فونیکسریمکسبهتام

چرایی تردد کامیون‌های دودزا در روزهای آلوده تهران به رغم ممنوعیت

عصر خودرو- مشاور معاون حمل و نقل شهردار تهران با انتقاد از آنچه عدم همکاری پلیس راهور برای کنترل و برخورد یا کامیون‌های دودزا و آلاینده خواند، خواستار بهره‌گیری کامل از زیرساخت‌های مکانیزه هوشمند به نفع سلامتی مردم شهر شد.

چرایی تردد کامیون‌های دودزا در روزهای آلوده تهران به رغم ممنوعیت
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از فارس ، علی پیرحسینلو  با اشاره به مصوبه ممنوعیت تردد کامیون‌ها کمیته اضطرار آلودگی هوای استان تهران، گفت: سالهاست که استفاده از شیوه های سنتی کنترل خودروهای متخلف همچون برقراری ایست بازرسی، کمین کردن، کنترل دستی مدارک و ... منسوخ شده و با توجه به حجم خودروها و تاثیری که آلایندگی آنها بر سلامتی شهروندان دارد، ضروری است که از شیوه‌های کنترلی مکانیزه و زیرساختی به نفع سلامتی مردم شهر استفاده شود.

    وی با بیان اینکه سال گذشته معاونت حمل و نقل شهرداری بیش از 30 سامانه دوربین های نظارتی را در مبادی ورودی و خروجی شهر تهران نصب کرد تا تردد خودروها به ویژه کامیون‌های دودزا و معاینه فنی آنها را به صورت مکانیزه کنترل کند، افزود: با اینکه هم‌اکنون تمامی مبادی ورودی و خروجی تهران زیر چتر نظارت دوربین‌ها هستند و زیرساخت‌های کاملی وجود دارد اما نمی‌توان از این ظرفیت برای نجات مردم از بحران آلودگی هوا استفاده کرد چراکه متاسفانه پلیس راهور ناجا همکاری لازم را ندارد.

    به گفته وی، با وجود گذشت یک سال متاسفانه هنوز کد تخلف و امکان جریمه برای اکثر این دوربین‌ها از سوی پلیس راهور فعال نشده و امکان استعلام VIN خودروها نیز در اختیار شهرداری قرار نگرفته است تا ما بتوانیم به تفکیک نوع خودرو نسبت به شناسایی موارد سنگین، فرسوده و آلاینده اقدام کنیم. به عنوان مثال با توجه به مصوبه اخیر کمیته اضطرار آلودگی هوا از روز دوشنبه 20 آبان تا آخر هفته، تردد کلیه کامیون‌ها به استثناء خودروهای حامل سوخت و مواد غذایی فاسدشدنی ممنوع است. اما وقتی همین ترددهای غیرمجاز و موجب آلودگی در سامانه ثبت می‌شود، به دلیل عدم دسترسی به اطلاعات خودرو نمی‌توان نوع خودرو را تشخیص داد و همچنین به علت تعریف نشدن کد جریمه، امکان اعمال قانون و اجرای مکانیزه مصوبه کارگروه به منظور بازدارندگی هم وجود ندارد.

    پیرحسینلو با بیان اینکه البته پلیس می‌تواند به روش‌های قدیمی و با استقرار نیروی انسانی و کنترل دستی چند معبر را کنترل کند، پرسید: مگر همکاران خوب ما در پلیس راهور تهران بزرگ چند نیرو در خیابان دارند و مگر ماموران پلیس چند کامیون را می توانند متوقف کنند و یا نسبت به کنترل مدارک آنها اقدام کنند؟ وقتی صدها میلیون تومان هزینه شده و زیرساخت‌های کافی در شهرداری تهران برای کنترل مکانیزه وجود دارد، چرا استفاده نمی‌شود.

    وی در پایان گفت: تا دو سال قبل، کمیته اضطرار آلودگی هوا در شرایط خاص غالبا به زوج و فرد کردن تردد خودروها می‌پرداخت که از سال قبل با پیشنهاد شهرداری، محدود کردن کامیون‌ها به عنوان یکی از عوامل اصلی آلودگی هوا در دستور کار قرار گرفت. حالا که زیرساخت‌های دوربین برای نظارت بر کامیون‌های آلاینده هم از سوی شهرداری تکمیل شده است، خواهش ما از همه به ویژه پلیس راهور و وزارت کشور این است که کمک کنند از این تجهیزات هوشمند برای کنترل آلودگی هوا و به نفع سلامتی مردم استفاده شود.
     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو