فونیکسریمکسبهتام

بنزین در بازارهای بین المللی لیتری چند است؟

عصر خودرو- قیمت بنزین در کشور در آبان سال گذشته با هدف مدیریت پرداخت یارانه و حمایت از اقشار کم درآمد افزایش یافت.

بنزین در بازارهای بین المللی لیتری چند است؟
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۳۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از میزان، این افزایش قیمت در زمانی که قیمت نفت هنوز با افت سنگین مواجه نشده بود، با دلایلی از قبیل تفاوت قیمت در کشورهای همسایه، جلوگیری از قاچاق سوخت و مدیریت مصرف انرژی در کشور توجیه پذیر بود.

    اما کاهش قیمت نفت طی ماه گذشته و سقوط ارزش فراورده‌های نفتی مانند بنزین و نفت کوره تردیدهای در خصوص قیمت نهایی بنزین به وجود آورده است.

    بنا به آمارهای موجود قیمت بنزین در بسیاری از کشورهای به پایین‌ترین میزان خود رسیده است به گونه‌ای که در بازار بین المللی قیمت هر لیتر بنزین لیتری 17 سنت و با احتساب دلار 4200 تومانی به 715 تومان و با احتساب نرخ دلار آزاد حدود 2700 تومان است.

    این درحالی است که قیمت بنزین سهمیه‌ای 1500 تومان و سهمیه آزاد 3000 تومان است.

    محمدعلی صادقی کارشناس حوزه انرژی با اشاره به وضعیت بازار نفتی اظهار کرد: کاهش قیمت نفت و ایجاد کسری بودجه در کشورهای بزرگ تولیدکننده نفتی؛ باعث شد روسیه و عربستان برای تعادل در بازار پای میز مذاکره بیایند و با تصمیم گیری برای کاهش تولید نفت قیمت نفت را افزایش دهند.

    این کارشناس حوزه انرژی تصریح کرد: این بی ثباتی در بازار نفت به تصمیمات کشورهای قاره آمریکا نیز باز می‌گردد و این موضوع را می‌توان در نشست اخیر مشاهده کرد که در صورت عدم پذیرش تصمیمات از سوی این کشورها ممکن بود توافقات را منتفی کند.

    وی افزود: کاهش قیمت نفت زمینه تلنگری برای اقتصاد کشور به منظور جداسازی بودجه از درآمدهای نفتی است و کشور باید شرایط خود را برای انطباق با این موضوع فراهم کند.
    صادقی تصریح کرد: بیماری کرونا بر تمام شئونات زندگی مردم در سرتاسر جهان تاثیرگذار بوده و تعیین قیمت نفت پس از شیوع کرونا بسیار سخت است.

    وی افزود: هر تن بنزین معادل 1300 لیتر به قیمت حدود 300 دلار در بازارهای جهانی به فروش می‌رسد در صورت احتساب قیمت بنزین با دلار دولتی در حال حاضر قیمت بنزین کمتر از سه هزار تومان است.

    به گفته وی؛ کاهش قیمت فراورده‌های دولتی به نفع دولت شده است و بنزین در حال حاضر گرانتر به دست مردم می‌رسد.

    صادقی بیان کرد: کشورهای همسایه مانند افغانستان و ترکیه بازار مناسبی برای فروش فراورده‌های نفتی به وجود آورده است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو