فونیکسریمکسبهتام

میل گاردان چیست؟

عصر خودرو- در خودرو‌های دیفرانسیل عقب که موتور آن‌ها در بخش جلو واقع است، باید نیروی حاصل از موتور به نحوی به چرخ‎ها برسد، این وظیفه به عهده میل گاردان است که نیروی حاصل از موتور را پس از خروج از گیربکس به چرخ‎های عقب انتقال دهد.

میل گاردان چیست؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از میزان، در خودرو‌های دیفرانسیل عقب که موتور آن‌ها در بخش جلو واقع است، باید نیروی حاصل از موتور به نحوی به چرخ‎ها برسد، این وظیفه به عهده میل گاردان است که نیروی حاصل از موتور را پس از خروج از گیربکس به چرخ‎های عقب انتقال دهد.

    میل گاردان برخلاف تصور بسیاری از افراد فقط یک لوله عادی نیست، این لوله باید کاملا صاف و بدون لنگی بوده و جنس آن حالت فنری داشته باشد تا در صورت وارد شدن فشار مجدداً به حالت اولیه بازگردد، البته گاردان در اثر وارد شدن فشار‌های بیش از حد کج می‏شود.

    وجود لنگی در میل گاردان به دلیل سرعت بالای گردش آن باعث لرزش شدید خودرو و در نتیجه ناراحتی راننده و سرنشینان و بروز مشکلات دیگر در خودرو می‏شود.

    دلیل این‎که میل گاردان توپر ساخته نمی‎شود این است که با کوچک‎ترین لنگی اتومبیل باید زلزله 7 ریشتری را تحمل کند و نیز در صورت وزن زیاد آن چهارشاخه‏ها وزن آن را تحمل نکرده و خواهند شکست.

    در دو طرف میل گاردان چهار شاخه‏های مخصوص وجود دارند که به میل گاردان امکان حرکت همزمان با بالا و پایین رفتن دیفرانسیل در دست‏انداز‌ها را می‎دهند، این بالا و پایین رفتن دیفرانسل مستلزم کوتاه و بلند شدن گاردان نیز هست، وقتی دیفرانسیل بالاتر می‎رود گاردان باید کوتاه شده و هنگامی که دیفرانسیل پایین می‏رود گاردان باید بلندتر شود.

    برای ایجاد این امکان برای گاردان از اتصال کشویی استفاده می‏شود، در اتصال کشویی، میل گاردان را دو تکه می‎کنند، به طوری که یک طرف قطورتر از طرف دیگر باشد، سپس طرف نازکتر در داخل طرف قطورتر فرو می‎رود.

    به منظور جلوگیری از هرزگردی، در بخش داخلی سمت قطور و بخش بیرونی طرف نازکتر "هزار خاری" ایجاد می‎نمایند در نتیجه گاردان به حالت کشویی می‎تواند در هنگام چرخش کوتاه و بلند شود به این اتصال اتصال کشویی گاردان می‎گویند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو