فونیکسریمکسبهتام

افزایش تقاضا برای سی.ان.جی و بلاتکلیفی متقاضیان

عصر خودرو- گرایش عمومی به استفاده از سوخت گاز طبیعی فشرده یا "سی.ان.جی" برای خودروها و دوگانه‌سوز نمودن آنها، در پی اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین در خراسان رضوی افزایش یافته اما ظواهر امر نشانگر فقدان پاسخ متناسب از سوی دستگاههای ذیربط با حجم تقاضا است.

افزایش تقاضا برای سی.ان.جی و بلاتکلیفی متقاضیان
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایرنا ، پیشتر روال کار برای گازسوز کردن خودرو ارسال درخواست به اتحادیه کشوری سوخت‌های جایگزین و خدمات وابسته و درج تقاضا در سامانه مربوطه بود که پس از پذیرش تقاضا، قطعات در اختیار کارگاه‌های مجاز عضو اتحادیه لوازم یدکی قرار می‌گرفت تا قطعه مورد نظر را تامین و در خودرو نصب کنند.

    اما شواهد نشان می‌دهد دیگر روال مانند گذشته نبوده و مرجعی برای پاسخ به حجم بسیار تقاضا در زمینه دوگانه سوز کردن خودرو وجود ندارد و متقاضیان بلاتکلیف مانده‌اند که این امر خطر رواج بازار سیاه یا توزیع مخازن غیراستاندارد سی.ان.جی را افزایش می‌دهد.

    رییس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم یدکی خودرو مشهد در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: پس از افزایش نرخ بنزین هم تقاضا برای گازسوز کردن خودرو در مشهد افزایش یافت و هم قیمت مخازن گاز سی.ان.جی رشد قابل ملاحظه پیدا کرد.

    علیرضا اردکانی فرد افزود: قبل از افزایش نرخ بنزین قیمت مخازن گاز سی.ان.جی در حجم‌های مختلف بین 24 میلیون تا 30 میلیون ریال بود اما اکنون قیمت این مخازن بین 40 میلیون تا 60 میلیون ریال است.

    وی ادامه داد: روال اینگونه است که متقاضیان گازسوز کردن خودرو باید تقاضای خود را از طریق سامانه به اتحادیه کشوری سوخت‌های جایگزین ارایه دهند تا در نوبت قرار گیرند و کارگاه‌های فروشنده و نصب وسایل مورد نظر برای گازسوز کردن خودرو که عضو اتحادیه صنف فروشندگان لوازم یدکی هستند باید پاسخگوی متقاضیان باشند.

    رییس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم یدکی خودرو مشهد گفت: بعد از افزایش نرخ بنزین، تقاضا برای گازسوز کردن خودرو در مشهد بسیار افزایش یافت اما چون افزایش تقاضا در این خصوص در تهران بیشتر است، همه وسایل مربوط به "سی.ان.جی" در همان تهران به فروش رسیده و کمتر به شهرستان‌ها ارسال می‌شود.

    اردکانی فرد افزود: نامه‌ای از سوی اتحادیه صنف فروشندگان لوازم یدکی خودرو در مشهد به اتاق اصناف ارسال شده تا سهمیه شهرستان‌ها را در زمینه قطعات مربوط به گاز "سی.ان.جی" افزایش دهند تا بتوان پاسخگوی نیاز مردم در مشهد بود.

    شرکت پخش فرآورده‌های نفتی مسوولیتی در این خصوص ندارد

    رییس جایگاه‌های سی.ان.جی شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان رضوی گفت: اتحادیه کشوری سوخت‌های جایگزین و خدمات وابسته مسوولیت رسیدگی به تقاضای صاحبان خودرو در زمینه نصب قطعات مربوط به سی.ان.جی را برعهده دارد.

    محمدحسین مدبر افزود: شرکت پخش فرآورده‌های نفتی متولی رسیدگی به جایگاه‌های سی.ان.جی است و مسوولیتی در خصوص دوگانه سوز کردن خودروها ندارد.

    وی ادامه داد: کارگاه‌هایی که مجوز فعالیت از اتحادیه کشوری سوخت‌های جایگزین و خدمات وابسته دارند، قادر هستند قطعات مربوط به سی.ان.جی را در خودروها نصب کرده و نسبت به دوگانه سوز کردن آنها اقدام کنند لذا رسیدگی به تخلفات یا نحوه خدمات رسانی آنها نیز برعهده وزارت صنعت، معدن و تجارت است.

    رییس جایگاه‌های سی.ان.جی شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان رضوی گفت: پس از افزایش نرخ بنزین، تقاضا برای استفاده از گاز سی.ان.جی در خودروها افزایش یافت و دولت در زمینه تامین این تقاضا تدابیری اتخاذ کرده اما اولویت تامین در این حوزه را به خودروهای عمومی مانند تاکسی‌ها، وانت‌بارها و خودروهای ون‌ داده است.

    مدبر افزود: با این حال روال جاری برای دوگانه سوز کردن خودروها، ثبت نام متقاضیان در سامانه اتحادیه کشوری سوخت‌های جایگزین و خدمات وابسته و گذراندن روالی است که سامانه اعلام می‌کند، لذا هر روشی به غیر از این خطاست و برای صاحبان خودرو خطرآفرین خواهد بود.

    وی ادامه داد: مراجعه به کارگاه‌های غیرمجاز که مورد تایید اتحادیه کشوری سوخت‌های جایگزین نیست، باعث می‌شود متقاضیان، قطعات را با قیمت بالاتری خریداری کنند و بعدها نیز به دلیل عدم برخورداری از گواهی سلامت برای خودروهای دوگانه سوز دچار دردسر شوند و نتوانند از جایگاه‌های عرضه، سوخت سی.ان.جی دریافت کنند.

    وی گفت: تنها شیوه‌ای که متقاضیان می‌توانند خودرو خود را دوگانه‌سوز کنند، ثبت نام در سایت مربوطه، دریافت پاسخ سامانه از طریق ارسال پیامک به تلفن همراه و ارجاع آنان به یکی از کارگاه‌های مجاز می‌باشد.

    روال تغییر کرده و پاسخ تقاضاها به زودی داده می‌شود

    کارشناس مسوول بازرسی و رسیدگی به شکایات سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: بعد از افزایش قیمت بنزین تقاضا برای دوگانه سوز کردن خودروها و استفاده از گاز سی.ان.جی در استان افزایش یافت.

    مهدی مقدسی افزود: پیش از این صاحبان خودروها کمتر رغبت به استفاده از گاز سی.ان.جی و دوگانه سوز کردن خودروها داشتند و این کاهش تقاضا باعث شد کارگاه‌هایی که تولیدکننده یا عرضه‌کننده قطعات بودند، کم کم تعطیل شوند به طوری که از هفت کارگاه تولیدی قطعات سی.ان.جی در استان فقط یک کارگاه باقی ماند که آن کارگاه هم تولید بسیار محدودی داشت.

    وی ادامه داد: بعد از افزایش نرخ بنزین و افزایش تقاضا برای دوگانه سوز کردن خودرو، قطعات سی.ان.جی بویژه مخزن آن در مشهد کاهش یافت و تقریبا نایاب شد و این موضوع تامین خواسته متقاضیان برای دوگانه سوز کردن خودرو را دچار وقفه کرد.

    وی گفت: با توجه به افزایش تقاضا برای دوگانه سوز کردن خودروها، اخیرا اتحادیه کشوری سوخت‌های جایگزین اعلام کرده است کارگاه‌های نصب قطعات دوباره فعال خواهند شد تا این وقفه برطرف شود.

    مقدسی افزود: اکنون روال برای دوگانه‌سوز کردن خودرو تغییر کرده و اتحادیه سوخت‌های جایگزین شبکه جدیدی را تعریف نموده است.

    وی اظهار داشت: در این راستا اتحادیه کشوری سوخت‌های جایگزین اسامی 22 کارگاه مجاز را که زیر نظر اتحادیه لوازم یدکی مشهد فعالیت می‌کنند اعلام کرده تا متقاضیان با ثبت نام در این سامانه، تنها با مراجعه به این کارگاه‌ها قطعات سی.ان.جی را در خودروها نصب کنند.

    وی گفت: آدرس این کارگاه‌ها در سامانه اتحادیه کشوری سوخت‌های جایگزین ذکر شده و برای متقاضیان کاملا محرز است، در مجموع در روال جدید مدیریت این موضوع با اتحادیه کشوری سوخت‌های جایگزین و توزیع قطعات و نصب آن از طریق کارگاه‌های مجازی است که این اتحادیه معرفی می‌کند.

    مقدسی افزود: اتحادیه کشوری سوخت‌های جایگزین در کنار این موضوع صدور "کارت سلامت" را نیز مطرح کرده که از این طریق قطعات غیراستاندارد در این حوزه قابلیت استفاده نخواهد داشت.

    اولویت تامین قطعه به ناوگان عمومی داده شده است

    وی ادامه داد: هم اکنون ثبت نام از دارندگان ناوگان عمومی برای دوگانه سوزشدن از طریق اتحادیه کشوری سوخت‌های جایگزین در حال انجام است و هنوز نوبت به رسیدگی به تقاضای خودروهای شخصی نرسیده است.

    وی گفت: فرآیند انتقال و تخصیص سهمیه به استان‌ها به صورت کشوری در حال انجام است و تعداد ثبت نام شدگان خودروهای شخصی در این زمینه نیز بسیار زیاد شده است.

    مقدسی به متقاضیان دوگانه سوز کردن خودرو توصیه کرد: به دنبال خرید قطعات سی.ان.جی متفرقه نباشند زیرا مخازنی که در بازار به صورت غیرمجاز به فروش می‌رسد، تقلبی و غیراستاندارد بوده و برای صاحب خودرو خطرآفرین است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو