فونیکسریمکسبهتام

در هفته جاری رقم خورد

کرونا بازار خودرو را قفل کرد

عصر خودرو- رکود بازار خودرو به دلیل شیوع بیماری کرونا طی هفته جاری نیز تداوم داشت. همراه با شیوع کرونا بسیاری از بازارها از جمله بازار خودرو روزهای خلوتی را سپری می‌کنند، این در شرایطی است که به‌طور معمول خرید و فروش در اواخر سال با رونق زیادی روبه‌روست. در این زمینه فعالان بازار در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» با تاکید بر کاهش معاملات خودرو عنوان می‌کنند که بسیاری از فروشندگان با پیش‌بینی‌ای که از تداوم شیوع کرونا در سال آینده شده، خواستار فروش خودروهای خود در اواخر سال‌جاری هستند.

کرونا بازار خودرو را قفل کرد
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از دنیای اقتصاد ،  آن‌طور که فعالان بازار می‌گویند تا یکماه پیش این فروشندگان بودند که دست بالا را در تعیین قیمت‌ها داشتند و حاضر نبودند خودروهای خود را به قیمتی کمتر از قیمت‌های اعلامی خود به‌فروش برسانند، حال آنکه هم‌اکنون در بازار بی‌مشتری، این خریداران هستند که با چانه‌زنی قدرت بازار را به‌دست گرفتند.اما در بازاری که این روزها معاملات به حداقل خود رسیده نمودار قیمت‌ها نیز روند کاهشی به خود گرفته است، هر چند حباب قیمتی خودروها هنوز تخلیه نشده اما کاهش نسبی آن نشان از توقف رشد قیمت‌ها دارد.  فعالان بازار در پاسخ به این سوال که آیا روند کاهشی قیمت‌ها به گونه‌ای بوده است که قیمت‌ها به کف برسد، می‌گویند افزایش قیمت خودرو که طی بهمن ماه اتفاق افتاد باعث شد قیمت انواع خودرو به‌صورت کاذب بالا برود بنابراین در حالی که نمودار قیمت‌ها روند نزولی را طی می‌کند اما هنوز قیمت‌ها به کف نرسیده است.  در ارتباط با وضعیت این روزهای بازار سعید موتمنی رئیس اتحادیه صنف نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران به خبرنگار ما می‌گوید نبود خریدار در بازار آن‌هم در روزهای پایانی سال سبب نگرانی دست‌اندرکاران بازار شده است.  این فعال خودرویی ادامه می‌دهد: نگرانی اصلی فعالان بازار خودرو تداوم این وضعیت در سال آینده است.

    موتمنی می‌گوید: شیوع بیماری کرونا پیش از نوروز بازار شب عید را از نمایشگاه‌داران گرفت، این در شرایطی است که بخش زیادی از آنها خودروهای خود را نگه داشته بودند تا در روزهای پایانی سال به بازار عرضه کنند تا سود بیشتری نصیبشان شود اما خالی شدن بازار از خریدار باعث شده تا آنها برای خودروهای خود مشتری پیدا نکنند.  رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران تهران ضمن ابراز نگرانی از وضعیت به‌وجود آمده می‌گوید تداوم وضعیت حاکم در این بازار سبب می‌شود تا بخش قابل‌توجهی از فعالان خرد بازار با خطر ورشکستگی روبه‌رو شوند.  حال سری به بازار خودرو می‌زنیم تا ببینیم قیمت‌ها طی هفته جاری چگونه بوده است.  ابتدا سری به بازار پراید می‌زنیم. طی هفته جاری پراید 111 با قیمت 62 میلیون تومان در بازار موجود بود.  دیگر محصول این خانواده یعنی پراید 132 نیز 63 میلیون و 500 هزار تومان قیمت خورده است. تیبا صندوق‌دار با رینگ آلومینیومی با قیمت 70 میلیون تومان از سوی فروشندگان به خریداران عرضه می‌شود. مدل هاچ‌بک این خودرو، یعنی تیبا 2، نیز 75 میلیون تومان در بازار موجود است.  حال سری هم به بازار پژو 206 بزنیم. طی هفته جاری پژو 206 تیپ 2 فول در بازار با قیمت 101 میلیون تومان معامله شد. تیپ 5 ساده همین خودرو نیز 116 میلیون قیمت دارد. پژو 206 صندوقدار فول نیز با قیمت 123 میلیون تومان از سوی فروشندگان به بازار عرضه شد.  در حالی که سمند LX با قیمت 99 میلیون تومان در بازار موجود است، سمند EF7 با قیمت 110 میلیون در دسترس خریداران قرار دارد.  طی هفته جاری نیز دنا و رانا با قیمت‌های 141 میلیون و 98 میلیون تومان قابل خریداری بودند.  نگاهی هم به قیمت‌های محصولات دوگانه‌سوز بازار بیندازیم. در هفته جاری متقاضیان با پرداخت 137 میلیون تومان می‌توانستند پژو پارس دوگانه را خریداری کنند.  سمند EF7 دوگانه‌سوز نیز با قیمت 126 میلیون تومان از سوی فروشندگان به خریداران عرضه شد. 

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو