فونیکسریمکسبهتام

نگاهی به «فردا SX۶»، جدیدترین خودرو بازار ایران؛

شاسی بلند ۷ نفره «فردا»؛ یک گزینه ایده‌آل برای همه

عصر خودرو- هفته گذشته، شرکت اتومبیل سازی فردا از نخستین محصول با برند مستقل خود رونمایی کرد تا گام دیگری در مسیر توسعه خودکفایی تولید خودرو در این شرکت برداشته شود.

شاسی بلند ۷ نفره «فردا»؛ یک گزینه ایده‌آل برای همه
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۵:۰۰
  • شاسی بلند 7 نفره «فردا»؛ یک گزینه ایده‌آل برای همه
  • شاسی بلند 7 نفره «فردا»؛ یک گزینه ایده‌آل برای همه
  • شاسی بلند 7 نفره «فردا»؛ یک گزینه ایده‌آل برای همه
  • شاسی بلند 7 نفره «فردا»؛ یک گزینه ایده‌آل برای همه
  • شاسی بلند 7 نفره «فردا»؛ یک گزینه ایده‌آل برای همه
  • شاسی بلند 7 نفره «فردا»؛ یک گزینه ایده‌آل برای همه
  • شاسی بلند 7 نفره «فردا»؛ یک گزینه ایده‌آل برای همه
  • شاسی بلند 7 نفره «فردا»؛ یک گزینه ایده‌آل برای همه
  • شاسی بلند 7 نفره «فردا»؛ یک گزینه ایده‌آل برای همه
  • شاسی بلند 7 نفره «فردا»؛ یک گزینه ایده‌آل برای همه
  • شاسی بلند 7 نفره «فردا»؛ یک گزینه ایده‌آل برای همه
  • شاسی بلند 7 نفره «فردا»؛ یک گزینه ایده‌آل برای همه
  • شاسی بلند 7 نفره «فردا»؛ یک گزینه ایده‌آل برای همه
  • شاسی بلند 7 نفره «فردا»؛ یک گزینه ایده‌آل برای همه
  • شاسی بلند 7 نفره «فردا»؛ یک گزینه ایده‌آل برای همه
  • شاسی بلند 7 نفره «فردا»؛ یک گزینه ایده‌آل برای همه

 به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» ، خودرو «فردا SX6» یک شاسی بلند هفت نفره است که در سایت تولیدی این شرکت در سمنان تولید می‌شود و هم اکنون فروش آن برای تحویل در سال جاری آغاز شده. در این بخش نگاهی کوتاه به ویژگی‌های جدیدترین خودرو بازار ایران خواهیم داشت، خودرویی در کلاسی جدید که می‌تواند قواعد بازار را بر هم بزند.
***
هر چند خودرو «فردا SX6» خودرو جدیدی در بازار ایران است اما صنایع اتومبیل سازی فردا در بازار خودرو ایران تازه کار نیست و از مدت‌ها قبل به تولید خودرو مشغول بوده است. کارخانه تولیدی این شرکت در سمنان طی قراردادی با ایران خودرو مونتاژ خودرو سمند را بر عهده داشت و پیش از آغاز تحریم‌ها نیز کراس‌اوور‌های MG در این کارخانه تولید می‌شد.
با توجه به شرایط کشور و وضعیت تحریم‌ها، مدیران این شرکت تصمیم گرفتند در دور جدید فعالیت‌هایشان، وابستگی به شرکای خارجی را کاهش دهند و به این ترتیب محصول جدید این شرکت این بار با نشان و نام «فردا» روانه بازار شده است.
«فردا SX6» نخستین محصول این شرکت با نشان ایرانی است و بر اساس آنچه در وبسایت این مجموعه درج شده، در آینده نمونه‌ای کوچکتر نیز با نام SX5 از سوی این شرکت عرضه می‌شود.
یک شاسی بلند 7 نفره
یکی از مهمترین ویژگی‌های SX6 که آن را از بسیاری از رقبایش در بازار ایران جدا می‌کند، هفت نفره بودن این خودرو است. البته شاسی بلند 7 نفره در بازار ایران موضوع چندان جدیدی نیست و در بین خودرو‌های وارداتی و حتی نمونه‌های معدودی از خودرو‌های تولیدی ایران، شاهد عرضه خودرو‌های هفت نفره هستیم اما ویژگی متمایز SX6 در چیدمان صندلی‌های آن است.
شاسی‌بلند‌های هفت نفره بازار ایران همگی خودرو‌هایی با آرایش پنج صندلی (دو صندلی در جلو و سه صندلی در عقب) بوده‌اند که با توجه به فضای موجود در بخش انتهایی خودرو، دو صندلی موقت نیز در این بخش نصب شده و خودرو به هفت سرنشینه تغییر پیدا کرده است که البته فضا در بخش عقب آن‌ها محدود است. در مقابل چیدمان صندلی‌ها در SX6 کاملا متفاوت است و خودرو از ابتدا برای رسیدن به آرایش هفت سرنشینه با حفظ آرامش تمامی سرنشینان طراحی شده است. در آرایش صندلی‌های SX6 شاهد نصب دو صندلی مجزا در ردیف دوم و سه صندلی ردیف آخر هستیم. مشابه این آرایش را می‌توان در خودرو‌های هفت نفره بازار‌های جهانی و به ویژه بازار آمریکای شمالی دید و از این نظر SX6 توانسته راحتی سرنشینان ردیف دوم را با دسترسی آسان به ردیف سوم تامین کند.
با توجه به طول بیش از 4.6 متری خودرو و البته در نظر گرفتن سقف بلند «فردا SX6» دسترسی به صندلی‌های ردیف سوم راحت است و مهمتر اینکه سرنشینان ردیف سوم از فضای مناسبی برخوردارند. البته طبیعی است نمی‌توان انتظار فضایی معادل ردیف دوم را داشت اما فضا آنقدر هست که سه سرنشین بزرگسال هم بتوانند در ردیف سوم بنشینند.
صندلی‌های ردیف سوم این خودرو تاشو هستند و راننده می‌تواند بنا به نیاز خود، آن را به نسبت‌های مختلف تا کند تا به این ترتیب هم فضای کافی برای هفت سرنشین در خودرو وجود داشته باشد و هم در صورت نیاز بتوان برای حمل بار از یک بخش یا تمام فضای عقب استفاده کرد.
با توجه به فاصله محوری 2.75 متری خودرو، فضا برای تمام سرنشینان فراهم است و همه می‌توانند از یک سفر خانوادگی لذت ببرند ضمن آنکه فضای صندوق عقب و البته باربند استاندارد سقف باعث می‌شود از نظر حمل بار هم مشکلی وجود نداشته باشد.
قوای محرکه
این روز‌ها موتورهای توربو رویه جاری صنعت خودروسازی است و برای «فردا SX6» هم از یک موتور توربو بهره گرفته شده است. مزیت بزرگ این موتور‌ها کاهش مصرف سوخت خودرو است ضمن آنکه بهره‌گیری از توربوشارژر باعث می‌شود در زمان مورد نیاز، توان و گشتاور بالای موتور هم در اختیار راننده قرار گیرد.
بر روی «فردا SX6» موتور 1.5 لیتری توربو انتخاب شده است که می‌تواند 147 اسب بخار قدرت و مهمتر از آن 200 نیوتون متر گشتاور تولید کند. برای ارزیابی کشش یک خودرو، مهمتر از قدرت موتور، گشتاور است و از این نظر SX6 می‌تواند به خوبی همه توان خود را در اختیار راننده قرار دهد ضمن آنکه بهره‌گیری از سیستم توربو باعث شده گشتاور بیشینه موتور خودرو در دور‌های پایین به دست آید تا خودرو بتواند به راحتی حتی با سرنشینان کامل در مسیر‌های شیب‌دار حرکت کند.
در کنار موتور، گیربکس هم با این مجموعه هماهنگ است تا به خوبی بتواند نیروی موتور را مدیریت کند. بر روی SX6 گیربکس اتوماتیک CVT نصب شده است که علاوه بر وضعیت اتوماتیک، به تیپ ترونیک هم مجهز است و راننده می‌تواند از بین 5 ضریب از پیش تعیین شده، کنترل جعبه دنده را بر عهده بگیرد. نیروی موتور SX6 از طریق این گیربکس به چرخ‌های جلو منقل می‌شود. مصرف سوخت ترکیبی SX6 معادل 7.5 لیتر در یکصد کیلومتر است و از این نظر جایگاه مناسبی در بازار ایران دارد.
امکانات ایمنی
شاسی بلند «فردا SX6» در زمینه امکانات ایمنی توانسته با بهره‌گیری از سیستم‌های کمکی، وضعیت مناسبی داشته باشد.
شاسی خودرو به گونه‌ای طراحی شده که می‌تواند در صورت تصادف، ضربات را جذب و مستهلک کند تا به این ترتیب کمترین نیروی ضربه به کابین خودرو برسد و از این نظر سرنشینان در ایمنی باشند. علاوه بر این و برای افزایش ایمنی راننده، میله فرمان نیز در تصادفات شدید و برخورد‌های سنگین از روبرو جمع می‌شود تا مانع از برخورد فرمان به سر و سینه راننده شود هر چند در نهایت ایربگ‌های جلو می‌توانند تا حد زیادی در تصادفات از روبرو ایمنی راننده و سرنشینان را تامین کنند.
در کنار این‌ها سیستم‌های ایمنی دیگری نیز در این خودرو تعبیه شده تا در زمان رانندگی و مواقع افزایش ریسک حادثه، پشتیبان راننده باشند. اصلی‌ترین مورد مجموعه سیستم حفظ تعادل خودرو و به ویژه ESP است که می‌تواند در پیچ‌های سنگین، با کنترل نیروی موتور و البته درگیر کردن مختصر ترمز‌ها، مانع از بر هم خوردن تعادل خودرو شود و SX6 را در مسیر نگه‌دارد. سیستم‌های ایمنی ترمز هم کامل هستند تا مانع از قفل شدن چرخ‌ها و بر هم خوردن تعادل خودرو شوند. در کنار این‌ها، برای حرکت در زمین‌های لغزنده هم سیستم‌های کنترل کشش در خودرو نصب شده تا در زمان آغاز حرکت و یا شتاب‌گیری در زمین‌های لغزنده، با تشخیص هرزگردی چرخ‌ها بتوانند به صورت هوشمند نیروی موتور و میزان انتقال نیرو به چرخ‌ها را مدیریت کنند. این سیستم می‌تواند مانع از هرزگردی چرخ‌ها شده و ضامن تسهیل حرکت خودرو در زمین‌های لغزنده و شتاب‌گیری شود.
برای ایمنی کودکان، صندلی‌ها نیز به سیستم ایزوفیکس مجهز هستند تا بتوان به صورت ایمن و استاندارد، صندلی کودک را بر روی آن‌ها نصب کرد.
امکانات رفاهی
بازار ایران علاقه زیادی به امکانات رفاهی در خودرو‌ها دارد و «فردا SX6» هم تلاش کرده در این زمینه مطابق خواست بازار حرکت کند. بر روی این خودرو به صورت استاندارد امکاناتی نظیر سیستم ورود و استارت بدون کلید، کروز کنترل با دگمه‌های روی فرمان، سیستم مالتی مدیا با نمایشگر 8 اینچی لمسی HD با دگمه‌های کنترل روی فرمان، قابلیت اتصال تلفن همراه، اتولایت، سانروف برقی، آیینه‌های تاشو با تنظیم برقی، دوربین و سنسور عقب با خطوط راهنما بر روی صفحه نمایشگر نصب شده است.
در کنار این‌ها، برای تامین راحتی راننده، سیستم فرمان خودرو از نوع کمکی برقی است و به این ترتیب در رانندگی شهری فرمان نرمی در اختیار دارد و با افزایش سرعت و برای ایمنی بیشتر، فرمان کمی سفت می‌شود تا کنترل راننده بر روی خودرو افزایش پیدا کند. علاوه بر این، سیستم اتولایت نیز بر روی این خودرو نصب شده است.
سرنشینان ردیف دوم امکان تنظیم مجزای سیستم تهویه خودرو را دارند چرا که خروجی و تنظیمات کامل در این بخش نیز در نظر گرفته شده است. زیر آرنجی صندلی‌های ردیف دوم و جالیوانی ردیف سوم از دیگر امکاناتی است که برای سرنشینان تعبیه شده است. در کنار این‌ها، صندلی‌های چرمی و دوخت قرمز صندلی‌ها و تودوزی‌ها از دیگر ویژگی‌های فضای داخلی است. چراغ‌های جلو علاوه بر اتولایت، مجهز به چراغ روشنایی در روز هستند ضمن آنکه چراغ‌های عقب هم به LED مجهز هستند.
یک شاسی بلند در کلاس متفاوت
خودرو جدید اتومبیل سازی فردا خودرویی در رده شاسی بلند‌های LT است و از این نظر نخستین خودرو در این کلاس برای بازار ایران است. خودرو‌های LT یا Large Touring خودرو‌های شاسی بلند مسافرتی هستند که به طور ویژه برای افزایش فضای سرنشینان طراحی شده‌اند. این خودرو‌ها دنیایی متفاوت از ون‌ها و MPV‌ها دارند و خصوصیات مثبت این خودرو‌ها را در قالب یک شاسی بلند ترکیب کرده‌اند.
به این ترتیب در یک شاسی بلند LT علاوه بر فضای کافی برای هفت سرنشین و فضای بار مناسب، قابلیت‌هایی برای حرکت در مسیر‌های ناهموار، فضای بیشتر برای سرنشنیان ردیف سوم و امکان گسترده برای تغییر آرایش صندلی‌ها در نظر گرفته شده است.
در «فردا SX6» شاهد بلند‌تر بودن سقف خودرو نسبت به نمونه‌های کراس‌اوور بازار هستیم و این مسئله فضای مناسب برای سرنشینان و البته سهولت در سوار و پیاده شدن را باعث می‌شود. باید در نظر داشت بر خلاف تصور عمومی، خودرو‌های این کلاس، مینی ون یا MPV‌های قد کشیده نیستند بلکه شاسی بلند‌هایی هستند که برای رفاه بیشتر بزرگ شده و تغییراتی داشته‌اند و از این نظر خصوصیات یک شاسی بلند همچون ارتفاع بیشتر از زمین، زاویه ورود و خروج از شیب و البته طراحی متعارف درب‌ها (بر خلاف انواع MPV) را حفظ کرده‌اند.
با در نظر گرفتن مجموع این‌ها و البته سیاست قیمت‌گذاری صنایع اتومبیل سازی فردا، خریداران SX6 می‌توانند یک شاسی بلند 7 نفره با امکانات رفاهی و ایمنی مناسب را با قیمتی معادل یک خودرو 5 نفره خریداری کنند و همین مسئله «فردا SX6» را به رقیبی قدرتمند در بازار ایران تبدیل کرده است.

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط