فونیکسریمکسبهتام

راز افزایش سرعت تولید در جاده مخصوص

عصر خودرو- حجم تولید خودرو در آذر‌ماه امسال نسبت به‌ماه قبل ۳۴.۳درصد رشد کرده‌است. مقام‌های شرکت ایران خودرو می‌گویند علت رشد تولید، داخلی‌سازی‌ دست‌کم ۵۰قطعه از محصولات بوده اما مسئولان سایپا می‌گویند علت افزایش تولید، تغییر روش تزریق پول یا تامین مالی و داخلی‌سازی‌ قطعات بوده است.

راز افزایش سرعت تولید در جاده مخصوص
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از همشهری، با وجود این برآوردها نشان می‌دهد در یک خودرو به‌طور میانگین5هزار قطعه به‌کار می‌رود که هنوز بسته به نوع خودرو به‌طور میانگین بین 20تا 50درصد این قطعات وارداتی است.
    به گزارش همشهری، از پارسال که تحریم‌های جدید آمریکا علیه صنعت خودروی ایران اعمال شد و رنو و پژوی فرانسه از بازار ایران خارج شدند محدویت‌های تازه‌ای در فرایند تامین قطعه‌های مورد نیاز برای تولید خودروهای داخلی به‌وجود آمد. در نتیجه، حجم تولید خودرو در ایران به‌شدت کاهش یافت. همین موضوع به دپوی خودروهای ناقص در پارکینگ‌های ایران خودرو و سایپا منجر شد با ادامه این روند مقدار تولید خودرو در نیمه نخست امسال نسبت به پارسال تا 40درصد کاهش یافت. نزول شدید تولید به افزایش شدید قیمت‌ها منجر شد. حجم تقاضای خودرو در ایران 800هزار دستگاه در سال است. تولید داخلی کفاف تقاضای داخل را نمی‌داد، اما از آذر‌ماه امسال یکباره ورق برگشت و براساس آخرین گزارش‌های خودرو سازان، حجم تولید در این شرکت‌ها به‌طور میانگین تا 34.3درصد رشد کرد.

    علت رشد تولید در سایپا
    آمارها نشان می‌دهد در آذرماه امسال بیشترین مقدار رشد تولید در گروه سایپا‌ست، ‌‌طوری که رشد تولید در پارس خودرو، از شرکت‌های زیر مجموعه سایپا، به 57.5درصد رسید.تیراژ تولیددر خود شرکت سایپا هم 36درصد افزایش یافت. مسئولان سایپا دیروز در پاسخ به پرسش همشهری درباره دلایل افزایش تیراژ تولید اعلام کردند؛ علت رشد تولید تزریق پول یا تامین منابع مالی مورد نیاز صنعت خودرو‌سازی‌ بوده است.
    سایپا در پاسخ به این پرسش همشهری که علت رشد تولید ناشی از چه عواملی بوده اعلام کرد:گروه خودروسازی سایپا در یک‌سال اخیر، 95 درصد نقدینگی رایج مجموعه و درآمدهای خود را در محل تولید هزینه کرده است. به این معنی که پرداخت به قطعه‌سازان زنجیره تأمین در اولویت قرار گرفت و مطابق با سیاست‌های کلان سازمان، از هرگونه هزینه اضافی و غیرتولیدی توسط این خودروساز جلوگیری به‌عمل آمد. این سیاست سبب شد هزینه‌های جاری به‌شدت کاهش یابد و سایپا به اصلی‌ترین وظیفه و مأموریت خود یعنی تولید بپردازد. در نتیجه شرکت‌های قطعه‌سازی توانستند از محل دریافت منابع مالی به‌موقع و هدفمند از سوی سایپا، به‌سرعت خود را بازیابی  و از حداکثر توان و ظرفیت خود برای پاسخ‌گویی به نیاز خطوط تولید گروه سایپا استفاده کنند. همه این عوامل به افزایش تولید خودرو در گروه سایپا منجر شد.
    براساس اعلام سایپا این شرکت خودروسازی قبلا برای تأمین تعدادی از قطعات مهم و راهبردی محصولات خود، نیازمند خرید خارجی و تأمین از بازارهای فرامرزی بود که با اجرای پروژه ملی بومی‌سازی قطعات خودرو موفق شد بخش زیادی از این قطعات را با مشارکت شرکت‌های قطعه‌ساز و دانش‌بنیان داخلی، بومی‌سازی کند و کاهش ارزبری محصولات خود را در این زمینه افزایش دهد.
    سایپا توضیح داده است به‌طور طبیعی همزمان با نزدیک شدن به ماه‌های پایانی سال، به موازات افزایش تقاضا برای خودرو، تیراژ تولید هم افزایش می‌یابد. تیراژ تولید در گروه خودروسازی سایپا پیش از این به روزانه 700دستگاه خودرو کاهش یافته بود که با تغییر مدیران و اجرای برنامه‌ای ضربتی، تیراژ روزانه تولید به بیش از 2هزار دستگاه افزایش یافت. این شرکت اعلام کرده قصد دارد در هفته‌های آینده و تا پیش از تعطیلات نوروزی، تولید خود را به‌طور مستمر افزایش دهد.

    داخلی‌سازی‌ قطعات در ایران خودرو
    همزمان دیروز فرشاد مقیمی، مدیرعامل ایران‌خودرو هم درجلسه ستاد تعمیق ساخت داخل، اعلام کرد:تاکنون 50قطعه از محصولات خود را با همکاری 31سازنده داخلی بومی‌سازی‌ کرده‌ایم که براساس شمارگان یک سال تولید، کاهش 48.8میلیون یورو ارزبری را به‌دنبال داشته است.
    به گفته او پروژه‌های داخلی‌سازی قطعات محصولات ایران خودرو تا 42درصد پیشرفت داشته است و قرار است از طریق 23پروژه، 19سازنده داخلی 37قطعه از محصولات ایران خودرو را بومی‌سازی‌ کنند.او ادامه داد: ساپکو توانسته با اجرای14پروژه بهینه‌سازی، ارزبری تولید و طراحی قطعه‌های مورد نیاز تولید را 88میلیون یورو کاهش دهد.

      افزایش تولید خودرو در آذرماه

    آمار‌ها نشان می‌دهد جمع کل تولید خودرو‌سازان در آذر‌ماه امسال 26هزار دستگاه افزایش یافته‌است. در این میان مقدار تولید درآخرین ماه پاییز امسال در سایپا 36درصد، در پارس خودرو 57.5درصد، ایران خودرو 30درصد و در زامیاد 21.3درصد رشد کرده است. مقدار رشد تولید در آذر‌ماه امسال از  میانگین 9ماهه امسال 16درصد بالاتر بوده و جمعا در آذر‌  امسال 100هزار دستگاه خودرو در 4شرکت اصلی تولید خودرو‌های سواری، خودرو تولید شده است. هنوز مشخص نیست این آمار‌ها در ماه‌های باقی مانده از سال هم تکرار خواهد شد یا خیر اما پرسش این است که آیا علت رشد تولید افزایش، داخلی‌سازی‌ قطعات وارداتی بوده و یا موضوع دیگری در میان است

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو