فونیکسریمکسبهتام

اراک، آلودگی هوا و سر شلوغ مراکز درمانی

عصر خودرو- مرکزی شهر اراک از ابتدای سال ۹۸ تاکنون ۳۷ روز ناسالم را تجربه کرده که البته نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۲ درصد کاهش داشته است.

اراک، آلودگی هوا و سر شلوغ مراکز درمانی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۳:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایسنا ، براساس اعلام مرکز پایش و کنترل کیفیت هوای کلانشهر اراک، تاکنون 3 روز ناسالم برای تمامی گروه‌های سنی به ثبت رسیده است که بالاترین میزان آلودگی با 180 میکروگرم بر مترمکعب شامگاه نهم دی ماه در ایستگاه شریعتی و 166 میکروگرم بر مترمکعب در ایستگاه استانداری گزارش شد در حالی که بیشترین شاخص آلودگی هوای اراک پیش از آن در پنجم آذرماه با 174 میکروگرم بر مترمکعب ثبت شده بود.

    از روز گذشته روند سالم شدن هوای اراک به برکت وزش باد آغاز شد به طوری که در ساعت 13 پس از روزها آلودگی، آسمانی کاملا صاف در اراک خودنمایی کرد.

    در حال حاضر براساس اعلام مرکز پایش و کنترل کیفیت هوای کلانشهر اراک در ساعت 12 میانگین شاخص کیفیت هوا در اراک 97 میکروگرم بر مترمکعب است که نشان از سلامت هوا دارد، البته شاخص کیفیت در ایستگاه استانداری 82 میکروگرم بر مترمکعب(سالم) و در ایستگاه شریعتی 130 میکروگرم بر مترمکعب(ناسالم برای گروه‌های حساس) اعلام شده است.

    دو روز آینده، مستعد آلودگی هوا

    مسئول پیش‌بینی اداره کل هواشناسی استان مرکزی با اشاره به پیش بینی صورت گرفته برای سه روز آینده در اراک به ایسنا گفت: اراک به لحاظ موقعیت خود همواره یک زمینه آلودگی دارد هر چند که به دلیل وزش باد از عصر دیروز کیفیت هوا بهبود یافته است، اما طی دو روز آینده بخصوص جمعه که وزش باد نداریم و هوا در حالت سکون خواهد بود، میزان آلودگی در شهر افزایش خواهد یافت.

    غلامرضا مرادی افزود: براساس نقشه‌های دریافتی امروز، سیستم بارش برای جمعه شب دیده می شود اما این سیستم در حال متمایل شدن به سمت مناطق و استان های جنوبی کشور است و ممکن است عمده بارش خود را در این مناطق داشته باشد، البته اگر مدل ها تغییر نکند از عصر جمعه تا شنبه بارش‌هایی در استان خواهیم داد.

    افزایش 30 درصدی بار مراجعات بیماران قلبی و تنفسی به اورژانس استان مرکزی

    براساس این گزارش، آلودگی هوای اخیر بار مراجعات به مراکز درمانی را افزایش داده است، چنانکه به گفته رئیس اورژانس پیش‌بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی طی 40 روز اخیر بار مراجعات بیماران قلبی و تنفسی به اورژانس در استان 30 درصد افزایش یافته است.

    دکتر پریا بهرامی در گفت‌وگو با ایسنا، بیان کرد: با توجه به گزارش سامانه آماری اورژانس استان مرکزی از اول آذرماه تا روز گذشته 589 بیمار از طریق اورژانس به مراکز درمانی منتقل شده‌اند.

    وی با اشاره به اینکه 288 بیمار با مشکلات تنفسی و 301 نفر با مشکلات قلبی در سراسر استان به بیمارستان‌ها منتقل شدند، افزود: مسلما بخشی از این مراجعات مرتبط با آلودگی هوا بوده است چراکه بار مراجعات بیماران قلبی و تنفسی نسبت به روزهای عادی و فاقد آلودگی هوا 30 درصد افزایش یافته است.

    بهرامی با بیان اینکه در 40 روز اخیر نیز کل مراجعات بیماران به بیمارستان‌ها نیز 45 درصد افزایش یافته است، گفت: پایگاه‌های اورژانس شهری در مناطق پر جمعیت مستقر هستند به طوری که در اراک در 8 نقطه پر جمعیت اورژانش مستقر شده و خدمات‌رسانی لازم را به سرعت انجام می‌دهند.

    رئیس اورژانس پیش‌بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی اظهار کرد: با توجه به استقرار پایگاه‌های اورژانس شهری نیازی به استقرار پایگاه‌های سیار وجود نداشته است و البته ابلاغ و دستوری هم در این راستا صورت نگرفت و در صورتی که دستوری داده شود قطعا پایگاه‌های سیار مستقر خواهد شد.

    در صورت الزام برای حضور در بیرون از منزل ماسک‌ ffp2 استفاده کنید

    معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک نیز در خصوص آلودگی هوا به شهروندان توصیه کرد: این روزها که هوا برای گروه‌های حساس همچون بیماران قلبی و ریوی، کودکان، سالمندان و زنان باردار ناسالم است، لازم است از فعالیت در هوای آزاد پرهیز شود، همچنین شهروندان باید از پیاده‌روی طولانی‌مدت در هوای آلوده، ورزش در فضای باز و ورزش‌های هوازی چون کوهنوردی و دویدن که منجر به فعالیت بیشتر دستگاه تنفسی می‌شود باید اجتناب کنند.

    دکتر جواد نظری با بیان اینکه در موارد الزام به حضور طولانی ‌مدت در فضایی بیرون از منزل از ماسک استاندارد استفاده شود، گفت: شاغلین خدمات شهری، ماموران راهنمایی و رانندگی و ... که به اقتضای شغل مجبور به حضور در فضای باز هستند از ماسک‌های  تنفسی  ffp2 استفاده کنند.

    وی گفت: برخی مواد غذایی از قبیل میوه و سبزیجات تازه، شیر کم چرب، آب و مغزها خاصیت خنثی‌کنندگی مواد سمی موجود در هوا را دارند که مصرف آنها اثرات آلودگی هوا را کاهش می دهد و باید در برنامه تغذیه‌ای قرار گیرد و از مصرف فست‌فودها و استعمال دخانیات دوری کرد، همچنین باید از خرید مواد غذایی از فروشندگان دوره گرد به سبب نشست غبارات بر روی آنها خودداری شود.

    رییس مرکز بهداشت استان مرکزی افزود: افراد در صورت مشاهده هرگونه علامتی از قبیل سردرد، سرگیجه، حالت تهوع یا استفراغ، سرفه های مکرر، تپش قلب و تنگی نفس باید به نزدیکترین مرکز سلامت جامع شهری یا با تلفن 115 فوریت‌های اورژانس مراجعه کنند.

    انتهای پیام

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو