فونیکسریمکسبهتام

آینده روشن سهام خودرویی‌ها در بورس

عصر خودرو- کارشناسان علت اقبال به سهام گروه خودرو را ناشی از میزان بالای نقدشوندگی آن می‌دانند؛ علاوه بر این، زمزمه‌های افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها و خروج از مشمولیت ماده ۱۴۱ قانون تجارت نیز در این زمینه بی‌تاثیر نیست.

آینده روشن سهام خودرویی‌ها در بورس
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایرنا، «رضا آریاراد» کارشناس بازار سرمایه به روند معاملات گروه خودرو در بازار سرمایه اشاره کرد و افزود: سهام گروه خودرو پس از فراز و نشیب‌های فراوان، با اقبال خوب بازار مواجه شد.

    وی خاطرنشان کرد: در موضوع تجدید ارزیابی بر دارایی‌ها باید به این نکته توجه داشت که شرکت‌های بورسیِ مشمول ماده 141 قانون تجارت با اجرا و عملیاتی کردن تجدید ارزیابی دارایی‌های خود، در واقع به نوعی فرصت دوباره برای توجه و تمرکز بر تولید و رونق در تولید محصولات خود بدست آوردند و امکان بهبود وضعیت تولید و ادامه روند تسهیل در چرخه فعالیت با رویکرد مدیریتی کاهش هزینه، افزایش میزان داخلی سازی، ارتقاء کیفیت محصول و استفاده از ابزارهای سودمند در جهت سودآوری و رونق میسر می‌شود.

    این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه این نوع اقدام را نمی‌توان صرفا به سودآوری، افزایش سود و درج در صورت‌های مالی شرکت‌های مورد نظر مرتبط دانست، افزود: تجدید ارزیابی دارایی‌ها که به افزایش ارزش دارایی‌ها در صورت‌های مالی می‌انجامد، تنها فرصت ممکن در اختیار مدیران و کارکنان شرکت‌ها برای بهبود عملکرد، افزایش تولید و فروش باکیفیت محصول و در نتیجه عملکرد مناسب، کسب سود و افزایش سودآوری خواهد بود.

    وی اظهار داشت: جدای از اهمیت و تاثیر موضوع تجدید ارزیابی دارایی‌ها، از مهمترین دلایل اقبال سهامداران به سهام شرکت‌های خودرویی را که کمتر به آن پرداخته شده، می‌توان توجه و تمرکز حداکثری دولت و مدیران اجرایی صنعت خودرو به افزایش میزان داخلی سازی و خودکفایی در این صنعت عنوان کرد.

    این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: تاثیر روانی بازگشت آرامش به صنعت و تولید که با هجمه تبلیغات گسترده تحریم‌های سال گذشته تحت الشعاع قرار گرفته بود امروز منجر به ورود نقدینگی و سرمایه‌های سرگردان به مرجع اصلی خود یعنی بازار سرمایه شده که این موضوع نوید بخش آینده‌ای با ثبات و مطمئن در رونق تولید و صنعت این حوزه خواهد بود.

    وی یادآور شد: در خصوص شرکت‌های خودرویی می‌توان به ارزشمندتر شدن سهام آنها از طریق راهکارهای مدیریتی مناسب در کاهش واردات و افزایش ارتباط با مراکز تحقیق و توسعه و دانشگاه به منظور داخلی سازی حداکثری قطعات و مواد اولیه مورد نیاز تولید خودرو اشاره کرد.

    آریاراد بیان کرد: شرکت ایران خودرو با تشکیل ستاد توسعه و تعمیق ساخت داخل در فرصتی کوتاه توانست با ایجاد ارتباط و اتحاد بین صنعت، دانشگاه(محققان و پژوهشگران) و شرکت‌های خلاق و مبتکر قطعه‌سازی کشور، با برنامه‌ریزی برای خودکفایی تعداد 221 قطعه از قطعات اصلی و وارداتی خودرو در سال های 98 - 99 و با همکاری 32 شرکت قطعه ساز موفق و کارآفرین کشور برای داخلی سازی تعداد 68 قطعه برای خودکفایی اقدام و تعداد32 قطعه اصلی به تولید انبوه برساند.

    به گفته این کارشناس بازار سرمایه، پیش بینی خودکفایی حداکثری در سالهای 98 و 99 می تواند نوید بخش تداوم موفق تولیدات محصولات متنوع خودرویی و حضور موفق در بازارهای داخلی و در سطح کشورهای منطقه و متقاضی محصولات متنوع و باکیفیت خودرو باشد. 

    وی معتقد است، تشکیل این ستاد که داخلی سازی و خودکفایی در تولید باکیفیت خودرو را شعار خود قرار داده است را می‌توان در تاریخ صنعت خودرو سازی در ایران بی‌نظیر دانست.

    آریاراد افزود: در دوران تحریم با برنامه‌ریزی برای تولید با تیراژ بالا و رساندن کمیت تولید به هدف میزان 750 هزار دستگاه در سال و به منظور رسیدن به شکوفایی در رونق تولید خودرو به طور حتم بازتاب و تاثیر بسزایی در ارزشمندشدن سهام این شرکت و روند رو به رشد آتی خواهد داشت.

    این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: خبرهای مثبت از داخلی سازی قطعات تک ECU برای خودروهای کوییک و ساینا برای شرکت خودروسازی سایپا و تداوم فرآیند تکمیل آن که به عنوان یکی از قطعات اصلی تولید خودرو است، امیدواری ادامه رشد و تداوم تولید با کیفیت و کمیت در گروه‌های خودروسازی را در بین سهامداران به بوجود آورد.

    وی خاطرنشان کرد: اخبار مثبت و حواشی مربوط به سهام گروه خودرویی، سهامداران را به این درک عمیق رسانده است که در خرید سهام گروه خودرویی با انگیزه میان‌مدت و بلند مدت وارد شده و با اطمینان از ادامه مسیر روبه رشد وضعیت اقتصادی تولید خودرو به آینده روشن و رو به رشد ارزش سهام خودرویی امیدوار و خوش‌بین باشند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو