فونیکسریمکسبهتام

تولید تجاری‌ها در ۹۸ افزایش یافت

عصر خودرو- طبق آمار ارائه‌شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، طی سال گذشته تنها ۷۲ هزار و ۱۹۷ دستگاه انواع محصول تجاری سبک و سنگین شامل کامیون، کشنده، اتوبوس، مینی‌بوس، ون و وانت توسط تجاری‌سازان خصوصی و همچنین شرکت‌های وابسته به خودروسازان نیمه دولتی به تولید رسیده است. این آمار از افزایش حدود ۵/ ۱۴ درصدی تولید تجاری‌ها نسبت به سال ۹۷حکایت دارد.

تولید تجاری‌ها در ۹۸ افزایش یافت
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از دنیای اقتصاد، در حالت تفکیکی تا پایان سال گذشته سه هزار و 251 دستگاه انواع کامیون، کامیونت و کشنده در کشور به تولید رسیده است که نسبت به 97 افت بیش از 67 درصدی را نشان می‌دهد. در این بخش، ایران‌خودرویی‌ها آماری هزار و 216 دستگاهی را به خود اختصاص داده‌اند که نشان‌دهنده کاهش تیراژ 8/ 3درصدی است. سایپایی‌ها اما تنها 638 دستگاه از این مدل خودروهای تجاری را در سال گذشته تولید کرده و بنابراین در مقایسه با 97، حدود 80 درصد افت را به ثبت رسانده‌اند. باقی تولیدات کامیون، کامیونت و کشنده نیز که عدد پایینی به‌شمار می‌رود، به شرکت‌های خودروساز بخش‌خصوصی تعلق دارد. در بخش اتوبوس اما کل تولید طی سال گذشته فقط 535 دستگاه بوده که نسبت به سال 97 کاهش 6 درصدی را نشان می‌دهد. همچنین در مجموع هزار و 48 دستگاه مینی‌بوس و میدل‌باس در کشور تا پایان سال گذشته به تولید رسیده که در مقایسه با 97، از افت حدودا 37 درصدی حکایت می‌کند. ازآنجاکه در حالت تفکیکی، آمار تولید اتوبوس و مینی‌بوس و میدل‌باس شرکت‌ها به‌صورت تجمیعی لحاظ شده، ایران خودرویی‌ها در کل آماری 168 دستگاهی از خود به‌جا گذاشته‌اند. این آمار نشان می‌دهد تولید اتوبوس و مینی‌بوس و میدل‌باس در بخش تجاری‌ساز این شرکت (ایران خودرودیزل) بیش از 22 درصد کاهش نسبت به 97 داشته است. از واحدهای تجاری‌ساز سایپا نیز خبر می‌رسد تیراژ اتوبوس، مینی‌بوس و میدل‌باس آنها تا پایان سال گذشته، 236 دستگاه بوده است. باقیمانده خودروهای تولیدی در این بخش نیز سهم شرکت‌های خصوصی است.

    در بخش وانت اما روند تولید مثبت بوده، چه آنکه تا پایان سال گذشته رشد بیش از 35 درصدی در مقایسه با 97 به ثبت رسیده است. در مجموع 67 هزار و 146 دستگاه وانت در کشور تا پایان 98 به تولید رسیده که سایپا بیشترین سهم را به‌واسطه وانتپراید داشته است. طبق آمار، این شرکت در سال گذشته 51 هزار و 925 دستگاه وانت را به تولید رسانده تا نسبت به 97 بالغ بر 59 درصد رشد کند. ایران خودرو اما تنها شش هزار و 96 دستگاه وانت را به تولید رسانده که نشان از کاهش بیش از 26 درصدی دارد. شرکت‌های بخش‌خصوصی نیز در تولید وانت نقش داشته‌اند که البته آمار دقیق آنها در دست نیست.

    در نهایت اما کل تولید ون در سال گذشته 217 دستگاه بوده که در مقایسه با 97 بیش از 83 درصد افت را نشان می‌دهد. سهم ایران خودرو از تولید ون 53 دستگاه و افت بالغ بر 90 درصدی بوده و سایپا نیز تنها چهار دستگاه از این محصول تولید داشته که نشان از افت بالغ بر 90 درصدی دارد. باقی ون‌ها را نیز شرکت‌های بخش‌خصوصی تولید کرده‌اند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو