فونیکسریمکسبهتام

اقدامات جهانی برای کاهش آلودگی هوا

سهم کشورها در عرضه خودروهای برقی

عصر خودرو- این روزها آلودگی هوا در شهرها به اوج خود رسیده است و فعلا برنامه ای عملیاتی تر از تعطیلی مدارس و دانشگاه ها به چشم نمی خورد. این در حالی است که بسیاری از کشورهای جهان به منظور کاهش آلودگی هوا از برنامه‌های خود برای ترغیب شهروندان به خریداری و استفاده از خودروهای برقی، پاک و دوستدار محیط زیست رونمایی کرده و خبر داده‌اند.

سهم کشورها در عرضه خودروهای برقی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو»، در سال‌های اخیر با افزایش نگرانی‌های جهانی در خصوص گرمایش زمین و آلودگی هوا، فناوری خودروهای برقی، پاک و دوستدار محیط زیست نیز با توسعه و گسترش قابل توجهی روبه رو شده است.

    افزایش روزافزون خودروهای برقی و محبوبیت استفاده بیشتر از این خودروهای پاک، موجب شده است شرکت‌های خودروسازی در سراسر جهان به رقابتی تنگاتنگ پرداخته و هر یک از برنامه‌های خود برای طراحی و تولید خودروهایی بهتر و با توان پیمایش بیشتر رونمایی کنند. شرکت‌های خودروسازی بزرگ در جهان نیز در همین راستا تصمیم گرفته‌اند که در توسعه و تولید محصولات جدید خود تغییر رویکرد بدهند و به سمت و سوی ساخت و طراحی خودروهای برقی و الکتریکی و هیبریدی بپردازند تا در سال‌های آینده، مشتریان خودرو بیشتر به خرید این محصولات روی بیاورند و نقش خود را برای حفاظت از محیط زیست و کاهش آلودگی هوا ایفا کنند.

    بسیاری از کشورهای جهان قصد دارند با هدف مقابله با آلودگی هوا و کاهش میزان انتشار آلاینده‌ها و گازهای گلخانه‌ای و حفظ بیشتر محیط زیست، خودروهای تمام الکتریکی و برقی را به تولید انبوه برسانند. از جمله دولت های پیشگام در این زمینه می توان به نروژ، سوئد، دانمارک، آلمان، انگلستان، فرانسه، اسپانیا، پرتغال، ایالات متحده امریکا، ژاپن، چین و هند اشاره کرد که قصد دارند به منظور جلوگیری از آلودگی هوا و حفظ محیط زیست تولید و فروش خودروهای بنزینی و دیزلی را تا دهه 2030 میلادی (نهایتاً دهه 2040 میلادی) یعنی حدوداً 10 الی 20 سال آینده ممنوع و متوقف اعلام کنند.

    وب سایت webuyanycar در گزارشی به سهم کشورهای مختلف جهان از اقدامات مربوط به کاهش آلودگی هوا و ترغیب شهروندان به خریداری خودروهای برقی، هیبریدی و پلاگین هیبریدی و میزان استقبال مردم از این محصولات پرداخته است:

    نروژ

    نروژ به عنوان یک کشور سرسبز و کم جمعیت در شمال قاره اروپا و منطقه اسکاندیناوی یکی از پیشگامان محافظت از محیط زیست و کاهش انتشار میزان آلاینده‌ها به جو زمین است که در راستای این هدف اقدامات بسیاری برای کاهش استقبال از خودروهای آلاینده بنزینی و دیزلی و افزایش محبوبیت استفاده از خودروهای پاک برقی و الکتریکی انجام داده که در نهایت موجب شده خریداری و استفاده از وسایل نقلیه مذکور در این کشور با رشد قابل توجهی مواجه شود که در نوع خود در جهان بی‌سابقه و بی‌نظیر بوده است. مقامات و مسئولان این کشور بارها اعلام کرده اند که با هدف به صفر رساندن خریداری خودروهای بنزینی و دیزلی آلاینده و همچنین کاهش شدید گازهای گلخانه‌ای و کربنی به جو زمین قصد دارند به توسعه و ساخت زودهنگام زیرساخت‌های لازم برای استفاده بهینه و آسان از خودروهای برقی همچون راه اندازی ایستگاه‌های شارژ به فواصل کم در تمامی خیابان‌ها و جاده‌های سراسر این کشور بپردازند. پیشتر شهر اسلو، پایتخت نروژ، لقب پایتخت خودروهای الکتریکی در جهان را به نام خود ثبت کرده بود. سهم فروش خودروهای الکتریکی در نروژ، 23.3 درصد در سال جاری میلادی گزارش و اعلام شده است.

    هلند

    سهم فروش خودروهای الکتریکی در هلند، 9.7 درصد در سال جاری میلادی گزارش شده است. میزان فروش این محصولات در سال 2010، تنها 270 دستگاه بود ولی در سال 2015 به 87 هزار و 500 دستگاه افزایش یافت و پیش بینی می شود که تا سال 2020 میلادی این رقم به 300 هزار دستگاه برسد.

    سوئد

    سهم فروش خودروهای برقی در سوئد 2.4 درصد گزارش و اعلام شده است. میزان فروش این محصولات در سال 2010، تنها 190 دستگاه بود ولی در سال 2015 به 14 هزار و 530 دستگاه افزایش یافت و پیش بینی می شود که تا سال 2020 میلادی این رقم به 600 هزار دستگاه برسد.

    فرانسه

    سهم فروش خودروهای برقی در فرانسه 1.2 درصد گزارش و اعلام شده است. میزان فروش این محصولات در سال 2010، تنها 300 دستگاه بود ولی در سال 2015 به 54 هزار و 300 دستگاه افزایش یافت و پیش بینی می شود که تا سال 2020 میلادی این رقم به دو میلیون دستگاه برسد.

    چین

    چین که یکی از بزرگترین کشورهای آلاینده در جهان به شمار می رود، در سال های اخیر تصمیم گرفته است که اقدامات موثری را در راستای کاهش آلودگی هوا و حفظ محیط زیست انجام دهد. بر اساس جدولی که در وب سایت webuyanycar آمده است، سهم فروش خودروهای برقی در این کشور پهناور شرق آسیایی یک درصد اعلام شده است. این بدان معناست که در سال 2010، میزان فروش این محصولات در چین یک هزار و 430 دستگاه بوده و در سال 2015 به 312 هزار و 300 دستگاه رشد و افزایش پیدا کرده و انتظار می رود در سال 2020 میلادی به پنج میلیون دستگاه افزایش پیدا کند.

    انگلستان

    سهم فروش خودروهای برقی در انگلستان نیز یک درصد اعلام شده است. از آنجایی که انگلستان نیز طرح و برنامه های کوتاه مدت و بلندمدت متعددی برای حفاظت از محیط زیست و کاهش آلودگی هوا در نظر گرفته است، میزان فروش خودروهای برقی از 290 دستگاه در سال 2010 به 49 هزار و 700 دستگاه در سال 2015 افزایش پیدا کرده است. همچنین پیش بینی می شود این رقم تا سال آینده میلادی به یک میلیون 600 هزار دستگاه برسد.

    آلمان

    سهم فروش خودروهای برقی در آلمان 0.7 درصد گزارش و اعلام شده است. میزان فروش خودروهای برقی در این کشور از 250 دستگاه در سال 2010 به 49 هزار و 200 دستگاه در سال 2015 افزایش پیدا کرده است. همچنین پیش بینی می شود این رقم تا سال آینده میلادی به یک میلیون دستگاه برسد.

    پرتغال

    سهم فروش خودروهای الکتریکی در پرتغال نیز 0.7 درصد اعلام شده است. این بدان معناست که در سال 2010، میزان فروش این محصولات در چین 20 دستگاه بوده و در سال 2015 به دو هزار دستگاه رشد و افزایش پیدا کرده و انتظار می رود در سال 2020 میلادی به 200 هزار دستگاه افزایش پیدا کند.

    ایالات متحده آمریکا

    سهم فروش خودروهای برقی، پاک و دوستدار محیط زیست در ایالات متحده آمریکا 0.7 درصد گزارش و اعلام شده است. میزان فروش این محصولات در سال 2010 میلادی در این کشور 3 هزار و 770 دستگاه بوده که در سال 2015 به 404 هزار و 90 دستگاه رشد پیدا کرده و پیش بینی می شود این رقم به یک میلیون و 200 هزار دستگاه برسد.

    ژاپن

    سهم فروش خودروهای الکتریکی در این کشور 0.6 درصد گزارش و اعلام شده است. به عبارتی دیگر، شهروندان ژاپنی در سال 2010 که تقریبا هیچ جای جهان چنین استقبالی از خریداری و استفاده از خودروهای برقی نمی کردند، 3 هزار و 520 دستگاه از این محصولات خریداری کرده بودند. این رقم در سال 2015 میلادی به 126 هزار و 400 دستگاه رسیده و انتظار می رود تا سال آینده میلادی به یک میلیون دستگاه افزایش پیدا کند.

    اسپانیا

    سهم فروش خودروهای برقی در اسپانیا 0.2 درصد بوده اعلام شده است. این کشور نیز با اخذ تصمیمات و سیاست های جدید، قصد دارد میزان فروش خودروهای الکتریکی را از 6 هزار دستگاه در سال 2015 به 200 هزار دستگاه در سال 2020 میلادی برساند.  

    هند

    هند که همواره یکی از آلوده ترین کشورهای جهان به شمار می رود، در سال های اخیر قوانین و مقرراتی را به تصویب رسانده است تا شهروندان و مشتریان هندی را به سمت و سوی خریداری و استفاده از خودروهای الکتریکی، پاک و دوستدار محیط زیست ترغیب کند. اما با این حال به نظر می رسد که در این امر تاکنون عملکرد موفقیت آمیزی در مقایسه با سایر کشورهای پیشگام در این حوزه نداشته است چراکه سهم فروش خودروهای برقی در این کشور تنها 0.1 درصد اعلام شده است. انتظار می رود با تلاش های بی وقفه و مداوم دولت این کشور، فروش خودروهای الکتریکی به 300 هزار دستگاه در سال 2020 میلادی برسد.

    قطر

    از جمله کشورهای دیگری که در این جدول نام و داده‌های آماری مربوط به اقدامات موثر آنها در این خصوص ذکر نشده است، قطر است که مقامات دولتی آن در این کشور با انعقاد قرارداد همکاری با گروه خودروسازی فولکس واگن آلمان که بدون شک یکی از بزرگترین خودروسازان جهان به شمار می رود، در تلاشند تا گام بلندی در راستای حفاظت از محیط زیست و جلوگیری از آلودگی هوا و گرمایش زمین بردارند و خودروهای برقی و خودران جدیدی را روانه خیابان و بزرگراههای این کشور واقع در حاشیه خلیج فارس کنند تا ناوگان حمل و نقل مسافران و شهروندان را با سهولت بیشتری انجام دهند. توافق شرکت آلمانی فولکس واگن با دولت قطر، خودروهای برقی و خودران فولکس‌واگن مدل ID. Buzz را تا سال 2022 میلادی را به خیابان‌های این کشور خواهد آورد.

    مترجم: اسما معینی مهر

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو