فونیکسریمکسبهتام

شناسایی ۵۰ نقطه حادثه خیز؛

افزایش ۷درصدی تصادفات فوتی جاده‌های همدان

نقاط حادثه خیزاصلاح شود

عصر خودرو- افزایش ۷ درصدی تعداد تصادفات فوتی طی ۷ ماهه سال جاری در استان همدان و وجود ۵۰ نقطه حادثه خیز در جاده‌های این استان لزوم توجه به کاهش عوامل موثر در تصادفات رانندگی را گوشزد می کند.

افزایش ۷درصدی تصادفات فوتی جاده‌های همدان
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۹:۰۰

      به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایرنا ،  5 هزار و 140 کیلومتر راه در استان همدان وجود دارد که از این میزان 85 کیلومتر آزادراه بوده و معادل 3.5 درصد آزادراه‌های کشور سهم همدان است و غرب کشور از این آزادراه استفاده می کنند و حجم عظیمی از تردد به غرب کشور به دوش این آزادراه است.

    همچنین 598 کیلومتر بزرگراه در همدان وجود دارد که 3.6 درصد از سهم کشوری را شامل می شود و 318 کیلومتر راه اصلی معادل 1.2 درصد راه های اصلی کشور نیز در استان همدان قرار دارد.

    افزایش 40 درصدی نفرات متوفی سر صحنه‌ تصادف

    غرض از طرح این آمار آنکه طی 7 ماهه سال جاری افزایش حدود 7 درصدی تعداد تصادفات فوتی، افزایش 40 درصدی نفرات متوفی سر صحنه‌ تصادف و در نتیجه افزایش شاخص شدت تصادفات فوتی از 54 صدم به 71صدم درصد در استان همدان واقعیتی است که لزوم توجه به کاهش عوامل موثر در تصادفات رانندگی را دوچندان می کند.

    طبق بررسی های صورت گرفته در آمار عنوان شده؛ در مورد ناوگان همگانی چنین به نظر می رسد که با توجه به اینکه بخشی از تصادفات از لحاظ آماری دارای ماهیت تصادفی هستند، در تصادفات فوتی که در آنها مینی‌بوس یا اتوبوس مقصر هستند، نسبت به بازه‌ مشابه سال گذشته تغییر معناداری به وجود نیامده است و تعداد و در نتیجه سهم این تصادفات بسیار پایین‌تر از سایر موارد است.

    علت تامه‌ حدود نیمی از تصادفات فوتی استان همدان عدم توجه رانندگلن به جلوست و سهم تصادفات ناشی از عدم توجه به جلو بسیار بالاتر از حد انتظار به نظر می‌رسد تا جایی که مقداری بیش از 2.5 برابر سهم علت دوم تصادفات منجر به فوت(انحراف و تجاوز به چپ) را دارد.

    با توجه به این امر که خستگی به صورت عاملی جداگانه و مستقل گزارش می‌شود، به نظر می‌رسد اقدامات لازم برای کاهش این تصادفات باید بیشتر بر حوزه‌ عامل انسانی مانند فرهنگ‌سازی، بهداشت روان و علوم انسانی مرتبط تمرکز داشته و راهکارهای مربوط به عامل راه به صورت صرف در کاهش چنین تصادفاتی تأثیر بسیار کمی داشته باشند.

    بررسی آمار از زاویه ای دیگر نیز بیانگر آن است که در مورد تصادفات فوتی عابرین پیاده؛ با تقریب بالا سهمی حدود 75 درصد تصادفات فوتی شش ماهه‌ ابتدایی سال‌های 1397 و 1398  مربوط به 10 کیلومتر ابتدایی راه‌ها است و 21 درصد تصادفات فوتی غیر مقصر شش ماهه‌ ابتدایی سال 1397 و 38 تصادفات مشابه در بازه‌ مشابه سال جاری  در 2 کیلومتر ابتدایی راه‌ها حادث شده است.

    آرام‌سازی ترافیک در ابتدای راه‌ها و آموزش و فرهنگ‌سازی می‌توانند دو عامل مهم در کاهش تصادفات باشند
    بر همین اساس آرام‌سازی ترافیک در ابتدای راه‌ها و آموزش و فرهنگ‌سازی می‌توانند دو عامل مهم در کاهش تصادفات باشند که در این زمینه مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان همدان در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه بیش از 40 درصد تصادفات عابرین پیاده در 2 کیلومتری شهرها اتفاق می‌افتد و بر همین اساس باید آرام سازی ترافیک در مبادی شهر ها را لحاظ کنیم، گفت: نقاط پر تصادف و یا نقاطی که استعداد تصادف را دارند در محورهای استان همدان شناسایی و ایمن سازی شده اند و این اقدام توسط گشت هایی که به همراه پلیس راه و سایر ارگانها در این خصوص فعال شده اند انجام شده است.

    مصطفی پناهنده از فعالیت سامانه ای که انسداد و گره‌های ترافیکی را ثبت می‌کند خبر داد و گفت: در بخش ارتقاء فرهنگ ترافیکی نیز اقداماتی انجام شده تا تصادفات کاهش یابد.

    وی با اشاره به شناسایی نقاط حادثه خیز و یا نقاطی که استعداد ایجاد تصادف دارند، عنوان کرد: 251 نقطه کشوری در این زمینه شناسایی شده که برای آشکارسازی آنها اقدام می‌شود.

    پناهنده با بیان این که از این تعداد 16 نقطه مختص استان همدان است، گفت: گردنه اسدآباد یکی از این نقاط است که در این زمینه اقداماتی صورت خواهد گرفت.

    معیار اصلی در تعیین نقطه حادثه خیز دیدگاه پلیس و تعداد تصادفی است که در مقطع مدنظر رخ داده و بر همین اساس اقدام می شود
    وی با بیان اینکه هر دستگاهی ممکن است نقطه حادثه خیر را با معیارهای خودش مشخص کند، گفت: معیار اصلی در تعیین نقطه حادثه خیز دیدگاه پلیس و تعداد تصادفی است که در مقطع مدنظر رخ داده و بر همین اساس اقدام می شود.

    مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان همدان با بیان اینکه اطلاعات را بر اساس کروکی هایی که در فرم 514 پلیس ثبت شده شناسایی می کنیم، گفت: اطلاعات پلیس مبنای کار است.

    وی با بیان اینکه با مشاوری وارد قرار شده تا تصادفات را در لایه های جی آی اس تعریف کنیم، گفت: اگر موفق به طراحی و اجرای این سامانه شویم کمک می کند تا نقاط پر تصادف را به صورت دقیق و آنلاین داشته باشیم و به صورت علمی آن ها را شناسایی و رفع مشکل کنیم.

    پناهنده با بیان اینکه فرمولی تعریف شده و با توجه به ضرایب و شاخص ها نقاط حادثه خیز مشخص می شود، گفت: با شاخص پی ارزش نقطه و میزان کار برای اصلاح آن تعریف می شود.

    مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان همدان با بیان اینکه دیدگاه ها روی شناسایی نقاط حادثه خیز در استان همدان متفاوت است، گفت: در راستای ایمن سازی جاده ها اقدام می شود کمااینکه نصب سرعت گیر، نصب چراغ چشمک زن، تامین روشنایی و مواردی از این قبیل از اقدامات انجام شده برای رفع نقاط حادثه خیز است.

    اصلاح هندسی 10 نقطه با ایجاد زیرگذر و روگذر

    پناهنده اظهار داشت: اصلاح هندسی 10 نقطه نیز به صورت زیرگذر یا روگذر در استان همدان در دست اقدام است.

    وی با بیان اینکه راه های استان همدان یک حریم مصوب دارد که باید رعایت شود و اجازه تجاوز به آن را نمی دهیم، گفت: اگر با احداث بنا یا ریختن نخاله در حریم راه‌ها این حریم مورد تجاوز قرار گیرد با متخلفان برخورد می شود.

    معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان همدان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر پیرامون نقاط حادثه خیز جاده های استان همدان با بیان اینکه اداره راهداری مکلف است با همکاری چند ارگان بازدید محلی از مناطقی که در آرشیو پلیس راه وجود دارد انجام دهد، گفت: در بازه 3 ساله 106 مورد مطالعه صورت گرفته است.

    حمید پرورشی خرم با بیان اینکه یک بانک اطلاعاتی از نقاط حادثه‌خیز تشکیل شده است، گفت: پس از بررسی ها از این 106 مورد 70 مورد در همدان به عنوان نقطه حادثه‌خیز تایید و به مجموعه ابلاغ شده و 36 نقطه دیگر به عنوان مناطق دارای تصادف معرفی شده اند.

    آشکارسازی 106 نقطه حادثه خیز در جاده های همدان

    وی با بیان اینکه این مناطق حادثه‌خیز باید آشکارسازی شوند که برای هر 106 مورد نیز این اقدام انجام شده است، گفت: برای 70 مورد از نقاطی که به عنوان حادثه خیز معرفی شده اند طرح اصلاح هندسی توسط مشاور پیش بینی و طرح تهیه شد.

    پرورشی خرم گفت: بر اساس طرح مشاوره 17 نقطه از 70 نقطه اصلاح شده و در مرحله بعد با تامین اعتبار برای سایر نقاط نیز این اقدام انجام می‌شود.

    وی با بیان اینکه امسال شاهد بالارفتن آمار تصادفات در کشور بودیم که در پی آن جلساتی در کشور تشکیل و 251 نقطه برای ایمن سازی معرفی شد و در اولویت قرار گرفت، گفت: سهم همدان از این تعداد 16 نقطه بود که این 16 نقطه در 70 نقطه حادثه‌خیز قبلی قرار داشت.

    50 نقطه حادثه خیز در استان همدان وجود دارد

    وی با بیان اینکه از این تعداد 3 نقطه حادثه‌خیز رفع خطر شده است و در مجموع در حال حاضر 50 نقطه حادثه خیز در استان همدان وجود دارد که 10 نقطه را مشاور انجام خواهد داد، گفت: بهبود وضعیت نقاط حادثه خیز بالغ بر 10 میلیارد و 200 میلیون تومان اعتبار می‌خواهد.

    استان همدان به علت قرار گرفتن در مسیر ارتباطی استان های مختلف کشور به ویژه غربی و آزادراه کربلا و حدود 170 میلیون تردد وسایل نقلیه در سال، جزو استا نهای پرحادثه کشور در زمینه رانندگی است که برخی عوامل موجب شده تا آمار فوتی های تصادفات در استان همدان روند افزایشی داشته باشد.

    تصادفات در استان همدان نسبت به سال های قبل روند افزایشی دارد و بر اساس گفته کارشناسان ایمنی راه‌ها، رفع نقاط حادثه خیز، ایمنی خودرو، موضوع فرهنگسازی و برخورد با تخلفات حادثه‌ ساز از جمله عوامل دخیل در حوزه ترافیک و تصادفات جاده‌ای است که باید به آنها توجه کرد.

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط