فونیکسریمکسبهتام

دبیر ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز سیستان:

کشف ۱۳.۵میلیون لیتر فراورده قاچاق

صرفه‌جویی یک میلیاردلیتری بنزین

عصر خودرو- یک مقام مسئول گفت: در ۱۰ ماه امسال بالغ بر ۱۳ میلیون و ۵۵۰ هزار لیتر فراورده قاچاق در سیستان و بلوچستان کشف کرده ایم که نسبت به سال گذشته ۵ درصد افزایش داشته است.

کشف ۱۳.۵میلیون لیتر فراورده قاچاق
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از مهر، سیستان و بلوچستان در جنوب شرق کشور با توجه به همسایگی با 2 کشور پاکستان و افغانستان و نیاز شدید این کشورها به انواع فرآورده‌های سوختی از جمله استان‌های مستعد در حوزه قاچاق سوخت است. قاچاق سوخت در 2 دهه گذشته با بروز خشکسالی و بیکار شدن شمار زیادی از مردم این استان به ویژه قشر جوان بیشتر مورد توجه قرار گرفته که نبود شغل مناسب با توجه به نرخ جمعیتی جوان و سود زیاد این کار عاملی برای ترغیب و تشویق افراد و گرایش آنان به سمت این فعالیت خطرناک بوده است.

    محمد محبی دبیر ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز سیستان و بلوچستان درباره آخرین وضعیت قاچاق سوخت در این استان و میزان تأثیر اقدامات پیشگیرانه، اظهار داشت: از بندرعباس، کرمان و اصفهان چهار فراروده نفتی شامل نفت سفید، نفت گاز، بنزین و نفت کوره را تحویل می‌گیریم که به صورت تانکری، ریلی و کشتی وارد می‌شود، که روش کشتی و ریلی مطمئن هستند و در این دو حوزه تحلفات به صفر رسیده است اما معضل ما در حوزه تانکر است. تاکید ما روی به کارگیری جی پی اس آنلاین بود که تاکنون 40 درصد نصب کرده‌اند و بقیه مقاومت می‌کنند از این رو شرکت ملی نفت باید به صورت جد پیگیر نصب روی کلیه نفتکش‌های کشور باشد زیرا قاچاق سوخت فقط مختص سیستان و بلوچستان نیست. در واقع اگر تانکر مورد رصد باشد هم امنیت فراورده بالا می‌رود و هم از تخلفات جلوگیری می‌شود.

    وی افزود: سامانه کنترل نفتکش‌ها، محیط را برای ورود سوخت به صورت تانکری ناامن کرده است. این سامانه را در چهار گلوگاه ورودی سیستان و بلوچستان نصب کرده‌ایم و هر بارنامه و حواله‌ای که از انبارهای نفت کشور (از سوی وزارت نفت) صادر می‌شود به صورت آنلاین اطلاعات نفتکش را دریافت می‌کنیم و این اطلاعات را در گلوگاه‌ها در اختیار نیروی انتظامی گذاشته‌ایم.

    کشف 13.5 میلیون لیتر فراورده قاچاق

    محبی ادامه داد: تاکنون بیش از 400 نفتکش قاچاق که خواستند قانون را به شیوه‌های بارنامه‌های جعلی یا اخذ بارنامه دوقلو و … دور بزنند، کشف کرده‌ایم. در 10 ماه امسال بالغ بر 13 میلیون و 550 هزار لیتر فراورده قاچاق کشف کرده‌ایم که نسبت به سال گذشته 5 درصد افزایش کشفیات داشتیم. بالای 90 درصد کشفیات توسط نیروی انتظامی اتفاق افتاده است که این مساله به منزله این است که نگذاشته‌ایم فراورده به مرز برسد و در گلوگاه کشف شده است.

    این مقام مسئول گفت: وقتی سوخت وارد استان شود، یعنی عملیات قاچاق به صورت شبکه ای انجام شده است. سوخت از تهران به سمت سیستان و بلوچستان قاچاق می‌شود، در بین راه تخلیه بار در اصفهان، فارس و کرمان صورت می‌گیرد که در این ماجرا گروه‌های متعددی حضور دارند. مناطق هم مرز با سیستان و بلوچستان مثل بم، جیرفت، عنبرآباد و … مملو از دپوهای سوخت است. بیشتر محلی‌ها این کار را می‌کنند.

    صرفه جویی یک میلیارد و 260 میلیون لیتر بنزین در 18 ماه

    وی افزود: همچنین با اجرای طرح کدینگ کارت سوخت که معضل بزرگی در استان سیستان و بلوچستان بود و به صورت سازمان یافته و شبکه ای نیز انجام می‌شد، از سال گذشته شروع به مقابله کردیم که بالغ بر 350 هزار کارت بنزین را در این طرح شناسایی کردیم که پس از شناسایی، ابطال، انسداد و یا تشکیل پرونده صورت گرفت. از سویی دیگر با اجرای طرح سهمیه بندی و فعال شدن کارت هوشمند، کارت‌ها به دست صاحبانش بازگشت.

    محبی گفت: همچنین صرفه جویی خوبی هم صورت گرفت به گونه‌ای که اجازه ندادیم ماهی 7 میلیون لیتر بنزین به دست «عرضه خارج از شبکه» برود. یعنی در 18 ماه گذشته یک میلیارد و 260 میلیون لیتر فقط صرفه جویی شده است و نگذاشته‌ایم بنزین عرضه خارج از شبکه شود و دیگر صف و شلوغی نداریم و به راحتی سهمیه بنزینشان را استفاده می‌کنند.

    19 درصد تصادفات سیستان و بلوچستان، مربوط به قاچاق سوخت است

    دبیر ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز سیستان و بلوچستان در مورد سوخت برهایی که به صورت قاچاق فعال هستند، اظهار داشت: در 10 ماه امسال از کل تصادفات جاده‌ای، بالغ بر 19 درصد تصادفات ناشی از قاچاق سوخت بوده است که در صد در صد سرنشینان فوت کرده‌اند و 36 درصد از سرنشینان فوت آنی داشته‌اند.

    محبی گفت: نسبت به سال گذشته که 40 درصد تصادفات ناشی از قاچاق سوخت کاهش یافته است اما حتی یک مورد هم قابل قبول نیست.

    با توجه به رشد جمعیت سیستان و بلوچستان و اینکه یک سوم جمعیت مرزنشین هستند و جوان‌ترین استان کشور هستیم، همچنین یک ششم مرزهای خاکی متعلق به استان سیستان و بلوچستان است و از آن طرف بحث بیکاری مطرح است متأسفانه انگیزه‌هایی برای بحث قاچاق فراهم شده است. در واقع اگر مردم شاغل باشند به سمت قاچاق سوخت نمی‌روند.

    مدیریت سوخت با اجرای طرح گذرهای مرزی

    قرار است به زودی در سیسیتان و بلوچستان به نام گذرهای مرزی اجرا می‌شود که بحث سوخت را مدیریت خواهیم کرد تا منفعت به صورت مستقیم به مرزنشین برسد که طرحی تکمیل تر از طرح فروش سوخت مرزنشینان است.

    مقدمات انجام شده است و اجرا به احتمال زیاد در سال 99 کلید می‌خورد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو