فونیکسریمکسبهتام

طبقه بندی مصوبه تلفیق درباره مالیات بر خودروها و خانه های لوکس دقیق نیست

عصر خودرو- عضو شورای راهبردی نظام مالیاتی با انتقاد از جزئیات مصوبه کمیسیون تلفیق درباره مالیات بر خودروها و خانه های لوکس گفت: معافیت‌هایی که کمیسیون تلفیق در این زمینه در نظر گرفته موجب شده است این طرح نتواند کسری بودجه را جبران کند.

طبقه بندی مصوبه تلفیق درباره مالیات بر خودروها و خانه های لوکس دقیق نیست
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۱:۰۰

     به گزارش  پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از فارس، محمدرضا یزدی زاده عضو شورای راهبردی نظام مالیاتی کشور درباره مصوبه کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی درباره مالیات بر خودروها و خانه‌های لوکس گفت: برخی بهترین ایده‌ها را به شیوه‌ای اجرا می‌کنند که ابتر شود، در حال حاضر کمیسیون تلفیق مجلس املاک تا 10 میلیارد تومان و خودرو تا 1 میلیارد تومان را از مالیات معاف کرده است این یعنی کمیسیون تلفیق در کمال تعجب یک خانه کوچک روستایی را با یک ملک 10 میلیارد تومانی که در شهر واقع است در یک طبقه قرارداده است و هر دو را از مالیات معاف کرده است.

    وی افزود: فلسفه طبقه بندی برای این است که عناصر شبیه  به هم در یک طبقه قرار گیرند اما می‌بینیم که در طرح مالیات بر ثروت این گونه نشده است و اعضا کمیسیون تلفیق باید پاسخ دهند که بر اساس کدام مبنای علمی چنین طبقه بندی غلطی را انجام داده‌اند؟

    مدیرکل اسبق پژوهش‎های مالیاتی خاطر نشان کرد: با این معافیت‌هایی که کمیسیون تلفیق برای طرح مالیات بر ثروت در نظر گرفته است این طرح نمی‌تواند کسری بودجه را جبران کند.

    *نسبت مالیات بر تولید ناخالص داخلی می تواند حداقل 2 برابر شود

    یزدی زاده ادامه داد: در حال حاضر نسبت مالیاتی در کشور که نشان دهنده نسبت مالیات بر تولید ناخالص داخلی است حدود 8 درصد است اما اگر از تمام درآمدهایی که در کشور ایجاد می‌شود مالیات گرفته شود نسبت مالیاتی کشور می‌تواند حداقل به 15 درصد برسد.

    وی اضافه کرد: برخی می‌گویند از ثروت نباید مالیات گرفت چون قبلا مالیات آن گرفته شده است اما به این نکته توجه نمی‌کنند که در ایران فرار مالیاتی وجود دارد و حتی اگر فرار مالیاتی هم رخ نداده باشد سرمایه سیستم خود تقویتی دارد و خود آن سرمایه زایش می‌کند چرا که بازدهی سرمایه همیشه از متوسط بازدهی رشد اقتصادی بالاتر است  و این امر حتی اگر تورم وجود نداشته باشد شکاف طبقاتی ایجاد می‌کند.

    *کشورهای جهان به سمت مالیات بر ثروت حرکت کرده‌اند

    عضو شورای راهبردی نظام مالیاتی کشور گفت: آیا ثروت افرادی که پول نقد نگه نمی دارند و سرمایه خود را تبدیل به یک کالای سرمایه ای می کنند مشمول مالیات نیست؟ در حالی که در قرآن حداقل 5 آیه آمده است که بر اساس آن آیات در اموال افراد حقوق دیگران نهفته است؛ علاوه بر این، سایر کشورها پس از بحران اقتصادی سال 2008 به این نتیجه رسیدند که سیستم مالیات بر درآمد کارایی لازم را ندارد و برای تحقق اهداف سیستم مالیاتی باید حتما مالیات بر ثروت نیز از خانوارها گرفته شود.

    یزدی زاده با اشاره عدالت اجتماعی و توزیع عادلات ثروت و درآمد که از اهداف یک نظام مالیاتی هستند، گفت: با توجه به شرایط خاصی که کشور دارد نمی‌گویم که تمام جنبه‌های ثروت مشمول مالیات شود چرا که این باعث تلاطم اقتصادی می‌شود اما می‌بایست سراغ سرمایه‌های غیرمولدی برویم که به عنوان لوکس گرایی خودش را نشان می‌دهد.

    وی خاطر نشان کرد: برخی ادعا می‌کنند که مالیات بر ثروت  موجب فرار ثروت می‌شود در حالی که ما می‌گوییم کاری به ثروت مولد افراد نداریم بلکه می‌گوییم باید لوکس گرایی مشمول مالیات شود تا افرادی که سرمایه و ثروت را به صورت غیرمولد حبس می‌کنند محدود شوند.

    * مالیات بر ثروت موجب فرار سرمایه نمی‌شود

    مدیرکل اسبق پژوهش‎های مالیاتی افزود: نرخ‌های که قبلا برای مالیات بر ثروت پیشنهاد شده بود نمی‌توانست سرمایه را فراری بدهد بلکه طرح این بود که ار رفتار قشر ثروتمند درآمد مالیاتی حاصل شود.

    یزدی زاده گفت: پیش بینی من این است که تولید ناخالص داخلی سال آینده ایران چیزی حول حوش 3000 هزار میلیارد تومان است و اگر فقط معادل نسبت مالیاتی پاکستان که 14.5 درصد است از تولید ناخالص داخلی مالیات گرفته می‌شد حدود 450 هزار میلیاد تومان در آمد حاصل می‌شد که در این صورت با مازاد بودجه نیز مواجه می‌شدیم.

    وی تاکید کرد: اگر نسبت مالیاتی کشور به نسبت مالیاتی پاکستان برسانیم، بودجه از نفت منفک می‌شود و این نشان می‌دهد که ظرفیت‌های زیادی وجود دارد که می‌توان بدون این که به اقشار ضعیف و تولید فشار بیاید از بقیه مالیات بگیریم.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو