فونیکسریمکسبهتام

موتور یورو ۵ هست اما بنزینش نیست!

یک عامل موثر بر قیمت خودرو در سال ۹۹

عصر خودرو- آنطور که اعلام شده قرار است پیشرانه‌های نصب شده روی خودروهای تولید داخل از سال آینده بر اساس استاندارد یورو ۵ باشند اما ابهاماتی درباره این قضیه وجود دارد.

موتور یورو ۵ هست اما بنزینش نیست!
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از گسترش‌نیوز ، بازار خودرو با نزدیک شدن به شب عید آشفته‌تر شده است اما برای سال آینده وضعیت به چه صورت خواهد بود؟ یکی از عواملی که ممکن است بر قیمت خودروها در سال 99 تاثیر بگذارد قرارگیری پیشرانه یورو 5 روی تولیدات داخلی است. البته لازم به ذکر است که فرشاد مقیمی، مدیرعامل ایران‌خودرو در زمان افتتاح خط تولید پژو 206 مجهز به پیشرانه یورو 5 اعلام کرد که هیچ‌گونه افزایش قیمتی از این بابت روی خودروها اعمال نمی‌شود. با این وجود مسئولان و کارشناسان حوزه خودرو صحبت‌‌های مختلفی درباره میزان افزایش قیمت خودرو‌ها و عوامل تاثیرگذار بر عملکرد پیشرانه‌های یورو 5 می‌کنند. برای پیگیری بیشتر این قضیه گفت‌و‌گویی با احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان و مهدی مطلب‌زاده، عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن ترتیب دادیم که در ادامه گزارش مشروح آن را می‌خوانید.

    مطلب‌زاده ابتدا درباره تبدیل پیشرانه خودروها به استاندارد یورو 5 گفت: نمی‌توان میزان افزایش قیمت خودروها را به واسطه استاندارد یورو 5 فعلا اعلام کرد و باید جزئیات را از خودروسازان جویا شد. نکته این است که ما حتی بنزین یورو 4 با کیفیت نداریم چه برسد به این که بخواهیم از بنزین یورو 5 استفاده کنیم. حتی اگر پیشرانه‌های یورو 5 نیز روی خودروهای داخلی قرار گیرد اما وقتی سوخت مناسب آن وجود ندارد امکان‌پذیر نیست که این پیشرانه‌ها بتوانند به درستی کار کنند.

    وی ادامه داد: سالیان سال موتورهای یورو 3، یورو 4 و یورو 5 برای وسایل نقلیه سنگین به صورت CKD‌ وارد کشور شد اما گازوئیل مناسب برای آن وجود نداشت بنابراین تمام انژکتورهای خراب می‌شد مشکلاتی گریبان مالمان را می‌گرفت. خودروهای وارداتی نیز یک سری یورو 5 هستند و آن‌هایی که مجهز به توربو هستند با این بنزین‌های اکتان پایین دچار مشکل می‌شوند و موتور آن‌ها حتی می‌سوزد.

    در رابطه با استاندارد یورو 5 دبیر انجمن خودروسازان نیز چنین اظهار کرد: برای دستیابی از استاندارد یورو 4 به یورو 5 باید یک سری قطعات مانند کاتالیست، دریچه گاز برقی، سنسورها و کامپیوتر ارتقا یابند. در خودروهای مجهز به کاتالیست یورو 4 اگر بنزین یورو 4 استفاده کنیم باید 90 هزار کیلومتر کار کند. اما در خصوص کاتالیست یورو 5 که حدود 150 یورو گران‌تر است باید حداقل 150 هزار کیلومتر کار کند. در واقع زمانی که سوخت یورو 5 در این کاتالیست‌ها استفاده نشود عمر 150 هزار کیلومتری آن به 50 هزار کیلومتر کاهش خواهد یافت. در نتیجه مردم نیز به مشکل می‌خورند و نیاز به تعویض پیدا خواهد کرد. فقط تعویض کاتالیست حدود 2 میلیون تومان روی قیمت خودروها اضافه می‌کند.

    نعمت‌بخش در انتها به نکته‌ای اشاره کرد و گفت: از زمان دولت احمدی‌نژاد هر موقع که بحث ارتقای استاندارد خودرو مطرح بود باید سوخت مربوط به آن از 6 ماه قبل تامین و توزیع می‌شد. ما از وزارتخانه درخواست کردیم با توجه به این که سوخت یورو 5 تامین نشده انجام این کار را تا رفع تحریم‌ها عقب بیاندازند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو