فونیکسریمکسبهتام

بنزین یورو۵ سال ۱۴۰۰ می‌آید

اختلاف زمانی در عرضه خودرو و سوخت یورو۵

عصر خودرو- اگرچه طبق ماده ۴ قانون هوای پاک، شماره‌گذاری و فروش خودروهای زیر استاندارد آلایندگی یورو۵ ممنوع است، با این حال در همین قانون، تا سال ۱۴۰۰ برای توزیع بنزین یورو۵ مهلت در نظر گرفته شده است.

اختلاف زمانی در عرضه خودرو و سوخت یورو۵
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر خودرو» به نقل از دنیای اقتصاد، طی دو هفته گذشته و با بالا گرفتن اختلاف نظر سازمان حفاظت محیط زیست و خودروسازان بر سر استاندارد آلایندگی یورو5، این پرسش مهم پیش آمده که در ماجرای یورو5، حق با خودروسازان است یا نهادهایی مانند محیط زیست و وزارت نفت. حدودا دو هفته پیش که ایران خودرو اقدام به پیش فروش محصولات خود با موعد تحویل سال آینده کرد، سازمان حفاظت محیط زیست در مکاتبه با این شرکت، ممنوعیت فروش خودروهای زیر استاندارد یورو5 از سال آینده را متذکر شد. ایران خودرویی‌ها در پاسخ اعلام کردند تمام محصولات خود را طبق استانداردهای قانونی تحویل مشتریان خواهند داد، هرچند از آن‌سو انجمن خودروسازان اعلام کرد به دلیل تحریم و کیفیت بنزین، امکان اجرای استاندارد یورو5 در خودروسازی وجود ندارد.

    با وجود آنکه سازمان حفاظت محیط زیست از پاسخ ایران خودرو قانع نشده و حتی از این شرکت به سازمان بازرسی کل کشور شکایت نیز کرد، ایران خودرویی‌ها باز هم برای محصولات‌شان پیش‌فروش گذاشتند. چند روز پس از این اقدام اما ایران خودرو طی مراسمی از محصولات مجهز به استاندارد یورو5 خود رونمایی کرد، مراسمی که البته مسوولان سازمان محیط زیست در آن حضور نداشتند. هرچند ایران خودرو به سازمان محیط زیست اعلام کرده استاندارد آلایندگی یورو5 را در محصولات تحویلی خود طی سال آتی رعایت خواهد کرد، با این حال محیط زیستی‌ها معتقدند چنین اتفاقی رخ نخواهد داد. در این اوضاع و احوال اما کیفیت و استاندارد بنزین به سوژه‌ای داغ تبدیل شده است. طبق گفته دبیر انجمن خودروسازان، ابتدا باید سوخت یورو5 عرضه و پس از آن، خودرو مجهز به این استاندارد را عرضه کرد، حال آنکه سازمان محیط زیست و وزارت نفت، می‌گویند تولید و عرضه خودرو یورو5 مقدم بر سوخت استاندارد است.

    این در شرایطی است که طبق قانون هوای پاک، مهلت بیشتری برای عرضه سوخت یورو5 در مقایسه با زمان عرضه خودروهای مجهز به این استاندارد در نظر گرفته شده است. آن‌طور که وحید مرندی مقدم معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد در گفت‌وگو با خبرنگار «دنیای اقتصاد» عنوان کرد، قانون‌گذار برای توزیع بنزین یورو5 تا سال 1400 وقت در نظر گرفته است، بنابراین تا حدود دو سال دیگر برای رسیدن به این استاندارد زمان هست. وی که در حاشیه مراسم رونمایی از محصولات مجهز به استاندارد آلایندگی یورو5 ایران خودرو صحبت می‌کرد، با بیان اینکه رفتن از استاندارد یورو4 به یورو 5 اقدام ساده‌ای نیست، افزود: برای تولید این سوخت نیاز به تغییر طراحی پالایشگاه‌ها داریم که اقدامی زمانبر است. مرندی مقدم تاکید کرد: در بحث بنزین یورو5، تدوین قانون یک موضوع است و اجرای آن، موضوعی دیگر؛ بنابراین ابتدا باید قانون مربوطه را تدوین و برنامه موردنظر را به وزارت نفت بدهیم و بعد، اجرای آن را پیگیری کنیم. به گفته معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد، اقدامات مربوط به تدوین برنامه برای بنزین یورو5 آغاز شده و به واسطه آن قرار است وزارت نفت به توزیع این سوخت در سال 1404 مکلف شود. مرندی مقدم همچنین در واکنش به اینکه گفته می‌شود بنزین توزیعی فعلی اسما یورو4 است و رسما استاندارد پایین‌تری دارد، تاکید کرد: طبق پایش‌هایی که انجام شده، بنزین توزیعی در کشور متناسب با استاندارد یورو4 است. با توجه به اظهارات وی، به نظر می‌رسد سال آینده خبری از بنزین یورو5 نیست، آن هم در حالی که قانون هوای پاک می‌گوید فروش و شماره‌گذاری خودروهای زیر این استاندارد، از ابتدای 99 ممنوع است. برخی مسوولان خودرویی معتقدند استفاده از سوخت یورو4 در محصولات یورو5، منجر به آسیب خودروها خواهد شد، هرچند بسیاری از کارشناسان این موضوع را رد می‌کنند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو