فونیکسریمکسبهتام

زندگی در جاده‌های ناهموار

عصر خودرو- در حالی که رانندگی در مسیرهای ناهموار برای بیشتر افراد ناخوشایند است، اما عده‌ای بر این باورند که وقتی مسیر آسفالت به پایان می‌رسد، تازه زندگی شروع می شود.

زندگی در جاده‌های ناهموار
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۸:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایرنا ، «آفرودسواری» یکی از تفریحات هیجان انگیز در سال‌های اخیر است که در بیشتر کشورهای دنیا از جمله ایران طرفداران خاص خود را دارد و تاریخچه آن به مسابقات اتومبیلرانی بازمی گردد.

    مسابقات خودروهای آفرود در مسیرهای دشوار مانند کویر، کوهستان و جاده‌های ناهموار انجام می شود که زیبایی خاصی دارد. هیجان ناشی از رانندگی در جاده‌های ناهموار و بِکر بودن طبیعت مسیر این مسابقات، باعث شد تا آفرودسواری در حوزه ورزش و از سوی دیگر در گردشگری نیز مورد توجه واقع  شود.

    مسابقات آفرود زیر مجموعه فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی جمهوری اسلامی قرار می گیرد، چالش آفرودکاران در راندهای مختلف مسابقات هوای بارانی، طوفانی و حتی برف است که رقابت را سخت‌تر کرده و برهیجان آفرود سواری می افزاید.

    این رقابت‌های سخت و خاطره انگیز در شهرهای مختلف کشور از جمله بابلسر و ماکو، برتری رانندگان نسبت به یکدیگر در شرایط دشوار را مشخص و قهرمانان رشته ورزشی آفرودکاری شناخته می شوند.

    آفرودکاری در زیر شاخه گردشگری

    آفرودسواری در ایران که این روزها در میان جوانان باب شده، از زیر شاخه های طبیعت گردی نیز به حساب می آید.

    در واقع شاخه‌ای جدید به گردشگری افزوده شده که امکان سفر در طبیعت همزمان با هیجان ویژه در آفرود را برای افراد بوجود می آورد که در بسیاری از کشورهای دنیا از آفرودسواری در مکان‌های مختلف به عنوان جاذبه‌های گردشگری یاد می شود.

    برخی از آفرودسواران به این ورزش با نگاه رقابتی نگاه نمی کنند و ترجیح می‌دهند که خود به میان طبیعت رفته و از لذت رانندگی و زیبایی دنیای پیرامون خود بهره‌مند شوند.

    آفرودرها با خودروهای قدرتمند خود به دل طبیعت، کوه و صحرا می روند، از تپه ها، جنگل ها، کوهستان و جاده عبور می کنند تا مکان‌های ناشناخته‌ای را کشف کنند؛ اما در این میان عده ای از دوست داران طبیعت نیز معتقدند که عرصه های مختلف طبیعت زیر چرخ های این شاسی بلندها آسیب می بیند.

    در حال حاضر تورهای طبیعت گردی بسیاری در نقاط گوناگون کشور برپا می‌شود که تلاش می‌کنند با سازماندهی و مدیریت صحیح، شرایط طبیعت گردی و رانندگی خوب را برای آفرودسوارها و البته همراهانشان ایجاد کنند.

    البته ناگفته نماند که هزینه این تورها چند برابر تورهای معمول است، چرا که هزینه خرید قطعات و استهلاک این خودروها برای رانندگان گران تمام می‌شود.

    کمک به زلزله و سیل‌زدگان

    نکته قابل توجه در مورد آفرودرها این است که در سال‌های اخیر در شرایط بحرانی مانند زلزله کرمانشاه و سیل 98 خدمات بسیاری به هموطنان خود رسانده اند.

    آنها از اولین لحظات رخداد زلزله کرمانشاه و سیل عید 98 در محل‌های آسیب دیده حاضر شدند، خطرات بسیاری را به جان خریدند و هزینه‌های بسیاری متحمل شدند تا در نهایت هم نوعان خود را از سختی ها برهانند.

    امدادرسانی آفرودسواران تنها به زلزله کرمانشاه و سیل 98 کشور ختم نمی شود، آنها هنوز هم هرازگاهی به مناطق محروم رفته و به سایر افراد کشور خدمات ارایه می دهند.

    علی یگانگی رییس کمیته آفرود فدراسیون اتومبیلرانی و موتورسواری در گفت و گو با ایرنا در پاسخ به این سئوال که آیا آفرود می تواند به طبیعت آسیب برساند، گفت: کمیته آفرود به شکلی برنامه ریزی می کند که این اتفاق رخ ندهد اما کسانی که بدون مجوز ما اقدام به حضور در جنگل می کنند باعث تخریب می شوند. ما پیست ها و محل های مخصوص خود را داریم و به هیچ عنوان مجوز حضور در جنگل را نمی دهیم. حتی دوستان ما در بخش سافاری نیز اگر آموزش ببینند و زیر مجموعه فدراسیون باشند باعث تخریب نخواهند شد.

    وی اظهار داشت: بهتر است علاقه مندان زیر نظر فدراسیون فعالیت کنند تا به درستی آموزش ببینند.

    رییس کمیته آفرود گفت: ما امروز بیشترین مخاطب را در رشته اتومبیلرانی داریم و به ورزشکاران خود آموزش های لازم را داده ایم تا سلامت آنها تامیین شود. مسابقات ما در چهار بخش برگزار می شود که در سال 98 سه بخش برگزار شده و مرحله چهارم 27 دی ماه در گلستان برگزار خواهد شد.

    وی در مورد اینکه آیا آفرود ورزش گرانی است، تصریح کرد: بله آفرود ورزشی گران است و هر ماشینی که در مسابقات حاضر می شود حداقل 10 میلیون تومان باید هزینه حمل ماشین را پرداخت کند و همچنین قطعات این خودرو ها بسیار گران قیمت است.

    یگانگی تاکید کرد: آفرود یک رشته خانوادگی است که می تواند جذب توریست کند. خوشبختانه تیم ایران بسیار قدرتمند است و در مسابقات اخیری که داشتیم کشور های حاضر از توانمندی ما بسیار صحبت کردند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو