فونیکسریمکسبهتام

روزگار سناریوسازی با پراید به اتمام رسیده

عصر خودرو- پراید از نگاه برخی سیاستمداران بازیگر خوبی است که در ژانرهای مختلف می توان آن را در نقش های مثبت و منفی بازی داد. بزرگترین مهره صنعت خودرو کشور به دلیل تیراژ بالا و قیمت پایینش نسبت به خودروهای موجود در بازار روزگاری به خاطر امنیتش سوژه اظهار نظر قهرمانانه یک نماینده مجلس می شود و روزی دیگر آن را خودرو قشر ضعیف جامعه خطاب می کنند که در صورت خروج از خط تولید ممکن است به اقشار پایین دست جامعه آسیب بزند و تیبا و ساینا به دلیل قیمت بالاتر نمی توانند جایگزینش شوند، این در حالی است که همین مسئولان و نمایندگان در اظهارات عامه پسندانه پیشین نسبت به کیفیت پراید و الزام خروج آن از خط تولید تاکید کرده بوده است.

روزگار سناریوسازی با پراید به اتمام رسیده
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، داستان از آنجایی شروع شد که عبدالله رضیان، عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی درباره توقف خط تولید پراید در اردیبهشت ماه و جایگزین شدن تیبا و ساینا به جای آن، گفته بود اگرچه در سال‌های اخیر، توقف خط تولید پراید یکی از تاکیدات اصلی کارشناسان صنعت خودرو بود اما این توصیه ها در شرایط عادی انجام می‌گرفت، از آنجا که در حال حاضر واردات خودرو ممنوع شده توقف تولید آن با اما و اگرهای بسیاری همراه خواهد بود.
    این نماینده مجلس دهم جایگزین کردن ساینا و تیبا به جای پراید را خالی کردن جیب مردم در شرایط کنونی دانسته و اظهار کرده بود علیرغم اینکه کیفیت تیبا و ساینا تفاوت چندانی با پراید ندارد، اما قیمت آنها بیشتر است و این امر می تواند با توجه به کاهش توان مالی مردم، اقشار آسیب پذیر را از خرید خودروهای ارزان قیمت نیز محروم کند. از سوی دیگر احتمال نابسامانی بیشتر بازار خودرو دور از انتظار نخواهد بود.
    پراید علی رغم تمامی ارتقاء های فنی که موجب حضور آن در خطوط تولید طی سال های طولانی شده، همواره دستاویز هجمه های سنگین به صنعت خودرو کشور بوده است. این در حالی است که سایپا هیچ گاه اعلام نکرده است که پراید با خودرو دیگری جایگزین می شود بلکه در تمامی اخبار رسمی سایپا اعلام شده است که ظرفیت خطوط تولید پراید به خانواده X200 شامل ساینا، تیبا و کوییک اختصاص پیدا خواهد کرد. در زمینه کیفیت، سازمان بازرسی کیفیت و استاندارد ایران که متولی بررسی کیفی خودروهای تولیدی است این حرف نماینده مجلس در زمینه مشابه بودن کیفیت تیبا و ساینا با پراید را تایید نمی کند و به نظر می رسد یک مسئول برای چنین اظهار نظری نیازمند اطلاعات فنی و دقیقی است که در اظهارات جنجالی شان جای آن خالی است.
    موضوع مهم دیگر بهانه قرار دادن واردات است به گونه ای که انگار اگر واردات خودرو به کشور آزاد بود مردم می توانستند پراید را با یک خودرو وارداتی جایگزین کنند، این در حالی است که ارزان ترین خودرو وارداتی در شرایط فعلی برچسب قیمت کمتر از 200 میلیون تومان نمی خورد و مشخص نیست که این نماینده مجلس چگونه پراید حداکثر 50 میلیون تومانی بازار را با وارداتی هایی مقایسه می کند که آمار وارداتشان طی 10 سال به اندازه تولید یک سال پراید هم نمی رسد.
    امروز در شریطی که سید جواد سلیمانی؛ مدیرعامل سایپا در حرکتی جسورانه و تاریخی طی برنامه زمان بندی قصد پایان تولید گاو شیرده 20 سال اخیر صنعت خودرو و اختصاص ظرفیت تولید آن به خودروهای به روز تر، ایمن تر و مدرن تر را دارد چنین اظهار نظرهایی که با انتقادات گذشته تناقض دارد ممکن است در تضاد با شعار "جهش تولید" تلقی شود. بسیاری هنوز به خاطر دارند که با خروج پیکان از خط تولید چه مشکلاتی در زمینه تیراژ تولید خودرو و جایگزینی آن وجود داشت اما این تصمیم سنگین و مهم بالاخره باید گرفته می شد و هر چند تبعات سنگینی در پی خواهد داشت اما با مدیریت صحیح و جایگزین ظرفیت ها با تنوع قابل توجهی از محصولات می توان شاهد آغاز روزهای جدید و متفاوت در سایپا و صنعت خودرو کشور بود.
    پراید به عقیده بسیاری از کارشناسان جایگزین ندارد. این بدان معنی است که دیگر تولید یک خودرو 2500 دلاری امکان پذیر نیست و باید بپذیریم که بر اساس استاندارد های جهانی و کمترین هزینه تولید خودرو در کشور، خودرویی مانند تیبا ارزان ترین خودرویی است که ارتقاء قابل توجهی نسبت به پراید در زمینه های فنی و ایمنی داشته است. به نظر می رسد در شرایط فعلی که پراید در سریال صنعت خودرو کشور به سکانس پایانی نزدیک می شود و قصد دارد پس از آن از دنیای بازیگری خداحافظی کند، بهتر است مسئولان نیز به جای سناریو سازی برای پراید به موضوعات مهم تری مانند مشکلات صنعت خودرو، خودروهای وارداتی و مشکلات قطعه‌سازان بپردازند تا با پیگیری این مسائل شاهد روزهای با ثباتی در شرایط سخت این روزهای صنعت خودرو کشور باشیم.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو