فونیکسریمکسبهتام

فعالان صنعت تایر:

تامین نشدن مواد اولیه، فرصت تولید را از صنعت تایر می‌گیرد

عصر خودرو- تایرسازان بزرگ کشور می گویند ۴۰ درصد از مواد اولیه تولید تایر وارداتی است که امروزه به دلیل مشکلات نقل و انتقال پول تامین آنها با دشواری انجام می‌شود. آنها معتقدند تامین نشدن مواد اولیه، فرصت تولید و صادرات را از واحدهای تولیدی گرفته است.

تامین نشدن مواد اولیه، فرصت تولید را از صنعت تایر می‌گیرد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایرنا، سومین نمایشگاه بین‌المللی زنجیره تامین صنایع لاستیک سه شنبه گذشته  (17 دی ماه)‌ در با حضور 64 شرکت از پنج کشور در محل هتل المپیک تهران افتتاح شد.

    در این نمایشگاه شرکت‌هایی از کشورهای چین، کره جنوبی، ایتالیا، ترکیه و کانادا، همراه با تولیدکنندگان و صادرکنندگان ایرانی حضور داشتند.

    برپایی این نمایشگاه فرصتی دست داد تا با گفت وگو با شرکت‌کنندگان ایرانی و خارجی، از نزدیک با مسائل و مشکلات روز این صنعت آشنا شویم.

    تاثیر منفی تحریم‌ها

    یک تامین‌کننده مواد اولیه صنعت لاستیک حاضر در نمایشگاه به ایرنا گفت: پیش از تحریم‌ها، امکان جابجایی پول، واردات اجناس و حمل و نقل آنها راحت‌تر بود، اما امروز به ویژه از بنادر اروپایی نمی‌توانیم مستقیم جنس بیاوریم و باید به نحوی تحریم‌ها را دور بزنیم.

    «مصطفی غفاری» بیان‌داشت: ارز دولتی 4200 تومانی که برای واردات مواد اولیه تایر اختصاص داده می‌شود، تنها از طریق «کونلون بانک» چین قابل تخصیص است و به عنوان نمونه اگر بخواهیم با تامین‌کنندگان اروپایی کار کنیم، متحمل هزینه‌های جابجایی ارز می‌شویم.

    وی همچنین از بالا بودن زمان تخصیص ارز انتقاد کرد و افزود: از زمانی که به تایرسازان برای مواد اولیه قیمت می‌دهیم تا زمانی که پول به دست طرف خارجی برسد حدود پنج ماه زمان می برد، در حالی که در سال‌های گذشته حداکثر 45 روزه انجام می شد.

    غفاری اظهارداشت:‌ گمرک نیز ترخیص کالاها را به انجام حواله پول از طریق بانک منوط کرده و به عبارتی حذف گزینه «بدون انتقال ارز» یکی از مهمترین مشکلات شرکت های واردکننده است؛ در عین حال زمان‌بر شدن ترخیص اجناس از گمرک، منجر به هزینه‌های اضافه دموراژ می‌شود.

    وی، از دست رفتن امتیاز خریدهای اعتباری از خارجی‌ها را از دیگر مشکلات عنوان کرد که شرکت‌ها در یک سال و نیم گذشته به آن مبتلا شده‌اند و افزود: ‌اکنون همه خریدها باید نقدی انجام شود.

    این فعال بخش خصوصی همچنین از برهم خوردن برنامه‌های تولیدی و توسعه‌ای این شرکت برای تولید برخی مواد اولیه صنعت تایر با تولیدکنندگان روسی و اسلواکی به دلیل تحریم ها خبر داد.

    احیای کائوچو و کاهش هزینه شرکت‌های تایرساز

    یک مدیر تولید شرکت فرآوری لاستیک حاضر در نمایشگاه نیز به ایرنا گفت شرکت متبوعش نخستین تولیدکننده کائوچوی احیا شده و پودر لاستیک و همچنین تولیدکننده مرغوب‌ترین «ریکلیم بیوتیک» (مورد استفاده در تیوب ها و لایه های داخلی تایرهای تیوب‌لس) در کشور است.

    «سعید شریفی» بیان‌داشت: در فرآیند تولید این شرکت، با خرد کردن لاستیک‌های ضایعاتی، تبدیل آن به پودر، پخت و ترکیب آن با روغن‌های شیمیایی، کائوچوی به کار رفته در این تایرها احیا می شود.

    وی یادآور شد:‌ در هر تایر 9 کیلویی سواری، بین 1.5 تا 2 کیلوگرم کائوچوی ضایعاتی استفاده می‌شود که در مقایسه با قیمت کائوچوی طبیعی وارداتی، صرفه‌جویی خوبی برای شرکت‌های تایرساز به دنبال دارد.

    این مدیر تولید افزود:‌ در حالی که متوسط قیمت واردات هر کیلو کائوچوی طبیعی 50 هزار تومان است، با 10 درصد این مبلغ می توان کائوچوی احیا شده تولید کرد.

    وی خاطرنشان‌کرد: ‌در دو سال گذشته و مواجهه با تحریم‌ها، استقبال تایرسازان از کائوچوی احیا شده زیاد شده است که از تایرهای فرسوده رها شده در طبیعت برای تولید آن استفاده می‌شود.

    مشکلات تحریم برای تجار چینی

    خانم «لیو لینگ» (Lio Ling)، مدیر فروش منطقه ای یک شرکت چینی حاضر در نمایشگاه است که به گفته خودش از سال 2005 تاکنون با بازار ایران و مشتریان ایرانی کار می کند.

    وی که برای سومین بار متوالی است در این نمایشگاه حضور یافته، صادرکننده رزین (یکی از مواد اولیه تولید تایر) به ایران است و هدف خود از حضور در نمایشگاه را ارتقای کسب و کار با مشتریان ایرانی و کسب سهم بیشتر از بازار بزرگ ایران عنوان می‌کند.

    خانم لینگ می‌گوید: صنعت تایر در ایران بسیار پیشرفته است و رزین تولیدی چین نیز مشتریان زیادی در این کشور دارد.

    وی به تاثیر منفی تحریم‌ها بر ارتباط با شرکا و مشتریان ایرانی اشاره کرد و افزود: طولانی شدن زمان پرداخت وجه از ایران به چین، معضلی است که تحریم‌ها که ایجاد کرده و این مساله با توجه به نوسانات قیمتی در چین، تامین کنندگان این کشور را با چالش مواجه کرده است.

    این فعال بازرگانی چینی، همچنین حمل با کشتی را از دیگر مشکلات تجار و بازرگانان چینی در کار کردن با ایرانی‌ها برشمرد.

    وی در عین حال، تحریم ها را فرصتی برای ایرانی‌ها برای خوداتکایی بیشتر در صنعت تایر عنوان کرد.

    خانم لینگ معتقد است تحریم‌ها در آینده کاهش خواهند یافت و همین مساله موجب شده تا هموطنانش به ادامه کار در بازار جذاب ایران امیدوار باشند.

    از دست رفتن فرصت تولید با تامین نشدن مواد اولیه

    مدیرکل بازاریابی و صادرات بزرگترین تایرساز کشور که در نمایشگاه حضور داشت، به خبرنگار  ایرنا گفت: این شرکت موفق شده در زمان تحریم‌ها برای هر 9 سایز تایر تولیدی خود استاندارد تایر اتحادیه اروپا موسوم به E-mark‌ را دریافت کند که استانداردی سختگیرانه است.

    «مازیار روغنی عراقی» افزود: اکنون به جز کائوچوی طبیعی که از آسیای جنوب شرقی تامین می‌شود، سایر مواد اولیه مهم صنعت تایرسازی یعنی نخ سیم (استیل کورد)، دوده، کائوچوی مصنوعی و انواع روغن‌ها، مشابه داخلی نیز دارند.

    روغنی بیان‌داشت: 40 درصد مواد اولیه یاد شده از نظر وزنی، وارداتی هستند که در گذشته قادر به تامین آنها از سرتاسر جهان بودیم، اما امروز به ناچار و به دلیل مشکلات نقل و انتقال پول خریدهایمان متمرکز بر چین و هند شده است.

    وی یادآور شد:‌ در نیمه نخست امسال به دلیل تامین نشدن کافی مواد اولیه، حدود 6 هزار تن تولید این شرکت از دست رفت.

    این مسوول با اشاره به تخصیص ارز 4200 تومانی برای واردات مواد اولیه تایر، گفت:‌ تایید ثبت‌سفارش‌ها و اخذ تاییدیه بانک مرکزی و بانک‌های عامل، زمان‌بر بوده و علاوه بر صرف هزینه‌های بیشتر، هزینه فرصت زیادی برای شرکت در پی داشت.

    وی خاطرنشان‌کرد: با کمک و مساعدت بانک مرکزی و برنامه‌ریزی انجام شده، اکنون شرکت ما برای 120 روز آینده خود مواد اولیه در اختیار دارد.

    روغنی اظهارداشت: از آنجایی که دولت ارز 4200 برای تهیه مواد اولیه به تایرسازان می‌دهد، از شهریورماه پارسال صادرات محصولات آنها را به منظور تامین نیاز داخلی ممنوع کرده است.

    وی گفت: حتی زمانی که سازمان حمایت با افزایش قیمت تایرهای بایاس کامیونت و وانت موافقت نکرد، تولید این تایرها کم نشد.

    انتقاد از واردات بی ضابطه تایرهای کامیونی

    مدیرکل بازاریابی و صادرات گروه بارز، به انتقاد از عملکرد دولت در واردات تایرهای کامیونی به کشور آن هم با ارز 4200 تومانی پرداخت و گفت: این مساله سبب شد تا برنامه‌های توسعه این گروه برای تایرهای TBR (رادیال باری و اتوبوسی) به تعویق بیفتد.

    وی ادامه‌داد: این روزها نیز شایعه شده که به دلیل تفاوت قیمت بازاری و کارخانه‌ای تایرهای رادیال سواری، قصد واردات آنها را دارند، در حالی که مشکل اصلی در توزیع تایر است و مسوولان باید در این زمینه ورود کنند.

    به گزارش ایرنا، این نمایشگاه سه روزه، دیروز پنجشنبه (19 دی ماه) به کار خود خاتمه داد.

    جمع وزنی تولیدات هشت ماهه کارخانجات تایر کشور 165 هزار و 992 تن است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته (163 هزار و 886 تن)، رشد 1.28 درصدی نشان می‌دهد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط