فونیکسریمکسبهتام

جولان اتوبوس‌های فرسوده در خیابان‌های پایتخت

عصر خودرو- این روزها نفس کشیدن در شهر سخت شده و در این وانفسای آلودگی، اتوبوس‌های فرسوده هم بیخیال تمام مشکلات هوا، در حالی که دود از اگزوز آنها بیرون می آید در رفت و آمد هستند و مسافر سوار و پیاده می‌کنند.

جولان اتوبوس‌های فرسوده در خیابان‌های پایتخت
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایرنا ، پایانه اتوبوسرانی شرکت واحد در میدان آزادی مملو از  مینی بوس و اتوبوس های دهه های 50 و 60 است که به مناطق مختلف مسافرگیری می کنند.

    یکی از این اتوبوس ها روشن و در حال عزیمت به مناطق جنوبی پایتخت است و چنان دودی از اگزوز آن خارج می شود که صدای بسیاری از مسافران حاضر در پایانه را در آورده است و معتقدند که در این روزهای آلوده حداقل پلیس از تردد این خودروها جلوگیری کند.

    بر همین اساس پایانه اتوبوسرانی میدان آزادی موجی از اتوبوس و مینی بوس فرسوده به چشم می خورد که در حال مسافرگیری به شهرها و مسیرهای حاشیه جنوبی غربی پایتخت هستند.

    یکی از شهروندان که از وجود این اتوبوس و مینی بوس ها گلایه مند بود به خبرنگار ایرنا گفت: مدام مسئولین می گویند که از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنید به عنوان مثال امروز من نتوانستم با خودرو به محل کار (جنت آباد) بروم ولی وقتی ببینم که هنوز من باید با مینی بوس دهه 50 جابجا شوم روز دوم دیگه راغب نیستم با این مینی بوس ها به سرکار بروم چون نه ایمن است و نه از سیستم گرمایشی مناسب برخوردار است.

    به گفته این شهروند اگر مسئولین هنگام صبح یک سری به ترمینال میدان آزادی بزنند متوجه می شوند که وضعیت حمل و نقل عمومی چگونه است.

    همچنین یکی از این رانندگان اتوبوس شهر تهران نیز به خبرنگار ایرنا گفت: این اتوبوس معاینه فنی دارد و بیش از 40 سال است که در حال کار و فعالیت است.

    وی که تمایلی به درج اسمش در خبر نداشت گفت: اتوبوسرانی فقط در مسیرهای مرکزی و به اصطلاح جلوی چشم خبرنگاران و مسئولین را نوسازی کرده و در مناطق جنوبی و همچنین در شهرهای همجواری بیشتر اتوبوس و مینی بوس ها فرسوده است.

    این راننده اتوبوس فرسوده شهر تهران می گوید: دولت و شهرداری باید تسهیلات مناسبی در اختیارمان قرار دهد تا نسبت به نوسازی اقدام کنیم و وقتی که می بینیم تسهیلات شرکت اتوبوسرانی برایمان سنگین است از این اقدام صرفنظر می کنیم و مجبوریم با همین وسایل کهنه و فرسوده مسافرگیری کنیم.

    54 درصد ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران فرسوده است

    رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران گفت: هم‌اکنون در شهر تهران حدود پنج هزار و 900 دستگاه اتوبوس فعال است که 54 درصد این ناوگان فرسوده است.

    به گزارش خبرنگار خبرنگار ایرنا، سید آرش حسینی میلانی روز گذشته در ابتدای یکصد و هشتاد و دومین جلسه شورای شهر تهران در نطق پیش از دستور خود گفت: تهران در آذر ماه امسال، وضعیت نامناسبی را از نظر شاخص‌های آلودگی هوا تجربه کرد و هوای تهران 12 روز در شرایط ناسالم برای گروههای حساس و یک روز در شرایط ناسالم برای همه جامعه قرار داشت اما با وجود آنکه آلودگی و وضعیت اضطراری برای تک تک شهروندان احساس می‌شد و می شود، همچنان 40 درصد مردم از خودروهای شخصی استفاده می‌کردند.

    وی ادامه داد: این مسئله نشان می دهد که حتی گرانی بنزین و اعمال محدودیت های تردد نتوانسته از میزان تردد خودروهای شخصی در سطح خیابان‌ها و معابر شهر تهران بکاهد. اما ریشه این مسئله در چیست؟ چرا شهروندان همچنان ترجیح می‌دهند از خودروهای شخصی به جای حمل و نقل عمومی استفاده کنند.

    میلانی گفت: یکی از مهمترین دلایل این است که شهر تهران از یک سیستم حمل و نقل عمومی روزآمد، کافی و مجهز برخودار نیست و همین مسئله موجب شده است تا شهروندان نسبت به استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی در شرایط کنونی رغبت چندانی نداشته باشند.

    وی ادامه داد: تصوری که اغلب شهروندان از وسایل حمل و نقل عمومی دارند، اتوبوس‌ها و واگن‌های فرسوده، متراکم و انباشته از انبوه جمعیت و دیر آمدن این وسایل برای جابجایی افراد است که در اغلب موارد این شرایط به دلیل کمبود ناوگان است. این در شرایطی است که متروی تهران می‌تواند پنج میلیون سفر در روز جابه‌جایی داشته باشد اما در حال حاضر از یک سوم ظرفیت خود بهره می‌گیرد.

    میلانی تاکید کرد: هم‌اکنون در شهر تهران حدود پنج هزار و 900 دستگاه اتوبوس فعال است که 54 درصد از این ناوگان، فرسوده هستند. در حالی که حداکثر مدت فعالیت اتوبوس‌ها هشت سال است میانگین طول عمر اتوبوس‌های تهران در حال حاضر بیش از 11 سال است.

    وی با اشاره به سهم اتوبوس‌ها در جابجایی افراد در تهران گفت: اتوبوس ها حدود16 درصد در جابجایی مسافران سهیم هستند و با افزایش نرخ بنزین این سهم افزایش داشته است. به اعتبار این مسئله می‌توان گفت که یکی از چالش‌های اصلی پیشروی شهر تهران که شکل زیرپوستی آن در حال بروز دادن خود است، فرسودگی ناوگان حمل و نقل عمومی به ویژه در عرصه اتوبوس است.

    3هزار دستگاه اتوبوس و قطارهای جدید در راه تهران

    رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به برگزاری جلسه ای با معاون اول رئیس جمهور گفت: در این جلسه تصمیمات مناسبی در جهت تامین 3 هزار دستگاه اتوبوس برای تهران و قطارهای مورد نیاز مترو گرفته شد.

    محسن هاشمی روز یکشنبه در یکصد و هشتاد و دومین جلسه علنی شورای شهر تهران توضیح داد: اواخر هفته گذشته، جلسه ای مهمی در حضور معاونت اول ریاست جمهوری و با حضور همه دستگاهها و سازمانهای مرتبط با سیستم حمل ونقل عمومی از جمله وزرای نفت، صمت، راه و شهرسازی، رییس کل بانک مرکزی، رییس صندوق توسعه ملی، معاون وزارت کشور برگزار شد.

    وی ادامه داد: این جلسه موجب اتخاذ  تصمیمات مناسبی در جهت تامین 3 هزار دستگاه اتوبوس برای تهران و قطارهای مورد نیاز مترو شد که جا دارد از جهانگیری بابت اهتمام نسبت به موضوع حمل ونقل عمومی تهران و دستورات قاطع به دستگاه‌های مسئول قدردانی کنیم.

    به گفته هاشمی، با برگزاری این جلسه و مصوبات آن، ناهماهنگی های بین دستگاه‌ها برطرف شده و دستگاه‌های موثر در این موضوع در بالاترین سطح، پذیرفتند که هماهنگی لازم را جهت اجرایی شدن اقدامات صورت دهند.

    وی افزود: از این مرحله به بعد نقش مدیریت شهری تهران در پیگیری و تسریع در اقدامات اجرایی مورد انتظار است که امیدواریم با انعقاد قرارداد تولید اتوبوس با کارخانه های سازنده و انعقاد قرارداد تولید قطارهای مترو با واگن سازان داخلی، مراحل تولید بخش داخلی ناوگان حمل ونقل عمومی تهران هرچه سریعتر آغاز شود.

    به نظر می رسد تنها راه چاره هوای پایتخت جلوگیری از خودروهای فرسوده و همچنین خلوت کردن خیابان های شهر است که این اقدام تنها با توسعه حمل و نقل عمومی و همچنین نوسازی ناوگان اتوبوسرانی محقق می شود.

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو