فونیکسریمکسبهتام

دبیر انجمن صنعت موتورسیکلت مطرح کرد:

افت ۵۰ درصدی تولید موتورسیکلت

تعطیلی کارخانجات به دلیل عدم شماره‌گذاری

عصر خودرو- دبیر انجمن صنعت موتورسیکلت گفت: تولید موتورسیکلت امسال نسبت به سال گذشته به دلیل وجود مشکلات عدیده ۵۰ درصد افت کرده است.

افت ۵۰ درصدی تولید موتورسیکلت
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از باشگاه خبرنگاران ،   این روزها وضعیت صنایع مختلف از جمله در حوزه وسایل نقلیه حال و روز خوشی ندارد. صنعت خودرو از یک طرف در حال دست و پنجه نرم کردن مشکلات مختلفی است. اما بعد دیگر قضیه مربوط به صنعت موتورسیکلت است که نسبت به حوزه خودرو توجه کمتری به آن می‌شود. برای پیگیری وضعیت تولید موتورسیکلت در کشور گفت‌و‌گویی با بهمن ضیامقدم دبیر انجمن صنعت موتورسیکلت ترتیب دادیم که در ادامه گزارش مشروح آن را می‌خوانید.

    ضیامقدم ابتدا در خصوص مشکلات موجود در این حوزه گفت: سه سال است که صنعت موتورسیکلت دچار بحران بسیار شدید شده و این قضیه دلایل مختلفی دارد. از جمله این موارد می‌توان به ارتقای استاندارد یورو3 به یورو4، ممنوعیت تولید موتورسیکلت‌های کاربراتوری، انژکتوری شدن سیستم سوخت‌رسانی و همچنین مصوبه مربوط به اسقاط اشاره کرد. تمامی این موارد باعث شد به دلیل نبود فرصت لازم با مشکلاتی در زمینه تولید مواجه شویم. ابتدا باید شرایط انجام طرح‌ها سنجیده می‌شد اما به دلیل عدم انجام این کار، سال گذشته خطوط تولید موتورسیکلت نزدیک به 5 ماه تعطیل شد. امسال نیز 2 ماه اول کارخانجات تعطیل بودند و درحال‌حاضر نیز دو هفته است که موتورسیکلت تولید نمی‌شود.

    وی در مورد اسقاط موتورسیکلت گفت: هم‌اکنون امکان اجرای طرح اسقاط وجود ندارد چرا که موتورسیکلتی در دسترس نیست تا بتوان آن را اسقاط کرد. در دو ماه قبل تلاش بر این بود که شرایط برای اسقاط فراهم شود و متاسفانه با تمام صحبت‌های انجمن و همکاری‌های مراکز اسقاط و ستاد مدیریت حمل‌و‌نقل نتیجه‌ای حاصل نشد. در ماده 8 قانون هوای پاک اعلام شده از رده خارج کردن خودرو و موتورسیکلت به عهده مالک است اما این تکلیف را برای تولیدکننده گذاشته‌اند. بنابراین قبل از این که موتورسیکلت شماره‌گذاری شود حتما باید یک موتورسیکلت دیگری را اسقاط کرد. چنین مسئله‌ای هیچ کجای دنیا وجود ندارد!

    دبیر انجمن صنعت موتورسیکلت در مورد هزینه اسقاط گفت: از لحاظ هزینه اگر بتوانید موتورسیکلتی برای اسقاط پیدا کنید هزینه آن تقریبا یک هفتم اسقاط یک خودرو است. اسقاط خودرو تقریبا 2.5 میلیون تومان هزینه دارد و بنابراین نرخ آن برای موتورسیکلت حدود 350 هزار تومان می‌شود. فعلا به دلیل این که قیمت لاشه پایین است انگیزه‌ای برای تولیدکننده وجود ندارد که موتورسیکلت اسقاط تحویل بگیرد و به جای آن یک نمونه نو بدهد. به هر حال این طرح خام بود و شرایط آن فراهم نشد و متاسفانه تنها تعطیلی کارخانه‌ها و افت شدید تولید را در پی داشته است.

    وی افزود: هدف این طرح این بود که موتورسیکلت‌های فرسوده موجود در شهرها جمع‌آوری شود تا علاوه بر کاهش آلودگی هوا تقاضایی نیز برای تولیدکننده موتورسیکلت به وجود آید. این امر به هیچ عنوان مهیا نشد به این دلیل که حتی یک موتورسیکلت فرسوده در سطح شهر جمع‌آوری نشد. پلیس راهور موظف بود که موتورسیکلت‌های فرسوده را جمع‌آوری کند.

    ضیا مقدم درباره تعطیلی کارخانه‌ها گفت: برای جلوگیری از تعطیلی کارخانجات ما با همکاری مراکز اسقاط از برگه‌های معادل استفاده کردیم. یعنی برگه‌های اسقاط خودرو که سالیان سال جمع شده و آماده بود را خریداری کردیم و قرار است از آن استفاده می‌کنیم. با تمام این وجود فعلا سعی و تلاش ما سرانجامی نداشته و هنوز شماره‌گذاری انجام نمی‌شود. ما پیگیر مراحل نهایی اسقاط هستیم تا این مشکل حل شود. شماره شاسی‌های موتورسیکلت‌هایی که می‌خواهند شماره شوند در سامانه وارد شده و کارهای مربوط به برگه‌های اسقاط نیز انجام شده است. مرحله آخر پلیس راهور است و منتظر مساعدت با این قضیه هستیم.

    وی در پایان اشاره‌ای به آمار تولید کرد و گفت: امسال نسبت به سال گذشته حدودا 50 درصد کاهش تولید داشتیم. سال گذشته تقریبا 164 هزار دستگاه موتورسیکلت به تولید رسید اما امسال این رقم 82 هزار دستگاه بود. اگر این روند ادامه داشته باشد قطعا سال آینده صنعت موتورسیکلت به صورت کامل نابود خواهد شد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو