فونیکسریمکسبهتام

سلامت خودروهای دوگانه سوز زیرذره بین

عصر خودرو- استفاده از خودروهای دو‌گانه‌سوز با توجه به افزایش نرخ بنزین و سهمیه‌بندی آن در کشور بار دیگر مورد توجه قرار گرفته است، این در شرایطی است که تست ادواری خودروهایی که پیش از این به‌صورت کارگاهی دوگانه‌سوز شدند هم‌اکنون اقدامی الزامی به نظر می‌رسد.

سلامت خودروهای دوگانه سوز زیرذره بین
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از دنیای اقتصاد، با موج جدید سهمیه‌بندی و افزایش نرخ بنزین بر تعداد متقاضیان تبدیل کارگاهی سوخت خودروها افزوده شده است. در حالی شاهد افزایش متقاضیان هستیم که سازمان ملی استاندارد تاکید می‌کند که برای دو‌گانه‌سوز کردن خودرو در کارگاه‌ها هنوز استاندارد مشخصی تدوین نشده است و این کارگاه‌ها براساس استانداردهای پیشین اقدام به این امر می‌کنند. بنابراین موضوع ایمنی خودروهایی که به‌صورت کارگاهی دوگانه سوز می‌شوند از توجه خاصی برخوردار است. در حال حاضر نیز اتحادیه سوخت‌های جایگزین با مجوز اتاق اصناف (زیر نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت ) مشغول ثبت‌نام متقاضیان برای دوگانه‌سوز کردن خودروهاست، این در حالی است که هنوز استاندارد تبدیل کارگاهی از سوی سازمان ملی استاندارد تدوین نشده است.

    در این بین به نظر می‌رسد که در هیاهوی استانداردی تبدیل کارگاهی، وزارت نفت نیز بیکار نشسته و استانداردهای خود را در این زمینه اعمال می‌کند. به این ترتیب در شرایطی مراکز سوختگیری CNG زیر نظر وزارت نفت قرار دارد که این وزارتخانه به‌عنوان متولی نظارت بر جایگاه‌های CNG قرار است استانداردهای مشخصی در زمینه ورود خودرو به مراکز سوخت‌گیری تدوین کند.بر این اساس یکی از مسائلی که مورد توجه مسوولان وزارت نفت قرار گرفته است بحث ایمنی و سلامت تجهیزات نصب شده روی خودروهای گازسوز (چه قدیمی و چه جدید) است.  آن‌طور که یکی از مسوولان وزارت نفت به خبرنگار «دنیای اقتصاد» می‌گوید این وزارتخانه به دنبال این است که دریافت گواهی سلامت را برای تمامی خودروهای گاز‌سوز اجباری کند.  هدف وزارت نفت از اجباری کردن این گواهی نامه، بررسی صحت سلامت تجهیزات نصب شده روی خودروهای گاز‌سوز است. در حال حاضر این وزارتخانه مشغول آماده‌سازی زیر ساخت‌های مرتبط با این کار است و آن‌طور که شنیده می‌شود این مساله از حدود چهار ماه آینده نهایی و عملیاتی خواهد شد. بعد از نهایی شدن آن تمامی خودروهای دو‌گانه‌سوز باید به مراکز در نظر گرفته شده برای این منظور مراجعه کنند، بعد از بررسی و تایید کارشناسان حاضر، گواهی سلامت را اخذ کنند.   مسوولان وزارت نفت تاکید می‌کنند، بعد از آماده‌سازی زیرساخت‌ها و اعلام عمومی چنانچه مالک خودروی از دریافت این گواهی امتناع کند، از سوخت‌گیری خودروی او در جایگاه‌های CNG جلوگیری به عمل خواهد آمد.  در واقع این گواهی‌ها مجوز استفاده از جایگاه‌های CNG است و بدون آن امکان حضور در جایگاه هایCNG سراسر کشور و سوخت‌گیری برای خودروهای فاقد این گواهی وجود ندارد. از سال 86 همراه با حذف بخشی از یارانه بنزین و استقبال از خودروهای دوگانه‌سوز، کارگاه‌هایی به‌صورت قانونی یا زیرزمینی مشغول دوگانه‌سوز کردن خودروها شدند، این در شرایطی است که تبدیل سوخت خودرو در کارگاه‌های زیرزمینی منجر به حوادثی به‌خصوص در جایگاه‌های سوخت شد.  بنابراین وزارت نفت با اخذ تاییدیه سلامت خودرو به نوعی خواهان اطمینان از حفظ ایمنی این محصولات در جایگاه‌های سوخت است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو