فونیکسریمکسبهتام

تیراژ خودروهای سواری به آمار سال گذشته نزدیک شد

عبور خودروسازی از یخبندان تولید

عصر خودرو- جدیدترین آمار تولید خودرو نشان می‌دهد تیراژ محصولات سواری در سه شرکت اصلی (ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو) طی ۱۰ ماه امسال و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افت بسیار اندکی داشته و خودروسازان تا رسیدن به آمار سال گذشته فاصله‌ای ندارند.

عبور خودروسازی از یخبندان تولید
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از دنیای اقتصاد، بنابر گزارش ارائه شده خودروسازان به بورس، آنها در مجموع 700 هزار و 278 دستگاه انواع محصول سواری را در 10 ماه امسال به تولید رسانده‌اند که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته تنها 580 دستگاه کمتر است. با توجه به این آمار، خودروسازان اولین ماه زمستان امسال را به گرمی پشت سر گذاشته‌اند و به نظر می‌رسد طی یکی دو ماه آتی، به تیراژ سال گذشته خواهند رسید. حتی این امکان وجود دارد که سه خودروساز بزرگ کشور در پایان سال 97 از آمار سال گذشته خود عبور کنند، هرچند همچنان با دوران قبل از نقض برجام و تحریم فاصله خواهند داشت. خودروسازان می‌گویند بهبود روند تولیدشان ناشی از نهضت داخلی‌سازی قطعات بوده، نهضتی که وزارت صنعت،معدن و تجارت آن را راه انداخت و همچنان ادامه دارد. این در حالی است که درباره سطح کیفی قطعات داخلی‌سازی شده و کلا قطعات تامینی (چه از داخل و چه از خارج) تردیدهایی وجود داشته و مشخص نیست آیا کیفیت و استاندارد آن‌طور که باید، رعایت شده یا نه.

    هرچه هست، طبق آمارهای منتشره در صورت‌های مالی خودروسازان، آنها توانسته‌اند در 10 ماه امسال 700 هزار و 278 دستگاه انواع محصول سواری را به تولید برسانند. این آمار سبب شده تیراژ خودروهای سواری در مقایسه با 10 ماه مشابه سال گذشته تنها 580 دستگاه کمتر باشد. در این بین، ایران خودرو با توجه به آنکه بیشترین تیراژ را در 10 ماه سال جاری به خود اختصاص داده، توانسته پس از چند ماه، لقب پرتیراژترین خودروساز کشور را از سایپا پس بگیرد. بر این اساس، ایران‌خودرویی‌ها با توجه به تیراژ 309 هزار و 833 دستگاهی‌شان در 10 ماه امسال، با 7/ 3 درصد کاهش تولید نسبت به مدت مشابه سال گذشته مواجه شده‌اند. از آن سو اما سایپایی‌ها تا پایان دی امسال 305 هزار و 815 دستگاه انواع محصول سواری را به تولید رسانده‌اند که نشان از افزایش تیراژ 17درصدی تولید نسبت به 10 ماه سال گذشته دارد. پارس‌خودرو اما به‌عنوان زیرمجموعه سایپا و سومین خودروساز بزرگ کشور، تنها 84 هزار و 631 دستگاه محصول سواری را در 10 ماه امسال تولید کرده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، 28 درصد افت را به دنبال داشته است.

    صورت‌های مالی خودروسازان اما حکایت از تداوم بهبود رشد ماهانه تولید آنها دارد. بر این اساس، ایران‌خودرویی‌ها توانسته‌اند در دی امسال 51 هزار و 652 دستگاه انواع محصول سواری را به تولید برسانند و در مقایسه با آذر حدود 8 درصد افزایش تیراژ داشته باشند. سایپا نیز تیراژی 37 هزار و 403 دستگاهی در اولین ماه زمستان امسال داشته که در مقایسه با ماه قبل از آن، حدود 2 درصد افزایش را به خود می‌بیند. از آن سو پارس‌خودرویی‌ها نیز 11 هزار و 891 دستگاه محصول سواری را در دی به تولید رسانده‌اند تا در مقایسه با آذر، حدود 8 درصد افزایش تیراژ را تجربه کنند. در مجموع، تیراژ دی ماه خودروسازان 100 هزار و 946 دستگاه بوده که در مقایسه با ماه قبل از آن، 7/ 5 درصد افزایش را نشان می‌دهد. اما نگاهی به جزئیات آمار تولید خودروهای سواری در 10 ماه امسال بیندازیم تا مشخص شود سه خودروساز بزرگ کشور چه افت‌و‌خیزی در این بازه زمانی داشته‌اند. در بین محصولات ایران‌خودرو، گروه پژو (به جز پژو 2008) تیراژی 219 هزار و 393 دستگاهی در 10 ماه امسال داشته که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 7/ 5 درصد افزایش را نشان می‌دهد.

    آمار موردنظر پژو 206، 405، پارس و 207 را شامل می‌شود و به نظر می‌رسد در این بین، بیشترین سهم تولید از آن 206 باشد. ایران‌خودرویی‌ها اما آمار پژو 2008 را خارج از خانواده پژو منتشر می‌کنند و صورت‌های مالی آنها نشان می‌دهد خودروی موردنظر روندی نزولی در 10 ماه امسال داشته است. طبق آمار، تا پایان دی امسال پنج هزار و 494 دستگاه پژو 2008 در ایران خودرو به تولید رسیده که نسبت به بازه زمانی مشابه سال گذشته کاهش 11/ 6 درصدی را نشان می‌دهد. از پژو که بگذریم، ایران‌خودرو در تولید سمند با افزایش تولید مواجه شده ‌است. بنابر آمار منتشره، این شرکت طی 10 ماه امسال، 44 هزار و 262 دستگاه سمند را به تولید رسانده‌ و این آمار سبب افزایش 20 درصدی تولید محصول موردنظر نسبت به مدت مشابه سال گذشته شده است. آن‌طور که آمار تولید منتشره در صورت‌های مالی ایران خودرو روایت می‌کند، این شرکت همچنان در تولید دنا روندی نزولی دارد. ایران خودرویی‌ها تا پایان دی امسال، 24 هزار و 746 دستگاه دنا را به تولید رسانده‌اند تا نسبت به بازه زمانی مشابه سال گذشته 15/ 7 درصد کاهش تولید در این محصول را تجربه کنند.

    نزولی شدن تولید دنا در حالی است که دیگر محصول ایران‌خودرو یعنی رانا توانسته رشد را در کارنامه‌اش به ثبت برساند. طبق گزارش ارائه ‌شده به بورس، در 10 ماه امسال 6 هزار و 190 دستگاه رانا در ایران‌خودرو به تولید رسیده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد 106 درصدی را نشان می‌دهد.در بین محصولات مونتاژی ایران‌خودرو اما تولید دانگ‌فنگ در دی ماه ادامه پیدا کرده است. آمار تولید ایران‌خودرو نشان می‌دهد در اولین ماه زمستان، 82 دستگاه دانگ‌فنگ در این شرکت مونتاژ شده است. در مجموع طی 10 ماه امسال نیز دو هزار و 221 دستگاه دانگ‌فنگ در ایران‌خودرو مونتاژ شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 87 درصد افت را نشان می‌دهد. در بین دیگر مونتاژی‌های ایران‌خودرو اما هایمای چینی تیراژی پنج هزار و 986 دستگاهی را تا پایان دی امسال از خود به جا گذاشته تا نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 50 درصد افت را تجربه کند.

    به سایپا برویم و ببینیم این شرکت چه آماری در تولید محصولات خود طی 9 ماه امسال به‌جا گذاشته است. در این بین، تیبا تیراژی 138 هزار و 998 دستگاهی را تا پایان دی امسال از خود به‌جا گذاشته که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 22/ 1 درصد افزایش را نشان می‌دهد. با وجود برنامه‌ریزی سایپا برای حذف پراید اما تیراژ این محصول در 10 ماه امسال و نسبت به مدت مشابه سال گذشته صعود کرده است. طبق صورت‌های مالی ارائه شده به بورس، پراید در 10 ماه امسال تیراژی 234 هزار و 609 دستگاهی را از خود به‌جا گذاشته، بنابراین در مقایسه با بازه زمانی مشابه سال گذشته 36/ 5 درصد رشد تولید را تجربه کرده است. از تیبا و پراید بگذریم و نگاهی هم به محصولات مونتاژی چینی سایپا در 10 ماه امسال بیندازیم. طبق آمار، پارس‌خودرو به‌عنوان زیرمجموعه سایپا، توانسته تنها 195 دستگاه برلیانس را تا پایان دی امسال به تولید برساند. با توجه به این آمار، برلیانس در مقایسه با 10 ماه سال گذشته حدود 98 درصد افت تولید را تجربه کرده است. پارس‌خودرویی‌ها اما توانسته‌اند در بازه زمانی تحت بررسی، چهار هزار و 100 دستگاه کوئیک را به تولید برسانند. این محصول را سایپایی‌ها به پارس‌خودرو انتقال داده‌اند تا خطوط تولید زیرمجموعه‌شان بیکار نماند. در 10 ماه امسال اما 19 دستگاه ساینا در پارس‌خودرو به تولید رسیده که داستان این محصول نیز شبیه کوئیک است. سایپایی‌ها اما تا پایان دی امسال 648 دستگاه آریو را مونتاژ کرده‌اند و این آمار نشان می‌دهد خودروی موردنظر با افت تیراژ 89 درصدی در مقایسه با 10 ماه سال گذشته مواجه شده است. آریو در دی ماه امسال 225 دستگاه تیراژ داشته که نشان از بازگشت این محصول به خطوط تولید سایپا دارد. در نهایت اما چانگان دیگر محصول چینی سایپا، تیراژی پنج هزار و 62 دستگاهی در 10 ماه امسال داشته که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، 46 درصد افت تولید را نشان می‌دهد.

    اما نگاهی هم به اوضاع تولید خانواده ال90 تا پایان دی امسال بیندازیم و ببینیم این محصول فرانسوی چه شرایطی در تولید داشته است. طبق اطلاعات ارائه‌شده به بورس، در مجموع تیراژ خانواده تندر90 (شامل تندر معمولی، پارس‌تندر، تندر اتومات و ساندرو) طی بازه زمانی تحت‌بررسی به 4هزار و 571 دستگاه رسیده است. با این حساب، تیراژ این خانواده در مقایسه با 10 ماه سال گذشته 91 درصد افت داشته است. اگر آمار تولید خانواده تندر‌90 را به‌صورت جداگانه بررسی کنیم، مشخص می‌شود هر دو شرکت ایران‌خودرو و پارس‌خودرو با کاهش تولید این محصول در بازه زمانی تحت بررسی مواجه شده‌اند. بر این اساس، ایران‌خودرویی‌ها با توجه به تیراژ یک هزار و 426 دستگاهی خود، افتی 87 درصد را در تولید محصولات رنو طی 10 ماه امسال و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به ثبت رسانده‌اند. در پارس‌خودرو نیز تولید محصولات خانواده رنو طی 10 ماه امسال به 3هزار و 145 دستگاه رسیده تا نسبت به مدت مشابه سال گذشته، افتی 91 درصدی دامان آن را بگیرد. صورت‌های مالی ارائه شده به بورس نشان می‌دهد تولید محصولات رنو در پارس‌خودرو طی دی ماه امسال 225 دستگاه بوده است. ایران‌خودرویی‌ها نیز در دی ماه امسال 139 دستگاه از محصولات رنو تولید کرده‌اند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو