فونیکسریمکسبهتام

دو جوان دلفانی موفق به طراحی دستگاه دودگیر خودرو شدند

عصرخودرو : دو جوان در شهرستان دلفان لرستان موفق به طراحی دستگاه دودگیر خودرو با هدف کاهش آلودگی هوا شدند.

دو جوان دلفانی موفق به طراحی دستگاه دودگیر خودرو شدند
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۵:۳۰:۰۰
    به گزارش پایگاه اطلاع رسانی «عصرخودرو» به نقل از ایرنا، فرشاد ناصریان و وحید قاسمی از روستای سراب احمدوند شهرستان دلفان با حداقل امکانات موفق به ساخت دودگیر خودرو (با قابلیت نصب بر روی اگزوز ماشین) شدند و این طرح را با شماره 62597 در سازمان اختراعات به ثبت رساندند.

    'وحید قاسمی ' درمورد اختراع خود می گوید: در ساخت وسیله ای که طراحی کرده ایم از هیج فلز گران بهایی استفاده نمی شود.


    وی از دیگر ویژگی های این اختراع را نو بودن و کاربرد صنعتی بسیار بالایی آن عنوان می کند.


    وی افزود:این اختراع شامل اجزایی نظیر لوله ای از جنس استیل با دو پیچ خوردگی(البته به صلاحدید مهندسان می توان آن دو پیچ خوردگی را حذف کرد)که یک سر آن به اگزوز خودرو وصل است،میله هایی آغشته به نخ نسوز و مرطوب، 2 مکعب تو خالی که عرض دومی آن کمی بیشتر از عرض لوله است و مخزن آب آلوده برای انحلال دوم در محلول ید است.


    وی گفت: دستگاهی طراحی شده نمونه ی اولیه است که باید ارتقا پیدا کند که در آن صورت مشکل آلودگی هوا را بسیار کاهش می دهد.


    این مخترع جوان اظهار داشت: مزایای این اختراع نسبت به اختراعات پیشین هزینه تمام شده کمتر و صرفه اقتصادی بیشتر است به علاوه قابلیت مقابله با گازها در این اختراع به مراتب بیشتر از کاتالیزور است، کاتالیزورها در صورت نقص فنی برای سرنشین خودرو ایجاد خطر می کردند اما در این پروژه این نقص برطرف شده است.


    وی افزود: این طرح را می توان روی ماشین های در حال ساخت اجرا کرد.


    دیگر مخترع جوان دلفانی گفت:در عملکرد دودگیر خودرو از روشی به نام انحلال ، برای حذف گازهای خودرو از جمله no2 ،co ، co2 ، no استفاده شده است.


    'فرشاد ناصریان ' اظهار داشت: روش های مختلفی برای رفع آلودگی هوا وجود داشته برای مثال بعضی ها هیدروکربن های نسوخته را دوباره می سوزانند و بعضی ها هم این گازها را تجزیه و به گازهای کم خطرتر تبدیل می کنند مانند روش دکتر شنهو یانگ و دکتر اندروالیس که از نانو ذرات هلیم با ورقه های طلا برای از بین بردن این گازها استفاده می کنند.


    وی گفت: مهمترین برتری اختراع ما نسبت به کاتالیزور، انحلال کامل گازهای آلوده کننده است.


    این دو مخترع آنان کمبود اعتبار و سرمایه را مهمترین مشکلات خود می دانند و می گویند اگر طرح ما مورد حمایت قرار بگیرد مطمئن هستیم به سرعت به یک استاندارد جدید در صنعت خودرو سازی تبدیل می شود.


    گفتنی است این طرح در نمایندگی 2313 ایران خودرو شهرستان دلفان با دستگاه آنالیزور گاز آزمایش موفقی را به انجام رسانده و طی تاییدیه شماره 701/88580 از معاونت مدیر عامل در حوزه طراحی و توسعه محصولات جدید ایران خودرو طرح به عنوان یک نوآوری تایید و به اداره ثبت اختراعات معرفی شده است.


    تاکنون در هیچ جای جهان وسیله مهمی برای جلوگیری از آلودگی هوا به طور کامل اختراع نشده است.


    در این زمینه می توان به طرح های پیشنهادی دکتر شنگفو یانگ و اندرو الیس که هیدرو کربن های نسوخته را دوباره به موتور برمی گردانند تا احتراق ناقص موتور را جبران کنند اشاره کرد اما این طرح نیز نتوانست انتظارات را برآورده کند.


    تنها دستگاه مهم ساخته شده وسیله است بنام کاتالیزور یا کاتالیست که گفته می شود این وسیله نیز برای سرنشین خودرو بسیار خطرناک است و همچنین هزینه سنگین آن از جمله مشکلات این دستگاه است.


    این دستگاه (کاتالیزور) تا دمای سطح آن ها به بالای 500 درجه سانتی گراد نرسد نمی تواند به درستی کار کنند و این کاتالیست ها از سه فلز گران بها به نام های پالادیوم پلاتین و رودیوم استفاده می شود که استفاده از این فلزات از لحاظ اقتصادی به صرفه نیست.

    کرمان موتوراکستریم