فونیکسریمکسبهتام

سخنگوی انجمن سازندگان قطعات خودرو:

همکاری با صنایع دفاع به بهبود کیفی تولید خودرو می‌انجامد

عصر خودرو- سخنگوی انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو گفت: ورود صنایع دفاع به صنعت قطعه‌سازی به‌ویژه در تولید و تامین قطعات «های‌تک» (High Tech)، بهبود کیفیت را برای صنعت خودرو و قطعه‌سازی رقم زده است.

همکاری با صنایع دفاع به بهبود کیفی تولید خودرو می‌انجامد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۷:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایرنا ، «فرهاد به‌نیا» ‌امروز (یکشنبه) ‌در نشست خبری افزود: این همکاری‌ها از آن جهت قابل توجه است که بخش خصوصی فناوری‌های لازم برای تولید قطعات های‌تک را دارا نیست و همکاری صنایع دفاع در این زمینه بسیار قابل توجه بوده است.

    به‌نیا ادامه‌داد: ‌تداوم این همکاری می‌تواند در تولید مدل‌های جدید خودرویی موثر باشد.

    وی در ادامه، یکی از مشکلات قطعه‌سازان را تسهیلات بانکی عنوان کرد که امسال هیات دولت با همکاری مجلس و قوه قضائیه و با حذف سود مرکب، گامی در راستای کاهش این مشکل برداشت.

    این مقام صنفی یادآور شد: با اعمال تحریم‌ها، مشکلات نقدینگی قطعه‌سازان افزایش یافت و در بسیاری موارد از پرداخت اقساط بانکی خود بازماندند، همچنین قراردادهای قطعه‌سازان با بانک‌ها با جریمه همراه شد و در برخی موارد 300 تا 400 درصد اصل وام به بدهی آنها اضافه شد که تعطیلی آنها را به دنبال داشت.

    وی گفت:‌ خواسته انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو برداشته‌شدن جریمه‌ها و سودها از وام‌ها است و انتظار می‌رود بانک مرکزی و دادستانی در این زمینه ورود کنند، زیرا رونق تولید در گرو رفع مشکلات بانکی است.

    به نیا افزود: ایران از نظر نرخ بهره‌های بانکی در بین 122 کشور جهان در رتبه 118 است، این در حالی است که در کشورهایی نظیر ترکیه این رقم 6 درصد، افغانستان 1.3 درصد، ژاپن 1.25 درصد و کره جنوبی 1.5 درصد است.

    وی همچنین با اشاره به مشکل تامین اجتماعی، ادامه داد: پس از تعطیلی واحدهای قطعه ساز یا تعدیل نیرو در آنها، سازمان تامین اجتماعی نسبت به ارائه حقوق بیکاری به افراد اقدام می‌کند، این در حالی است که اگر حتی یک دهم این مبالغ با نرخ بهره 6 درصد در اختیار بنگاه‌ها قرار بگیرد می توانند نیروهای تعدیل شده را به سر کار بازگردانند.

    سخنگوی انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو، مالیات بر ارزش افزوده را مشکل دیگر واحدها عنوان کرد و گفت: ‌بهتر است این مالیات از تولیدکننده نهایی، یعنی به هنگام فروش خودرو از خودروساز گرفته شود.

    امکان کاهش قیمت خودرو

    «محمد شهپری»‌ عضو هیات مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو نیز در این نشست گفت: در نیمه دوم امسال در مقایسه با نیمه نخست، تغییر قابل ملاحظه‌ای در تولید خودرو شاهد بودیم و امروز تعداد خودروهای ناقص در کف کارخانه باقی‌مانده سایپا به صفر و ایران خودرو به کمتر از 15 هزار دستگاه رسیده است.

    وی بیان‌داشت: امروز ایران خودرو و سایپا هر یک حدود دو هزار دستگاه در روز تولید دارند و چالش 6 ماهه نخست امسال قطعه‌سازان یعنی برداشته‌شدن اضافه‌کارها و تعدیل نیرو برطرف شده و نیروها به تدریج در حال بازگشت به کار هستند.

    شهپری با بیان اینکه نباید قیمت خودرو در شرایط کنونی کشور این مقدار باشد، تاکیدکرد: این انجمن به دنبال کاهش قیمت خودرو است، زیرا تحریم‌ها سبب شده تا داخلی‌سازی قطعات رونق بگیرد و همین موضوع می تواند زمینه ساز کاهش قیمت‌ها باشد.

    وی تاکید کرد:‌ عمده شرکت‌های تامین‌کننده فولاد، آلومینیوم، مس و محصولات پتروشیمی خودروسازان دولتی هستند که در هفته‌های گذشته افزایش قیمت داشته‌اند و دولت باید در این موارد ورود کند.

    نهایی شدن پرداخت پنج هزار میلیارد تومان به قطعه سازان

    در این جلسه، «شاپور سامعی» نائب رئیس انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو نیز از نهایی شدن پرداخت پنج هزار میلیارد تومان به قطعه‌سازان خبر داد که مراحل نهایی کار را می‌گذراند.

    وی از زمان‌بر شدن تخصیص و دریافت ارز انتقاد کرد که سبب طولانی شدن فرآیند تولید قطعه و در نتیجه تامین به موقع قطعات برای خودروسازان می‌شود.

    سامعی گفت:‌ پس از همه این دشواری‌ها، اجناسی که به گمرک می‌رسد با مشکل ترخیص مواجه می‌شود.

    وی بیان‌داشت: شایعه شده که قرار است مبنای قیمت ارزی گمرک بابت قطعات خودرو از 4200 تومان به ارز نیمایی تبدیل شود که در این صورت تاثیر زیادی در قیمت تمام‌شده خواهد داشت.

    این مقام صنفی از دستوری بودن قیمت خودروها انتقاد کرد و گفت:‌ خواسته ما این است که قیمت ارز آزاد شود، اما در عین حال اجازه دهند خرید و فروش خودرو آزاد شده، تعرفه‌های واردات به صفر رسیده و امکان واردات خودرو به کشور به وجود آید که در این صورت تعادل به این بازار بازخواهد گشت.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو