فونیکسریمکسبهتام

کارشناس حوزه خودرو پاسخ داد:

مذاکره با ژاپن چه تاثیری روی خودروسازی دارد؟

عصر خودرو- کارشناس حوزه خودرو گفت: هنوز نمی‌توان به صورت دقیق در مورد احتمال همکاری خودرویی با ژاپن صحبت کرد اما به طور کلی این قضیه بعید به نظر می‌رسد.

مذاکره با ژاپن چه تاثیری روی خودروسازی دارد؟
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از گسترش نیوز ، اخیرا مذاکراتی میان ایران و ژاپن بر سر مسائل مختلف از جمله برجام صورت گرفت. برجام باعث شد که اتفاقات مثبتی در حوزه خودرو برای ایران رقم بخورد اما شرایط در ادامه تغییر کرد. خودروسازان ژاپنی که با ایران همکاری داشتند به دلیل تحریم‌های آمریکا، ایران را ترک کردند. اما با مذاکراتی که طی روزهای گذشته با ژاپن انجام شد احتمال همکاری مجدد در زمینه خودروسازی قوت می‌گیرد؟ برای یافتن پاسخ این پرسش گفت‌و‌گویی با امیرحسن کاکایی، کارشناس حوزه خودرو صورت گرفته است که در ادامه گزارش مشروح آن را می‌خوانید.

    کاکایی در این رابطه اظهار کرد: بعید می‌دانم که همکاری خودرویی با ژاپن به واسطه مذاکرات انجام شده صورت بگیرد. البته باید صبر کرد تا صحبت‌های سیاستمداران را شنید. پس از مشخص شدن جزئیات، می‌توان گفت که امکان بهره‌برداری در موارد اقتصادی و سایر موارد وجود دارد یا خیر؟ حتی در مورد برجام نیز قرار بود از آن بهره‌برداری‌های مختلف اقتصادی شود اما امکان آن به وجود نیامد.

    وی ادامه داد: ژاپنی‌ها به شدت تابع آمریکا هستند. طی سال‌های اخیر، در زمینه خودرو ایران به هیچ وجه بازار کشور ژاپن نبود. تویوتا در حد واردات به ایران نگاه داشته و شرکت‌های دیگر مانند مزدا و سوزوکی با بروز اتفاقات مختلف به صورت کامل ایران را رها می‌کنند. ژاپنی‌ها به شدت محافظه‌کار هستند که این قضیه یک تجربه تاریخی است. ملاقات‌های اینچنینی بحث‌های سیاسی کلان دارد هرچند که با توجه به تجربه تاریخی می‌توان گفت که نباید بسیار خوشبین بود به خصوص در زمینه خودرو.

    این کارشناس حوزه خودرو در پایان اشاره کرد: در خودروسازی به طور کلی کارها به صورت میان‌مدت و بلندمدت انجام می‌شود و فعالیت‌های کوتاه‌مدت وجود ندارد. در اینگونه مذاکرات نیز مشخص نیست که تا چه حدی به نتیجه برسند لذا از آن‌ها در حرکت خودروسازی جواب نخواهیم گرفت. واردات خودرو مشکلی ندارد ولی برای خودروسازی که حداقل مذاکرات یک سال زمان می‌برد چنین مذاکرات اولیه خیلی زود است که نظر دهیم. به عنوان مثال در مورد تویوتا اگر آمریکا به آن‌ها نگاه چپ بکند ورشکسته خواهند شد زیرا بازار مهم آن‌ها آمریکا است. در گذشته نیز چنین شرایطی وجود داشته و شرکت‌هایی که بازار مهم آن‌ها آمریکا بوده به شدت مراقب خواسته‌های آمریکا هستند.

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط