فونیکسریمکسبهتام

۰۹۶۴۴۰ به کمک شما می‌آید؛

خرابی باتری، دردسری بزرگ با راه‌حلی ساده!

عصر خودرو- خرابی باتری خودرو در بسیاری از موارد می‌تواند برای راننده دردسرساز شده و مشکلات زیادی را ایجاد کند.

خرابی باتری، دردسری بزرگ با راه‌حلی ساده!
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۱:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» ، به عنوان مثال یک باتری معیوب می‌تواند در یک صبح سرد پاییزی یا زمستانی به طور ناگهانی از کار بیفتد. در حالی که در روز گذشته به خوبی در حال کار بوده است. همین امر می‌تواند راننده را از رسیدگی به امور روزمره بازدارد. بدتر از آن، این اتفاق می‌تواند زمانی که راننده، خودرو را در محلی پارک می‌کند و پس از چند ساعت به سراغ آن می‌آید پدیدار شده و خودرو را زمین‌گیر کند. در این شرایط مالک وسیله نقلیه چاره‌ای جز استفاده از خدمات امدادی نخواهد داشت. همانطور که پیش‌تر نیز اشاره شد، بهترین گزینه به منظور دریافت خدمات امدادی برای مالکان هر یک از محصولات گروه صنعتی ایران‌خودرو، استفاده از سرویس‌های امداد خودرو ایران است که می‌توانند در کم‌ترین زمان ممکن و با بالاترین کیفیت، مشکل ایجاد شده را در محل مشتری برطرف سازند. اما مساله مهم، شناخت علائم خرابی باتری خودرو و آگاهی از تعویض به موقع آن است.

    نقش باتری در سیستم برق خودرو
    باتری خودرو یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین اجزای تشکیل دهنده سیستم برق خودرو به شمار می‌رود.هدف اولیه استفاده از باتری استارت زدن،تثبیت انرژی،تهیه نیروی کافی برای جرقه زدن ، روشنایی و دیگر مصرف کننده هایی است که به صورت مستقیم با باتری در ارتباط هستند. در واقع آلترناتور ( دینام) به میزان نیاز باتری خودرو را شارژ می‌کند و انرژی ذخیره شده در باتری، در هنگام نیاز به قسمت‌های مختلف سیستم برق تحویل داده می‌شود.


    یکی از اصلی‌ترین کاربرد‌های باتری در خودرو زمانی است که راننده قصد روشن کردن موتور اتومبیل را دارد. در این زمان استارت که یک موتور الکتریکی است با انرژی الکتریکی که از باتری می‌گیرد موتور اتومبیل را به حرکت در می‌آورد تا اولین سیکل کاری موتور شروع شود.
    دو نوع از رایج ترین انواع باتری خودرو عبارت اند از : باتری هایی که به مراقبت کم (LM: Low Maintenance) نیاز دارند یا غیر سیلد و باتری های بدون نیاز به مراقبت (FM: Free Maintenance) یا سیلد.
    باتری های با مراقبت کمتر (LM) دارای صفحه سرب آنتیموان / کلسیم ( دو آلیاژی  یا هیبریدی) می باشند در حالیکه باتری های بدون نیاز به مراقبت (MF) صفحه سرب-کلسیم / کلسیم هستند.
    نگهداری پیشگیرانه باتری (بررسی ظاهری باتری)
    بررسی سطح الکترولیت،محکم بودن درپوش باتری ها ، تمیز کردن سطوح خورده شده قطب مثبت و منفی و بست سر باتری و چک کردن تسمه آلترناتور  همه برای نگهداری پیشگیرانه باتری لازم می باشد.
    تناوب اجرای اقدامات پیشگیرانه بستگی به نوع باتری و شرایط آب و هوایی دارد اما باید یکبار قبل از شروع سرما و ماهی یکبار در گرما این مراقبت دوره ای انجام شود.اگر سطح الکترولیت در باتری های غیر سیلد پایین است ، تا سطح مشخص شده توسط سازنده باتری (حد فاصل خط min و max) باتری را از آب مقطر پرکنید.توجه داشته باشید که بیش از اندازه (خصوصا در گرما) باتری را از آب مقطر پر نکنید.

    علائم خرابی باتری خودرو چیست؟
    عمر طبیعی باتری خودرو به عوامل گوناگونی بستگی دارد. سلامت سایر بخش‌های سیستم برق خودرو نیز می‌تواند در طول عمر طبیعی یک باتری موثر باشد. در حالت کلی عمر مفید باتری خودرو حدود 2 سال در نظر گرفته می‌شود. اما مساله مهم‌تر شناخت علائمی است که در صورت خرابی باتری نمایان می‌شوند.

    1-روشن شدن چراغ آلترناتور (چراغ باتری) در صفحه کیلومتر خودرو
    روشن شدن این چراغ می‌تواند جزو اولین نشانه‌های بروز مشکل در باتری یا آلترناتور خودرو باشد. بهتر است در زمان روشن شدن این چراغ، باتری و توانایی شارژ آلترناتور کنترل شود.
    2- موتور خودرو به راحتی استارت نمی‌خورد
    زمانی که باتری خودروی ضعیف باشد نمی‌تواند انرژی الکتریکی مورد نیاز استارت را تامین کند به همین دلیل موتور به سختی و کندی استارت می‌خورد و صدای خاصی از استارت شنیده می‌شود. (صدایی شبیه به در فشار قرار گرفتن استارت یا سخت و سنگین کارکردن آن) این شرایط می‎‌تواند نشان دهنده خرابی باتری یا عدم توانایی آلترناتور در شارژ باتری باشد. البته در این شرایط می‌تواند هنگام استارت زدن چراغ‌های صفحه کیلومتر ضعیف شده و یا در موارد حادتر، باتری توانایی تامین برق مورد نیاز را نداشته و حتی چراغ‌ها و ادوات قرار گرفته در صفحه کیلومتر نیز جریان برق دریافت نمی‌کنند.( اصطلاحا برق پشت آمپر نمی‌آید)
    3-متورم شدن باتری و سرریز کردن اسید(در باتری‌های اسیدی)
    گرمای بیش از حد یکی از دلایل تورم باتری است که در خرابی و کاهش عمر آن نقشی اساسی دارد. از جمله دلایل دیگر تورم باتری می‌توان به شارژ بیش از حد آن اشاره کرد. در بسیاری از موارد باتری‌های اسیدی در زمان پایان عمر خود دچار نشت وسرریز اسید می‌شوند.
    4- تغییر رنگ چشمی باتری های دارای چشمی (Magic Eye)
    رنگ سبز: باتری سالم است
    رنگ سفید:ضعیف بودن میزان شارژ و نیاز به شارژ مجدد
    رنگ سیاه:باتری خراب است و نیاز به تعویض دارد

    بهترین راه حل چیست؟
    بهترین راهکار، تعویض به موقع آن قبل از بروز مشکل است. در صورت خرابی باتری خودرو نیز،  چاره‌ای جز تعویض آن نخواهد بود. علاوه بر این، کنترل سلامت اجزای سیستم برق خودرو نیز می‌تواند در افزایش طول عمر باتری خودرو موثر باشد.
    در هر دو حالت، مشتریان محصولات ایران‌خودرو می‌توانند با امداد خودرو ایران از طریق شماره 096440 تماس بگیرند و از سرویس تعویض باتری در محل بهره‌مند شوند. جالب است بدانید که در سبد امدادی تمامی امدادگران امداد خودرو ایران، باتری موجود است و مشتریان می‌توانند در زمان خرابی باتری یا زمانی که علائمی از فرا رسیدن پایان عمر باتری خودرو خود مشاهده کردند به راحتی از خدمات تعویض باتری در محل بهره‌مند شوند. علاوه بر شماره تماس فوق، مشتریان می‌توانند برای دریافت خدمات امدادی از اپلیکیشن ایساکو و وب‌سایت امدادخودروایران نیز استفاده کنند. مزیت استفاده از خدمات امداد خودرو ایران را می‌توان در آمادگی برای امدادرسانی بدون محدودیت زمانی و جغرافیایی، استفاده از قطعات یدکی باکیفیت و اصلی و همچنین ارائه تعمیرات توسط کارشناسان دوره دیده و خبره دانست.

    این خدمت می‌تواند نگرانی مالکان محصولات ایران‌خودرو را از بروز مشکل در باتری خودرو و زمین‌گیر شدن خودرو در هر زمانی از شبانه‌ روز و در هر محلی اعم از جاده‌های خارج شهر و معابر داخل شهری برطرف سازد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو