فونیکسریمکسبهتام

آلودگی هوا«۳۳۵۳»

محدودیت تعداد ایستگاه‌های ارزشیابی آلودگی هوا در کشور

عصر خودرو- یک متخصص آلودگی هوا گفت: ایستگاه‌های ارزشیابی آلودگی هوا در سطح ایران به دلیل تخصیص نیافتن بودجه کافی بسیار محدود هستند.

محدودیت تعداد ایستگاه‌های ارزشیابی آلودگی هوا در کشور
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل ازایسنا ،  رامین عزتی درباره دلایل آلودگی هوا گفت: آلاینده‌ها ممکن است حتی از قاره‌های مختلف وارد ایران شوند. بین کشورما و کشورهای دیگر مرز وجود دارد اما این مرزبندی جغرافیایی نمی‌تواند جلوی جریان هوایی که وارد کشور می‌شود را بگیرد و این آلاینده‌ها ممکن است حتی از کشورهایی مانند لیبی، تونس و الجزیره وارد ایران شوند.

    وی افزود: اگر مردم آگاه باشند که آلاینده‌ها ممکن است از کشورهای دیگر وارد ایران شده باشند، متوجه می‌شوند که آلودگی هوا می‌تواند حامل باکتری و قارچ‌هایی از کشور های دیگری چون ترکیه یا عراق باشد بنابراین تحت نظر پزشک قرار می‌گیرند، از ماسک استفاده می کنند و نسبت به حفظ سلامتی خود و کمک به کاهش آلودگی هوا بیشتر تلاش می‌کنند .

    این عضو هیأت علمی دانشکده علوم زیستی دانشگاه خوارزمی تأکید کرد: تعطیلی مدارس به دلیل آلودگی هوا به این معنا نیست که کودکان به مدرسه نروند تا در حیاط و کوچه بازی کنند بلکه پدر و مادرها باید در این خصوص توجه بیشتری داشته باشند و این فرهنگ را به کودکان خود منتقل کنند که تعطیلی مدارس به این معناست که باید در خانه بمانند تا در معرض آلاینده‌ها قرار نگیرند نه آنکه در کوچه دوچرخه‌سواری کنند.

    وی در بخشی دیگری از صحبت‌های خود درپاسخ به این پرسش که چه قدر وسایل نقلیه عمومی برای استفاده مردم کافی است ضمن بیان اینکه شهرداری تهران باید در بودجه‌بندی سال جاری در بخش وسایل نقلیه عمومی سرمایه‌گذاری جدی انجام دهد،گفت: تعداد وسایل نقلیه عمومی و اتوبوس‌ها اگر بیشتر شود، مردم ترجیح می‌دهند از آن‌ها استفاده کنند تا از دردسر جای پارک و استرس و تنش رانندگی نجات پیدا کنند و در نتیجه شاهد تردد خودروهای شخصی کمتری در خیابان خواهیم بود.

    این متخصص آلودگی هوا به ذکر مثالی پرداخت و اظهارکرد: در خیابان‌های کشوری مانند ترکیه بیشتر مینی‌بوس و اتوبوس می‌بینید تا خودروهای شخصی. این فرهنگ را باید از سیستم دولتی آغاز کرد تا در ادامه به مردم تسری یابد و آنان به این نتیجه برسند که استفاده از وسیله نقلیه عمومی به نفعشان است.

    عزتی تاکید کرد: دولت در این خصوص لطف کند و به فکر مردم باشد و با افزایش وسایل نقلیه عمومی و بالا بردن کیفیت آن‌ها شرایطی را فراهم کند که مردم بتوانند به راحتی با استفاده از این وسایل نقلیه در سطح شهر جابه‌جا شوند.

    این متخصص آلودگی هوا در ادامه گفت: مردم نیز تا حد امکان از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند و هر فردی خودروی شخصی خود را از خانه بیرون نیاورد.

    این عضو هیأت علمی دانشکده علوم زیستی دانشگاه خوارزمی در ادامه توضیح داد: ایستگاه‌های ارزشیابی آلودگی هوا در سطح ایران به دلیل تخصیص نیافتن بودجه کافی بسیار محدود هستند. در صورت تخصیص بودجه کافی این ایستگاه‌ها نه تنها تهران بلکه در دیگر مناطق کشور تعبیه می‌شد.

    وی در ادامه تأکید کرد: در خیلی از کشورها سازمان محیط زیست جزو بیشترین دریافت‌کننده‌های بودجه است. اگر بودجه کافی در اختیار سازمان محیط زیست ایران قرار گیرد،‌ این سازمان می‌تواند از آلات و ادوات مدرن‌تری برخوردار شود و از آن‌ها استفاده کند.

    این متخصص آلودگی هوا افزود: ایستگاه‌های پالایش هوا می‌تواند به ما نشان دهند که منشا آلاینده‌ وارد شده به پایتخت در خود تهران است یا  شهرهای دیگری مانند زنجان یا قزوین.

    عزتی در ادامه گفت: احتمال دارد سازمان محیط زیست برای دریافت بودجه مراعات حال فعلی مملکت را کرده باشد البته شاید نتوانسته نیازهای خود برای دریافت بودجه را به‌خوبی مطرح کند این در حالیست که به دلیل ارتباط مستقیم آلاینده‌ها با سلامت مردم لازم است برنامه‌ریزی بودجه به‌نحوی باشد که سازمان محیط زیست بتواند از امکانات کافی استفاده کند.

    این متخصص آلودگی هوا در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه استفاده کارخانه‌ها از فیلتر می‌تواند در کاهش آلودگی هوا مؤثر باشد، گفت: چند نوع فیلتر وجود دارد که اگر مانند کشورهای صنعتی از فیلترهای خوب استفاده شود می‌توانند در کاهش ورود آلاینده‌ها به اتمسفر مؤثر باشد.

    وی در ادامه گفت: کارخانه سیمان می‌تواند بزرگ‌ترین منبع آلودگی یک کشور باشد اما کارخانه سیمان آبیک با استفاده از «فیلترهای اسکرابر» و از طریق عبور آلودگی‌ها از داخل تونل‌های آب، از ورود آلودگی به اتمسفر جلوگیری می‌کند.

    عزتی در پایان با بیان اینکه هزینه این فیلترها مقداری زیاد است و کارخانه‌های دارای درآمد متوسط ترجیح می‌دهند از آن‌ها استفاده نکنند،اظهارکرد: این وظیفه سازمان محیط زیست و در داخل شهر وظیفه شهرداری است که کارخانه‌ها را بازرسی و در صورت انجام تخلف و استفاده نکردن از فیلتر، آن‌ها را پلمب کنند و اجازه کار به این واحدها ندهند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو