فونیکسریمکسبهتام

آمار تجاری‌ها با وانت بالا رفت

عصر خودرو- آخرین آمار منتشره توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان می‌دهد تولید انواع خودروهای تجاری سبک و سنگین در ۱۰ ماه امسال و نسبت به مدت مشابه سال گذشته روند افزایشی داشته است.

آمار تجاری‌ها با وانت بالا رفت
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» ب نقل از دنیای‌اقتصاد ، طبق آمار، در مجموع 56 هزار و 711 دستگاه انواع خودروی تجاری سبک و سنگین شامل وانت، کامیون، اتوبوس، مینی‌بوس و ون تا پایان دی امسال در بخش تجاری‌سازی ایران خودرو و سایپا به تولید رسیده که در مقایسه با 10 ماه سال گذشته از افزایش حدودا 5/ 3 درصدی حکایت دارد. آنچه سبب شده تولید تجاری‌ها در کل افزایشی شود، بالا رفتن تیراژ وانت‌ها است، چه آنکه سایر خودروها روند نزولی در تولید داشته‌اند. به عبارت بهتر، تیراژ خودروهای تجاری نیمه سنگین و سنگین در 10 ماه امسال و نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهشی بوده، اما آمار کل به لطف وانت‌ها افزایش را نشان می‌دهد.

    بر این اساس طی 10 ماه امسال، 52 هزار و 798 دستگاه انواع وانت در کشور به تولید رسیده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش بیش از 25 درصدی را نشان می‌دهد. در حالت تفکیکی، سایپا با تولید 41 هزار و 670 دستگاه وانت در 10 ماه امسال، رشدی حدودا 60 درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته به خود اختصاص داده است. این در حالی است که وانت‌های ایران خودرو بیش از 43 درصد افت تولید در بازه زمانی تحت بررسی داشته‌اند. طی 10 ماه امسال تنها 4 هزار و 67 دستگاه وانت در ایران خودرو به تولید رسیده است.اما در بخش اتوبوس، آمار کلی از کاهش 6/ 14 درصدی تولید حکایت دارد. تا پایان دی امسال تنها 461 دستگاه اتوبوس در کشور تولید شده است. در بخش مینی‌بوس و میدل باس نیز تیراژی 659 دستگاهی به ثبت رسیده که در مقایسه با 10 ماه سال گذشته از افت بیش از 57 درصدی حکایت می‌کند.

    آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌گوید ایران خودرو در بخش اتوبوس، مینی‌بوس و میدل باس تیراژی 155 دستگاهی داشته که نشان از کاهش 4/ 12 درصدی نسبت به 10 ماه سال گذشته دارد. این در حالی است که سایپایی‌ها حتی یک دستگاه اتوبوس و مینی‌بوس و میدل باس را نیز در 10 ماه امسال تولید نکرده‌اند.در بخش کامیون، کامیونت و کشنده اما آمار از تولید 2 هزار و 618 دستگاهی حکایت دارد. بر این اساس، در مقایسه با 10 ماه سال گذشته تولید این مدل خودروها 72 درصد افت کرده است. بخش قابل توجهی از گروه کامیون‌ها را شرکت‌های خصوصی به تولید رسانده‌اند که البته جزئیات آنها در دست نیست.در بین شرکت‌های نیمه‌دولتی، آمار ایران خودرو نشان می‌دهد بخش تجاری‌ساز این شرکت تیراژی 993 دستگاهی تا پایان دی امسال داشته، بنابراین نسبت به 10 ماه سال گذشته 4/ 13 درصد کاهش پیدا کرده است. بخش تجاری ساز سایپا نیز کلا 485 دستگاه تیراژ در 10 ماه امسال داشته که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بیش از 84 درصد افت را نشان می‌دهد.در نهایت اما تیراژ 175 دستگاهی ون تا پایان دی امسال، حکایت از افت 5/ 85 درصدی این محصول نسبت به 10 ماه پارسال دارد. طبق آمار، ایران خودرو و سایپا به ترتیب 54 و 4 دستگاه ون در 10 ماه امسال به تولید رسانده‌اند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، اولی 90 و دومی 92 درصد افت داشته‌اند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط