فونیکسریمکسبهتام

بازارگاه فروش بلیت اتوبوس نداریم

۴ راه شکایت از تخلف شرکت‌های اتوبوسرانی

عصر خودرو- مدیرکل دفتر حمل مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: فعلا بازارگاه مورد تأییدی که از سوی سازمان راهداری مجوز فروش بلیت اتوبوس داشته باشد، نداریم و مسافران برای تهیه اینترنتی بلیت فقط به سایت شرکت‌های اتوبوسرانی مراجعه کنند.

بازارگاه فروش بلیت اتوبوس نداریم
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۶:۰۰

    ‌‌به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از فارس ، داریوش باقرجوان درباره نظارت بر عملکرد ناوگان اتوبوسی جاده‌ای کشور و نحوه شکایت مسافران از کیفیت نامناسب خدمات، اظهار داشت: نظارت بر عملکرد ناوگان از سوی نمایندگان سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و همچنین مدیران فنی شرکت‌ها وجود دارد.

    * چهار راه ارتباط مسافران اتوبوس با ناظران؛ شکایات به کجا اعلام شود

    و‌ی اظهار کرد: کانال‌های ارتباطی ما با مسافران، ادارات کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و همچنین دفاتر نمایندگی سازمان راهداری وحمل و نقل جا‌ده‌ای در پایانه‌های مسافری است.

    مدیرکل دفتر حمل مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ادامه داد: نمایندگان سازمان راهداری در این دفاتر ‌استقرار دارند و یکی از راه‌های ارتباط مسافران اتوبوس بابت اعلام مشکلات اتوبوس‌ها و شرکت‌های تعاونی اتوبوسرانی‌ مراجعه به این دفاتر مستقر در پایانه‌های مسافری است.

    باقرجوان افزود: همچنین مسافران در صورت بروز مشکل پیش، حین و بعد از سفر، می‌توانند پیشنهادات و انتقادات خود را به سامانه  پیام کوتاه 1000141 و تلفن گویای 141 به صورت 24 ساعته اعلام کنند؛ مسافران مطمئن باشند انتقادات ،‌  پیشنهادات ،  نظرات و شکایات آنها در  این سامانه حتما رسیدگی می‌شود.

    وی تاکید کرد: به محض برقراری ارتباط مسافر و ارائه مدارک لازم بابت ارائه خدمات با کیفیت نامناسب، ما به سرعت پس از طرح موضوع با مسافر ارتباط می‌گیریم از طریق استان‌ها و ستاد نیز‌ قطعا احقاق حق مسافر انجام می‌شود.

    * بازارگاه فروش بلیت اتوبوس نداریم؛ فقط سایت شرکت‌ های تعاونی معتبر است

    بنابراین گزارش تعدادی از کاربران فارس من در این‌باره اعلام کرده‌اند: در برخی ‌سایت‌های فروش بلیت اتوبوس،‌ ‌ویژگی‌هایی درباره اتوبوس‌ها مطرح شده است که واقعیت ندارد، ‌به عنوان مثال عنوان می‌شود اتوبوس مذکور ‌مانیتور، اینترنت و پذیرایی ویژه دارد در حالی که وقتی سوار اتوبوس می‌شویم، چنین خدماتی وجود ندارد.

    باقرجوان در این‌باره نیز توضیح داد:‌‌‌ یک موضوع بسیار مهم که همه مسافران اتوبوس باید به آن توجه کنند این است که ما فعلا بازارگاه مورد تأییدی که از سوی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌‌ای مجوز داشته باشد، برای فروش بلیت اتوبوس نداریم.

    مدیرکل دفتر حمل مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ادامه داد: بارها اعلام شده است که مسافران برای تهیه اینترنتی بلیت اتوبوس، فقط به سایت شرکت‌های تعاونی حمل و نقل مراجعه کنند و مستقیما از سایت آن شرکت‌ها که مورد تأیید سازمان راهداری نیز است، خریداری کنند.

    * مصادیق تخلف شرکت‌‌های حمل و نقلی چیست؟

    باقرجوان اضافه کرد: مسافران دقت کنند که اگر در هر مقطعی‌ بلیت اتوبوس از مراجع رسمی و قانونی (نظیر دفاتر شرکت‌ها یا سایت آنها) دریافت کردند، ولی کیفیت خدمات مطرح شده با کیفیت خدمات ارائه شده متفاوت است، حتما سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای را از طریق چهار روشی ‌که ذکر شد، با ارائه مستندات، مطلع کنند.

    وی تأکید کرد: اگر ‌مغایرتی بین مشخصات عنوان شده با مشخصات خدمات ارائه شده وجود داشت، ‌نوع وسیله نقلیه و ناوگان مغایر بود، ‌نحوه برخورد راننده و مهماندار مناسب نبود، ‌توقف برای ادای فریضه نماز ‌انجام نشد یا زمان توقف برای نماز مناسب نبود،‌ توقف در مکان‌های نامناسب انجام شد و یا انجام رانندگی خطرناک و ناایمن تشخیص داده شد، همه این موارد قابل پیگیری و رسیدگی است.

    مدیرکل دفتر حمل مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای افزود: مواردی که ذکر شد همه از مصادیقی است که مسافران می‌توانند در صورت مواجهه با آن‌ حتما موضوع را به ما اطلاع‌رسانی کنند و مطمئن باشند به این موضوع رسیدگی می‌شود.

    وی ادامه داد: به هر حال در طول سال، میلیون‌ها نفر توسط ناوگان حمل و نقل عمومی جاده‌ای در حال انجام است و قطعا سازمان راهداری پرسنلی که بخواهند روی تک تک این سفرها نظارت کنند، ندارد؛ مردم خود نماینده ما هستند و البته  نظارت‌های  ما  هم به گونه‌های مختلف در حال انجام است.

    * برخورد قاطع با شرکت‌هایی که ‌اعتماد مردم را به ناوگان عمومی سلب می‌کنند

    مدیرکل دفتر حمل مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با بیان اینکه شرکت‌های حمل و نقلی نیز این مصاحبه را خواهند خواند گفت: شرکت‌های حمل و نقلی هم مطمئن باشند اگر در خدمات‌دهی و ایجاد ارتباط بین خود و مسافر، کم‌کاری کنند و کاری کنند که موجب شود‌ استقبال از ناوگان حمل و نقل عمومی جاده‌ای کاهش یابد، اعتماد در این صنعت از بین رود و یا ایمنی سفر ‌به خطر بیفتد، ‌قاطعانه با آنها برخورد می‌شود.

    باقرجوان افزود: قطعاً کم‌کاری شرکت‌های حمل و نقل و بی‌توجهی به ارائه خدمات مناسب، ‌موجب شود مسافران از حوزه حمل و نقل عمومی جاده‌ای دور شوند و اعتماد آنها سلب شود در این راستا مطمئن باشند سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای از این کم‌کاری نمی‌گذرد؛ به هر حال توسعه استفاده از ناوگان عمومی یک موضوع ملی است و کاهش خدمات در این صنعت، ‌مغایر با اهداف وزارت راه و شهرسازی در حوزه افزایش ضریب نفوذ ناوگان حمل و نقل عمومی جاده‌ای است.

    وی ادامه داد: ‌شرکت‌های تعاونی اتوبوسرانی سعی کنند ‌موارد مذکور را رعایت کنند و بدانند در صورت ثبت شکایات در این موارد، سازمان راهداری مقابله جدی با قانون‌گریزان دارد.

    * شرکت‌‌های اتوبوسرانی در صورت کم‌کاری موظف به جبران خسارات مسافر هستند

    مدیرکل دفتر حمل مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در پاسخ به این سوال که آیا پس از رسیدگی به‌ حقوق مسافر ممکن است مابه‌التفاوت خدمات دریافتی به مسافر برگردانده شود؟ گفت: حق و حقوق از دست رفته مسافر باید از سوی شرکت تعاونی احیا شود و این اصل اول ما است، اصلاً شرکت حمل و نقلی در گام اول موظف است رضایت مسافر ‌را به دست آورد‌ یعنی همه خساراتی که به مسافر وارد کرده است را جبران کند.

    باقرجوان اضافه کرد: از سوی دیگر چون شرکت‌های حمل و نقلی در صورت بروز این مشکل برای مسافر، نوعی عدم اعتماد به حمل و نقل عمومی جاده‌ای در کل این مدل حمل و نقلی ایجاد می‌کنند، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در کمیسیو‌ن‌های مربوط به راننده و شرکت حمل و نقلی (کمیسیون ماده 11 و کمیسیون ماده 12) به این تخلفات فراخور نوع آن،‌ رسیدگی می‌کند؛ این در راستای ارتقای قانون‌مداری و افزایش ضریب نفوذ حمل و نقل عمومی جاده‌ای است.

    مدیرکل دفتر حمل مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با اشاره به سهم پایین ناوگان عمومی جاده‌ای در آمار کلی سوانح رانندگی، ‌اظهار کرد: ‌افزایش ایمنی تردد، کاهش مصرف سوخت، کاهش تولید آلودگی زیست محیطی و کاهش سوانح رانندگی از مزیت‌های استفاده از ‌ناوگان حمل و نقل عمومی جاده‌ای است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو