فونیکسریمکسبهتام

تراژدی اتوبوس‌های کاغذی

عصر خودرو- بی رودربایستی وضعیت اتوبوس‌های پایتخت از آنچه که مسئولان تصور می کنند بغرنج‌تر است، وضعیتی که با اصلاح قیمت بنزین چنان بدتر شد به گونه‌ای که گاهی باید عطای سوار شدن به اتوبوس را به لقایش بخشید و یا اگر مجبور به انتخاب اتوبوس شدی، اگر خیلی هنر داشته باشی باید بتوانی چند سانتی متر در چند سانتی متر، جا برای ایستادن و آویزان شدن از میله‌های اتوبوس برای خودت دست و پاکنی و نهایتا خیلی زرنگ باشی جایت را طوری تنظیم کنی که وقتی خواستی پیاده شوی لای دست و پای مردم گره نخوری و از ایستگاه جا نمانی.

تراژدی اتوبوس‌های کاغذی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۴:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایسنا، بنا بر اعلام مسئولان شهرداری تهران، بعد از اصلاح قیمت بنزین تعداد مسافران حمل ونقل عمومی به ویژه اتوبوس حدود 20 الی 25درصد افزایش یافته است، این افزایش تعداد مسافران در حالی است که بنا به گفته محمود ترفع، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شاهد افزایش فرسودگی اتوبوس‌های پایتخت هستیم.

    محمود ترفع   با اشاره به آخرین وضعیت اتوبوس‌های پایتخت می گوید که در حال حاضر 5862 دستگاه اتوبوس فعال است که در این میان تعداد 3173 اتوبوس‌ دچار فرسودگی هستند.

    وی با بیان اینکه 54 درصد اتوبوس‌های پایتخت فرسوده هستند، تاکید کرد که حدود 500 دستگاه نیاز به تعمیر دارند و این در حالی است که باید به تعداد فرسوده‌ها یعنی3173 دستگاه اتوبوس نو وارد چرخه شود.

    با افزایش قیمت بنزین و در پی آن افزایش تعداد مسافران و وضعیت نامناسب اتوبوس‌ها، دولت تصمیم گرفت تا سقف 3000 دستگاه اتوبوس به شهرداری‌های سراسر کشور کمک کند که از این میان سهم تهران 1500 دستگاه اتوبوس می شد به گونه‌ای که محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران با اعلام این خبر از موافقت بانک مرکزی و دولت برای تأمین 1500 اتوبوس در شهر تهران خبر داد و گفت: بر این اساس مقرر شد که 3000  میلیارد تومان از سوی دولت و بانک مرکزی از محل صندوق ذخیره ارزی در اختیار شهرداری تهران برای تامین 1500 اتوبوس قرار بگیرد و شهرداری مکلف به پیگیری موضوع شد.

    79درصد ناوگان اتوبوس کشور فرسوده است

    با وجود اینکه رئیس شورای شهر تهران از وعده دولت برای پرداخت اعتبار برای خرید اتوبوس خبر داد اما تاکنون این مهم محقق نشده،  جمالی نژاد رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور، در گفت‌وگو با ایسنا، در تشریح روند نوسازی ناوگان اتوبوسرانی در کشور گفت: با توجه به شرایط سخت اقتصادی و تحریم ها بسیاری از خودروسازان ما متاسفانه موجودی اتوبوس ندارند؛ جلسات متعددی با معاون اول رییس جمهور گذاشته شد تا روند تزریق اتوبوس‌های جدید به ناوگان موجود تعیین تکلیف شود.

    وی افزود که " در حال حاضر 79 درصد ناوگان اتوبوسرانی موجود فرسوده است که درصد بسیار بالایی است لذا نیاز به همت جدی داریم در همین راستا مقرر شد 3000 میلیارد تومان برای خرید و تزریق اتوبوس‌های جدید و 2000 میلیارد تومان برای نوسازی و بازسازی به عنوان کمک اختصاص پیدا کند و قول داده شده حتی در شرایط سخت این ارقام با کمک بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه اختصاص پیدا کند؛ مقرر شده بود این کار تا پایان سال محقق شود."

    وی ادامه داد: برای بودجه سال 1398 نیز 8500 میلیارد تومان اوراق مشارکت در نظر گرفته شده است تا به عنوان کمک به بخش مترو و اتوبوس و بازافرینی اطراف اماکن مذهبی محقق شود و تاکید شد که 100 درصد بخش مترو و اتوبوس تخصیص پیدا کند. در حقیقت از این میزان اوراق مشارکت 1230 میلیارد تومان برای اتوبوس و 4000 میلیارد تومان نیز برای مترو اختصاص پیدا خواهد کرد و مابقی برای نوسازی بافت‌های فرسوده اطراف اماکن مذهبی و حرم‌های مطهر اختصاص داده خواهد شد.

    شناسایی 100 اتوبوس برای خرید

    قولها بروی کاغذ زیاد نوشته شده است

    با اینکه رئیس سازمان شهرداریها از نبود اتوبوس در کشور برای خرید خبر داده اما معاون شهردار تهران نظر دیگری دارد بگونه‌ای که  یوسف حجت سرپرست معاونت حمل ونقل ترافیک نیز در مورد سرانجام وعده دولت برای تامین اعتبار خرید 1500 دستگاه اتوبوس برای شهر تهران با بیان اینکه متاسفانه تاکنون هیچ حرکتی در این زمینه انجام نشده است به ایسنا گفت: تاکنون هیچ اعتباری در این زمینه در اختیار ما داده نشده است اما با این حال ما تعدادی اتوبوس،مینی بوس و تعدادی ون برای معلولین آماده و در کشور شناسایی کردیم که آماده فروش است اما اعتباری برای خرید نداریم.

    نیاز 50میلیاردی برای خرید اتوبوس

    وی با بیان اینکه کمتر از 100 دستگاه اتوبوس در کشور برای فروش وجود دارد که ما آنها را شناسایی کردیم اما اعتباری برای خرید نداریم، می‌گوید: چند صد مینی بوس نیز در کشور آماده فروش است و برای مسیرهای کوتاه مینی بوس می‌تواند گزینه خوبی باشد و کارآیی خوبی دارد و مینی بوس آماده هم هست اما پولی برای خرید نداریم و هیچ اعتباری تاکنون در این زمینه به ما داده نشده است. تعدادی ون هم وجود دارد برای افراد دارای معلول آماده است اما برای آن هم اعتباری برای خرید نداریم.

    حجت عنوان کرد که برای این تعداد شناسایی شده اعتباری حدود 50 میلیارد تومان برای خرید همین تعداد اتوبوس و مینی بوس شناسایی شده لازم است اما هیچ اعتباری نداده‌اند و متاسفانه باید اعلام کنم که قول‌ها بروی کاغذ زیاد نوشته شده است و مصوبه زیاد نوشته شده اما تاکنون هیچ کدام تبدیل به اعتبار نشده است، البته ما بدبین نیستیم و امیدواریم هرچه سریعتر این مصوبات به اتوبوس و مینی بوس تبدیل شود.

    از بس به خرید اتوبوس اصرار کردیم؛ خسته شدیم

    هیچ دستگاهی حاضر نیست پولش را به ما تقدیم کند، پس باید پیگیری کنیم

    اما از سویی دیگر محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران عدم وصول این 1500 اتوبوس را متوجه شهرداری تهران می‌داند و در مورد سرانجام وعده دولت به ایسنا می گوید: تحقق این وعده دولت به تلاش جدی شهرداری تهران بستگی دارد. در هر صورت دولت کار خود را کرده و مصوبات لازم را تصویب کرده و محل بودجه ارزی و ریالی برای خرید اتوبوس‌ها را مشخص کرده و الان باید شهرداری پیگیر موضوع باشد وگرنه بی‌عرضگی محض است.

    وی با بیان اینکه اتوبوس در تهران به مانند کالای اساسی است و اگر برای این کالاها ارز 4200 تومانی می‌دهند برای اتوبوس هم می بایست این ارز تخصیص داده شود و دولت نیز آماده است اما متاسفانه پیگیری در شهرداری به درستی انجام نمی شود؛ در مورد چشم انداز تحقق خرید 1500 اتوبوس عنوان کرد: کاملا چشم انداز مشخص و روشنی دارد چراکه شرکت واحد باید با کمک بخش خصوصی با شرکت‌های تولید کننده اتوبوس، قرار داد می‌بندد و شهرداری باید حدود 20 درصد به میان بیاورد و ارز آنهم از سوی دولت تامین شود اما معتقدم اگر علاقه آقای شهرداری باشد و پیگیری کنند، حتما این اتفاق می تواند رخ دهد و باید بگویم آنقدر ما در شورا، به خرید اتوبوس اصرار کردیم خسته شدیم اما نمی‌دانم چرا اتفاقی رخ نمی دهد.

    وی در خصوص سرانجام جلسه مدیران شهرداری با جهانگیری نیز اظهار کرد: پیگیری شهرداری تهران در زمینه تحقق وعده‌های دولت حائز اهمیت است و به نظرم در مورد کمک‌های دولت،حناچی باید پیگیری‌های بیشتری انجام دهد و از ظرفیت حضورش در جلسه هیات دولت استفاده کند.

    هاشمی در خصوص وعده وزارت نفت به کمک توسعه حمل و نقل عمومی از محل صرفه جویی در مصرف سوخت نیز گفت‌ که مسئولان وزارت نفت اعلام کردند که عملکرد شهرداری در صرفه جویی از محل کاهش سوخت راستی آزمایی شود، در حالی که این مساله واضح است چرا از سال 77 تاکنون  که این قانون تصویب شده، هفت  میلیارد سفر با مترو به ثبت رسیده است و نمی‌توانند بگویند  شهرداری در کاهش مصرف سوخت عملکرد خوبی نداشته است و فرافکنی می‌کنند و شهرداری باید حق خود را در این زمینه بگیرد چرا که اگر تلاش نکنند هیچ دستگاهی حاضر نیست پولش را به ما تقدیم کند.

    تحریم تصمیمات خوب دولتی

    با اینکه هاشمی نقد نشدن وعده دولت را بی عرضگی شهرداری عنوان می‌کند اما محمد علیخانی  رئیس کمیته حمل ونقل شورای شهر تهران  نیز در گفت‌وگو با ایسنا در مورد سرانجام تحقق خرید 1500 دستگاه اتوبوس برای تهران با بیان اینکه تصمیمات خوبی در دولت گرفته می شود و جهانگیری نیز تلاش خود را در این زمینه انجام داده است گفت: در دولت تصمیمات خوب گرفته می شود اما وقتی به بدنه دولت که می رسد در این مصوبات 1001 مشکل ایجاد می کنند تا اجرایی نشود که می توان به موانع بانکی به عنوان بزرگترین مشکل نگاه کرد.

    وی با بیان اینکه ما با دو نوع تحریم مواجه هستیم ادامه داد: یک نوع تحریم خارجی و از سوی دشمنان است نوع دوم تحریم داخلی است که تلاش می‌شود تصمیمات خوب دولتی اجرایی نشود و حالا جای سوال است که اگر نمی‌توانند این مصوبات دولت را اجرایی کنند چرا آقایان بانکی و مسئولان مربوطه که در جلسه حضور داشتند همان جا اعلام نکردند این مصوبات اجرایی نمی‌شود تا مردم را امیدوار نکنیم؟ منتها وعده را می‌دهند و مصوب می شود اما بعد عملی نمی شود.

    رئیس کمیسیون حمل ونقل شورای شهر افزود: در جلسه‌ای که اخیرا در شورای شهر برگزار شد مسئولان دولتی اعلام کردند برای اجرای این مصوبه باید در وهله اول  ارز خارجی به ریال تبدیل شود چراکه لازمه پیش پرداخت به سازندگان اتوبوس است اما قانونا این موضوع ممنوع است و نمی‌توانند ارز را به ریال تبدیل کنند و باید مجوزات لازم  را بگیرند؛ خب! جای سوال است که وظیفه چه کسی است که مجوز بگیرد؟  باید مسئولان دولتی این کار را انجام دهند پس چرا آن روز تصویب این سخنان را نگفتید؟ و چرا اول مجوز نگرفتید و بعد تصویب کردید؟ ببنید که از این نوع موانع ایجاد شده و عملا وعده اجرایی نشده است.

    وی افزود: من بعد از این جلسات تقریبا از دولت ناامید هستم و معتقدم که باید شورای شهر فکری به حال شهر کند که در اولین گام در متمم بودجه 98،اعتباری در نظر گرفتیم به گونهای که در بودجه سال 99 نیز در نظر داریم با خرید تعدادی اتوبوس حتی قلیل و کم مشکلات را حل کنیم و آستین همت خود را  بالا بزنیم، چراکه من با این موانعی که در جلسات شنیدم چندین و چندماه برای حل مشکلات زمان لازم است  که به عمر شورا که هیچ ممکن است حل آن به عمر  خیلی از ما مسئولان هم نرسد.

    به گزارش ایسنا، داشتن اتوبوس آنهم به تعداد کافی که مجبور نشوی، برای سوار شدن به آن درگیر یک جنگ تن به تن شوی، کم کم در حال تبدیل شدن به یک آرزو است، برای شهروندان فرقی نمی‌کند که اتوبوس را دولت بدهد یا شهرداری، درخواست زیادی نیست حالا که استفاده از حمل ونقل عمومی برای بسیاری از ما تبدیل به یک "الزام" و نه "انتخاب" شده، مسئولان نیز به وعده خود بروی کاغذ عمل کرده و از محل صرفه جویی در مصرف سوخت یا افزایش بهای بنزین حداقل تعداد اتوبوس‌ها را افزایش دهند نه اینکه وعده‌های اتوبوسی‌شان روی کاغذ بماند و دل شهروندان به اتوبوس‌های کاغذی خوش باشد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو