فونیکسریمکسبهتام

مرکز آمار ایران منتشر کرد

افزایش تورم خودرو در پاییز ۹۸

عصر خودرو- مرکز آمار ایران در گزارشی تورم تولیدکننده محصولات صنعتی را اعلام کرد. براساس این گزارش شاخص قیمت تولید‌کننده وسایل نقلیه موتوری تریلر و نیمه‌تریلر در فصل پاییز امسال نسبت به سال گذشته رشد ۸۵ درصدی داشته است.

افزایش تورم خودرو در پاییز ۹۸
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از دنیای اقتصاد ، این آمار بدین معناست که هزینه تولید خودرو در شرکت‌های خودروساز به‌طور میانگین در پاییز 98 نسبت به مدت مشابه سال گذشته با رشد 85 درصدی مواجه شده است. از سال گذشته تاکنون همراه با اعمال تحریم‌های بین‌المللی، تولید خودرو به واسطه خروج شرکای خارجی و همچنین دور زدن تحریم‌ها برای تامین قطعات و افزایش تورم با هزینه زیادی از سوی خودروسازان صورت می‌گیرد.به این ترتیب اگرچه تولید خودرو در کشور به واسطه تحریم نسبت به سال‌های گذشته هزینه‌بر شده است اما قیمت‌گذاری بر اساس هزینه‌های مرتبط با تولید صورت نمی‌گیرد.به همین دلیل است که خودروسازان قیمت‌گذاری دستوری را یکی از دلایل عمده زیان انباشته و همچنین ضرر تولید می‌خوانند.

    اما مرکز آمار در گزارش اخیر خود هزینه‌ شرکت‌های تولید‌کننده فعال در بخش‌های مختلف صنعت از جمله شرکت‌های خودروسازی را در قالب «میانگین شاخص قیمت تولیدکننده محصولات صنعتی» مورد بررسی قرار داده است. شاخص قیمت تولید‌کننده، معیاری برای اندازه‌گیری تغییرات در میانگین قیمت دریافت شده توسط تولیدکنندگان، به ازای تولید کالا و خدمات در داخل کشــور، نســبت به یک دوره زمانی معین (ســال پایه) است.در حقیقت، شــاخص قیمت تولیدکننده روند تغییرات میانگین قیمت کالاها و خدمات تولید شده در داخل کشور را از دیدگاه تولیدکنندگان نشان می‌دهد. سال پایه مدنظر سازمان آمار 1390 است و عدد شاخص در این سال 100 در نظر گرفته شده است.اما همان‌طور که پیش‌تر گفته شد تورم تولیدکننده در بخش تولید وسایل نقلیه موتوری و تریلر و نیمه‌تریلر در پاییز امسال روند صعودی داشته است.

    این مساله نشان‌دهنده این موضوع است که هزینه تولید در این بخش افزایش یافته است. بر این اساس شاخص قیمت تولید‌کننده وسایل نقلیه موتوری، تریلر و نیمه‌تریلر در فصل پاییز سال‌جاری 7/ 6 درصد افزایش نسبت به شاخص فصل قبل داشته است. شاخص این بخش در فصل پاییز سال‌جاری نسبت به فصل پاییز 97 ( تورم نقطه به نقطه) 1/ 85 درصد افزایش یافته است. اما همانطور که عنوان شد سال پایه مدنظر سازمان آمار 1390 است و عدد شاخص در این سال 100 در نظر گرفته شده است. بدین ترتیب در پاییز 98 شاخص قیمت تولیدکننده بخش وسایل تقلیه موتوری تریلر و نیمه‌تریلر به عدد 595 رسیده و این در شرایطی است که در پاییز 97 این عدد 321 بوده است. اما در پاییز 96 هزینه تولید در شرکت‌های تولید‌کننده خودرو عدد 242  و در پاییز 95 نیز تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش خودرو 232 بوده است.بر این اساس ترتیب این اعداد به نوعی افزایش هزینه بخش خودرو را در سال‌های مختلف نشان می‌دهد و این در شرایطی است که پاییز امسال این شاخص رشد چشمگیری داشته است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو