فونیکسریمکسبهتام

خودروهایی که وقتی به ایران می‌رسند، لاکچری می‌شوند

عصر خودرو- در روزهایی که گروه‌های مختلف درآمدی توان خرید یک پراید معمولی را هم از دست می‌دهند، قیمت بالای خودروهای خارجی بیشتر از قبل جلب توجه می‌کند؛ خودروهایی که قیمت‌هایشان به‌گونه‌ای بالا نگه‌ داشته می‌شود که در مقایسه با محصولات داخلی، گران‌تر از آنچه هستند، به‌ نظر برسند.

خودروهایی که وقتی به ایران می‌رسند، لاکچری می‌شوند
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۹:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از  ایرنا ، قیمت خودروهای داخلی در مقایسه با خودروهای وارداتی پایین‌تر است. این اختلاف قیمت، چندان هم غیرمنطقی نیست. هزینه امکانات بیشتر، هزینه‌ بالاتر نیروی کار و هزینه‌ حمل در نرخ ارز ضرب می‌شوند و خودروهای وارداتی را در ابتدای فهرست قیمت‌ خودروهای بازار ایران قرار می‌دهند.

    با وجود اینکه ثبت سفارش برای واردات خودرو انجام نمی‌شود، اما تأثیر تعرفه‌های تا 100 درصدی واردات، هنوز در بازار خودروی ایران دیده می‌شود. به‌همین دلیل است که قیمت‌ خودروهای خارجی در بازار ایران، بسیار بالاتر از قیمت جهانی آنهاست.

    نرخ‌های بالای تعرفه ورودی و ممنوعیت ثبت سفارش خودرو اجازه نمی‌دهند خیابان‌های ایران، آخرین مدل‌های خودروهای خارجی را به خود ببیند. بخشنامه ممنوعیت ثبت سفارش خودرو در اوایل تابستان 1397 از طرف وزیر وقت صمت، محمد شریعتمداری ابلاغ شد و به همین دلیل، بیشتر خودروهای خارجی موجود در ایران مربوط به مدل‌ 2018 و قبل از آن هستند.

    میانگین نرخ ارز در آخرین فصلی که امکان ثبت سفارش خودرو توسط واردکنندگان وجود داشت یعنی بهار 1397، حدود 5700 تومان بود. نرخ کنونی دلار در بازار آزاد نیز حدود 13 هزار تومان است. این دو نرخ کمک می‌کنند تأثیر حقوق گمرکی و تعرفه بالای واردات خودرو را در بازار فعلی خودروی کشور، بررسی کنیم.

    کره‌ای‌هایی که برای ایرانی‌ها به‌صرفه نیستند

    مدل‌های مختلف ‌برند کره‌ای کیا در بازار جهانی خودرو به‌عنوان خودروهای مقرون‌به‌صرفه و اقتصادی شناخته می‌شوند. یکی از ارزان‌ترین مدل‌های این برند در بازار ایران، کیا سراتو 2018 است که در حال حاضر از 260 میلیون تومان به بالا معامله می‌شود. تیپ پایه این خودرو در زمان عرضه 17 هزار و 500 دلار قیمت‌گذاری شده بود که با نرخ دلار بهار 1397 حدود 100 میلیون تومان و با نرخ دلار فعلی حدود  یعنی حدود 227 میلیون و 500 هزار تومان  ارزش دارد.

    هیوندای النترا 2018 یکی دیگر از خودروهای کره‌ای در بازار ایران است که قیمت آن در زمان عرضه به بازار 18 هزار و 850 دلار یعنی حدود 107 میلیون تومان بوده است. این خودرو در حال حاضر در بازار ایران با توجه به تیپ، کارکرد و مشخصات فنی بین 275 میلیون تومان تا 600 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. قیمت هیوندای النترا 2018 با نرخ ارز فعلی تقریباً 245 میلیون تومان است.

    قیمت خودروهای ژاپنی در بازار ایران

    یکی دیگر از خودروهای وارداتی موجود در بازار ایران، میتسوبیشی میراژ 2018 است که قیمت آن در زمان عرضه حدود 13 هزار و 400 دلار یعنی حدود 76 میلیون تومان با نرخ بهار 1397 و حدود 174 میلیون تومان با نرخ دلار فعلی بوده است. میتسوبیشی میراژ نیز از جمله خودروهای اقتصادی ساخت ژاپن در زمان عرضه به بازار بود. با این حال، قیمت این خودرو در حال حاضر در بازار ایران از 270 میلیون تومان شروع می‌شود که حدود چهار برابر از ارزش آن با نرخ ارز زمان عرضه است.

    تویوتا C-HR یکی از محصولات ژاپنی است که قیمت پایه مدل 2018 آن حدود 23 هزار دلار اعلام شده بود. این مدل خودروی تویوتا با نرخ ارز بهار 97 حدود 131 میلیون تومان و با دلار 13 هزار تومانی این روزها حدود 300 میلیون تومان می‌ارزد. قیمت‌های بازار برای این مدل خودرو از حدود 900 میلیون تومان شروع می‌شود و در تیپ‌های مختلف به نزدیک یک میلیارد تومان می‌رسد.

    خودروهایی که در بازار ایران لوکس می‌شوند

    مدل‌های مختلف بی‌ام‌دبلیو همواره مورد توجه مشتریان خودروهای وارداتی بوده است. ‌این خودروی آلمانی در مدل‌ها و قیمت‌های متفاوت در بازار خودروی ایران موجود است و بعضی از مدل‌های آن در گروه خودروهای چند میلیاردی و لاکچری قرار دارند.

    بی‌ام‌دبلیو 530i مدل 2018 یکی از خودروهای گران‌قیمت در بازار ایران است که با قیمت پایه حدود 53 هزار دلار عرضه شد و ارزش آن به پول داخلی در بهار 1397 حدود 302 میلیون تومان و با دلار 13 هزار تومانی فعلی حدود 690 میلیون تومان است. این در حالی است که این مدل بی‌ام‌دبلیو از یک میلیارد و 700 میلیون تومان شروع می‌شود و به بالای دو میلیارد تومان در بازار ایران معامله می‌شود. 

    پورشه ماکان 2018 دیگر خودروی آلمانی در بازار ایران است که در طبقه‌بندی خودروهای اقتصادی و مقرون‌به‌صرفه قرار ندارد و قیمت آن بر اساس امکانات و ویژگی‌های متفاوتی که می‌تواند داشته باشد، تغییر می‌کند. قیمت پایه این مدل حدود 48 هزار دلار و قیمت مدل فول امکانات توربو، حدود 88 هزار دلار بوده است. قیمت این خودرو با نرخ دلار بهار 1397 بین 274  میلیون تومان تا 502 میلیون تومان و با نرخ ارز فعلی تقریباً بین 624 میلیون تومان تا یک میلیارد و 144 میلیون تومان است. با این حال، حداقل قیمت این خودرو در بازار ایران بیش از 2.5 میلیارد است.

    مرسدس بنز E200 مدل 2018 دیگر خودرویی است که با توجه به ویژگی‌هایش، قیمت متفاوتی از 53 هزار دلار تا 104 هزار دلار دارد. بازه قیمتی که می‌توانست با دلار بهار سال گذشته بین 302 میلیون تومان تا 593 میلیون تومان و با دلار 13 هزار تومانی فعلی از 690 میلیون تومان تا یک میلیارد و 350 میلیون تومان قیمت داشته باشد، اما قیمت فعلی آن در بازار ایران بیش از دو برابر و بالاتر از سه میلیارد تومان است.

    خودرو در ایران به مقصد می‌رسد؟

    سال‌هاست بازار خودروی ایران با استدلال‌هایی مانند حمایت از صنعت خودرو یا تخصیص بهینه منابع ارزی، تحت تأثیر سیاست‌هایی از قبیل تعرفه‌های تا 100 برابری واردات خودرو و بعد از آن، ممنوعیت واردات، قرار دارد. سیاست‌هایی که رقبای خارجی تولیدات داخلی را آنقدر از دسترس مصرف‌کننده دور کرده‌اند که گروه‌های متوسط درآمدی نیز خرید خودروی داخلی را نه یک گزینه، بلکه تنها انتخاب پیش روی خود می‌بینند.

    در کنار تأثیر منفی این سیاست‌ها بر رفاه مصرف‌کننده ایرانی، مباحث دیگری همچون امنیت خودرو، میزان آلایندگی و مصرف سوخت به نفع حمایت از خودروسازی داخلی به حاشیه رانده شده است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو