فونیکسریمکسبهتام

یک کارشناس خودرو مطرح کرد؛

چهار ایراد عمده تحویل خودرو به صورت قرعه‌کشی

ایجاد رانت گسترده برای برندگان گوی بخت

عصر خودرو- یک کارشناس صنعت خودرو ضمن انتقاد از روش جدید تحویل خودرو به صورت قرعه‌کشی، توزیع رانت گسترده را بزرگترین ایراد این روش عنوان کرد.

چهار ایراد عمده تحویل خودرو به صورت قرعه‌کشی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۴:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از اقتصاد، با شکست خوردن سیاست‌های پیشین کنترل بازار خودرو، خبر‌ها حاکی از آن است که این بار وزارت صمت قصد دارد تا خودرو را با روش قرعه‌کشی به مردم تحویل دهد؛ به این صورت که عموم مردم که واجد شرایط تعیین شده باشند امکان ثبت نام دارند اما خودرو فقط به افرادی تحویل داده می‌شود که نامشان از این گوی بخت بیرون بیاید.

    در این زمینه فربد زاوه  گفت: سرکوب قیمت خودرو در کارخانه باعث عدم عودت وام‌های بانکی خودروسازان و اضافه برداشت بانک‌ها از بانک مرکزی شد، ولی دولت قبول نمی‌کند که این بازنگشتن وام، جبران همان زیان انباشته‌ای است که با قیمت‌گذاری دستوری خودرو ایجاد کرده است.

    این کارشناس خودرو تصریح کرد: تولید روزانه دو هزار دستگاه خودرو با اختلاف قیمت حداقل 30میلیون تومان با بازار چیزی حدود 500میلیارد تومان رانت ایجاد می‌کند، بنابراین سیاست قیمت‌گذاری دستوری به ظاهر به نفع مردم اما در باطن به سود عده‌ای خاص است.

    وی با تشریح معایب روش تحویل خودرو به روش قرعه کشی، بیان کرد: یکی از معایب طرح فعلی این است که افرادی که خودرو دارند دیگر نمی‌توانند برای خرید خودرو ثبت نام کنند و این یعنی حتی افرادی که قصد تعویض خودروی قدیمی خود را دارند نیز واجد شرایط ثبت نام خودرو نیستند.

    زاوه اضافه کرد: ایجاد رانت بسیار برای تحویل گیرندگان خودرو، افزایش تورم و بی‌نصیب ماندن بسیاری از متقاضیان واقعی از خودرویی با قیمت پایین، دیگر معایب طرح تحویل خودرو به روش قرعه‌کشی است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط