این اتوبوس‌ها از سمت راست باز می‌شود و درِ اتوبوس‌های خطوط تندرو به جز دو خط، سمت چپ است بنابراین در خطوط پُر مسافر نمی‌توان از آنها استفاده کرد.

    مدیر عامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران تصرح کرد: از سوی دیگر بخشی از ناوگان خصوصی نیز معترض هستند که مسافر ندارند، خطوطی که کمی در حاشیه هستند با تعطیلی مدارس، دانشگاه‌ها و برخی مشاغل هنوز به اندازه‌ای که فعالیتشان اقتصادی باشد، مانند سابق فراهم نیست.

    وی متذکر شد: اگر قرار است از اتوبوسی استفاده کنیم می‌توانیم از ظرفیت این اتوبوس‌ها بهره‌مند شویم که این کار را هم آغاز کرده‌ایم اما از آنجایی که تعداد مسافران در حال افزایش است نحوه فعالیت اتوبوس‌ها نیز به وضعیت قبل از کرونا بازمی‌گردد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط