فونیکسریمکسبهتام

جزییات مصوبه دولت برای ترخیص خودروهای دپو شده

عصر خودرو- هیات دولت در جلسه امروز خود با پیشنهادات ارایه شده توسط وزیر اقتصاد درباره ترخیص خودروهای دپو شده در گمرکات موافقت کرد.

جزییات مصوبه دولت برای ترخیص خودروهای دپو شده
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» ب نقل از ایرنا ، ترخیص 12 هزار و 261 دستگاه خودرو از زمان تغییر شرایط ارزی و ممنوعیت ثبت سفارش و واردات با مشکل مواجه شده بود که بخشی از آن‌ها با مصوبه‌های مقطعی توانست از گمرک خلاص شود. اما وضعیت حدود پنج هزار دستگاه در گمرک نامشخص بود. چندی پیش وزیر اقتصاد دستورات لازم در این رابطه را صادر و پیشنهاداتی را به هیات دولت ارائه کرد تا بر اساس آن، تمامی خودروهای مانده در گمرک تعیین تکلیف شود.

    در نهایت، امروز (چهارشنبه) هیات دولت با تمامی پیشنهادات وزیر اقتصاد در این زمینه موافقت و مصوبه‌ای برای ترخیص این خودروها ابلاغ کرد.
    بر اساس این مصوبه که به خبرنگار اقتصادی ایرنا رسیده است، واردات خودروهای سواری (بدون رعایت سال ساخت) که تا 16 دی 1397، دارای ثبت سفارش و قبض انبار اماکن گمرکی، مناطق آزاد تجاری – صنعتی یا مناطق ویژه اقتصادی هستند، به صورت بدون انتقال ارز یا از محل ارز متقاضی با اظهار منشأ ارز و تایید بانک مرکزی جمهوری اسلامی‌ایران بلامانع است.

    همچنین خودروهایی که تا 16 دی 1397، دارای قبض انبار بوده و با رویه بانکی تأمین ارز شده‌اند، با پرداخت مابه‌التفاوت نرخ ارز دریافتی با نرخ سامانه سنا در روز ترخیص، با همان ثبت سفارش بانکی قابل ترخیص هستند.
    بر اساس مصوبه جدید دولت، خودروهای با ارزش بیش از 40 هزار دلار با محاسبه و پرداخت 40 واحد درصد سود بازرگانی، مازاد بر مأخذ حقوق ورودی مندرج در جدول تعرفه کتاب مقررات صادرات و واردات، براساس شرایط موصوف قابل ترخیص هستند.

    البته همچنان ترخیص خودروهای سواری با حجم موتور بالاتر از 2500 سی‌سی امکان پذیر نبوده و مشمول مقررات این تصویب نامه نمی‌شوند. همچنین خودروهای سواری مربوط به جانبازان که تا قبل از صدور مصوبه مربوط، با ثبت سفارش وارد کشور شده‌اند، از حکم این ماده مستثنی هستند.

    دولت همچنین مقرر کرد ترخیص خودروهای سواری (غیر آمریکایی)، بدون الزام به رعایت محدودیت حجم موتور 2500 سی سی، که تا 31 مرداد 1397 برای آنها توسط سازمان های مناطق آزاد تجاری – صنعتی قبض انبار صادر شده، با رعایت مقررات مناطق مذکور، برای شماره گذاری و تردد در محدوده مجاز تعیین شده برای مناطق، مجاز است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط