فونیکسریمکسبهتام

یک کارشناس خودرو مطرح کرد؛

خودرو ارزان مى شود؟

بلاتکلیفى بازار بین پارامترهاى مثبت و منفى

عصر خودرو- یک کارشناس خودرو گفت: این روزها بازار خودرو بین پارامترهاى مثبت و منفى تاثیرگذار گیج شده و براى ادامه حرکت بلاتکلیف است.

خودرو ارزان مى شود؟
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۹:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از اقتصادآنلاین ، حسن کریمى سنجرى درباره وضعیت فعلى بازار خودرو توضیح داد: در حال حاضر چند پارامتر موثر در بازار خودرو وجود دارد که برخى از آن ها منفى و برخى دیگر مثبت هستند؛ نگاهى بر روند عملکرد خودروسازان نشان مى دهد که در نیمه دوم سال تولید و عرضه نسبت به قبل بهتر شده طوریکه تا ماه آینده تعداد خودروهاى کف کارخانه به حد طبیعى خواهد رسید.

    کریمى اضافه کرد: همچنین قطعه سازان در این مدت باوجود نیاز شدید به نقدینگى توانستند با همت بالا قطعات مورد نیاز خودروسازان را تولید کنند و بعد از مدت ها با شرایط تحریمى کنار بیایند؛ اما کمبود منابع مالى و مشکلات داخلى هر دو صنعت را به شدت تحت فشار قرار داده است.

    این کارشناس خودرو به افزایش قیمت بنزین اشاره کرد و گفت: به رغم همکارى خوب قطعه سازان و وضعیت مناسب تولید، سه هفته پیش قیمت بنزین به عنوان یک کالای استراتژیک که تاثیر بسیار زیادی بر بهای کالا‌ها و شبکه اقتصادی کشور دارد افزایش یافت؛ وقتی بنزین یک شبه سه برابر شود به شدت و با سرعت بر قیمت کالاها تاثیر مى گذارد و همانطور که شاهدیم پس از اعمال این طرح تورم فزاینده‌ای قیمت کالا‌ها را متاثر کرد.

    کریمى ادامه داد: همچنین علاوه بر کالاهاى مصرفى و خوراکى، شبکه تامین شرکت‌های خودروسازى و قیمت مواد اولیه نیز از قیمت بنزین متاثر مى شوند که این موضوع در کنار معضل نقدینگی، بر خلاف جهت بهبود روند تولید عمل می‌کند.

    این کارشناس، کاهش درآمدهاى مردم را یکى دیگر از پارامترهاى تاثیرگذار بر بازار خودرو دانست و گفت: درحال حاضر خرید و فروش چندانی در بازار خودرو انجام نمی‌شود زیرا  علاوه بر اینکه خودرو کالای گرانی شده هزینه هاى استفاده از آن مانند بنزین و تعمیر نیز افزایش یافته است.

    کریمى افزود: از طرفی در کلان‌شهرها شبکه وسیع ریلی و اتوبوسرانی مناسب نیز وجود ندارد، یعنى شبکه حمل و نقل موجود در کشور قدرت سرویس‌دهی و توان پاسخگویی لازم به مردم را ندارد. بنابراین اگرچه قدرت خرید کاهش یافته اما همچنان مردم ترجیح مى دهند از خودروى شخصى استفاده کنند.

    او با بیان اینکه فضاى فعلى بازار خودرو زمینه ورود دلالان را فراهم مى کند، خاطرنشان کرد: بنابر مجموعه شرایط گفته شده و در یک راستا نبودن پارامتر‌های موجود، بازار خودرو گیج شده است؛ در این شرایط فضا برای جولان دلالانی که نقدینگی دارند فراهم شده و آن ها با عرضه و یا عدم عرضه خودروهای دپو شده خود بازار را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

    کریمى در پایان تاکید کرد: در حال حاضر به دلیل هم جهت نبودن پارامتر‌های موثر و سردرگمى بازار، بهتر است مردمی که به خودرو نیاز ندارند تامل کرده تا بازار به حالت طبیعی بازگردد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو