فونیکسریمکسبهتام

دلیل ترخیص نشدن ۱۰۴۸ خودرو مانده در گمرکات

کامیون برای حمل خودروها پیدا نشد

عصر خودرو- قائم مقام وزیر صنعت در امور بازرگانی گفت: به من گفته‌اند که برای ترخیص هزار خودروی در گمرک مانده در مهلت قانونی کامیون و وسیله حمل پیدا نشد و به همین دلیل ترخیص آن از گمرکات به تعویق افتاده است.

دلیل ترخیص نشدن ۱۰۴۸ خودرو مانده در گمرکات
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۷:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از فارس ، حسین مدرس خیابانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چگونه 1048 خودرو دپو شده در گمرکات بعد از پایان مهلت قانونی مصوبه دولت دستور ترخیص از گمرکات گرفته است، گفت: این خودروها در مهلت قانونی تعیین شده در مصوبه دولت برای ترخیص تشریفات گمرکی را طی کرده و حقوق گمرکی آنها پرداخت شده است.

    قائم مقام وزیر در امور بازرگانی افزود: حتی تشریفات گمرکی این خودروها طی شده بود اما بنا به دلایلی امکان خروج از گمرکات را در مهلت مقرر نداشته‌اند به همین دلیل در چند ماه گذشته در گمرکات مانده بودند.

    * برای ترخیص خودروها از گمرک در مهلت قانونی کامیون پیدا نشده بود

    وی در پاسخ به این سوال که دلیل مشخص عدم خروج این خودروهای از گمرکات در مهلت قانونی تعیین شده چه بوده است، گفت: این موضوع مربوط به گمرک می‌شود و گمرک باید پاسخگو باشد اما در رابطه با عدم خروج این خودرو از گمرکات کشور در مهلت قانونی به من گفته‌اند که در زمان یاد شده کامیون و وسیله نقلیه برای خروج و انتقال خودروها پیدا نشده بنابراین خروج خودروها از گمرکات به تعویق افتاده است.

    مدرس خیابانی در پاسخ به این سوال که این پاسخ کمی عجیب است و خیلی قابل باور نیست که به دلیل پیدا نکردن کامیون و وسیله حمل و نقل خودروها از گمرکات خارج نشده باشند، گفت: بله این پاسخ برای من هم جالب است زیرا به هر حال این کالا خودرو بوده و این کالا به کمک راننده امکان نقل و انتقال و خروج از گمرک را داشته  است.

    * همه خودروهای ترخیص نشده متعلق به کرمان موتور است

    وی همچنین بیان داشت: خودروهای مذکور متعلق به شرکت کرمان موتور است.

    قائم مقام وزیر صنعت در پاسخ به این سوال که چرا فقط خودروهای یک شرکت ترخیص می‌شود و آیا این شرکت از رانتی بهره‌مند شده است، گفت: خیر،  اصلا بحث رانت نیست بلکه این خودرو از آنجا که تشریفات گمرکی، حقوق گمرکی و پروانه ترخیص برای آنها صادر شده مشمول ترخیص از گمرکات شده اند.

    به گزارش فارس دولت  طی مصوبه‌ای ممنوعیت واردات خودروهای خارجی دپو شده در گمرکات و مناطق ازاد و ویژه اقتصادی را در دی ماه 19 را لغو کرد.

    در مصوبه دولت  که در تاریخ 16 دی ماه 97 ابلاغ شده آمده است: هیأت وزیران در جلسه 1397.10.9  به پیشنهاد مشترک وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت امور اقتصادی و دارایی و دادگستری و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و دبیرخانه ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب کرد:

    1- ثبت سفارش برای واردات خودروهای سواری (بدون رعایت سال ساخت) که تا تاریخ ابلاغ این تصویب نامه دارای قبض انبار اماکن گمرگی، مناطق آزاد تجاری - صنعتی با مناطق ویژه اقتصادی می‌باشند، به صورت بدون انتقال ارز و از محل ارز متقاضی با اظهار منشأ ارز به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران بلامانع می‌باشد؛ همچنین کلیه ثبت سفارشات قبلی خودرو «اعم از بانکی و غیربانکی» لغو می‌شود.

    تبصره - خودروهایی که تا تاریخ ابلاغ این تصویب نامه دارای قبض انبار بوده و با رویه بانکی تأمین ارز گردیده‌اند، با پرداخت مابه التفاوت نرخ ارز دریافتی با نرخ سامانه سنا در روز ترخیص، با نیت سفارش بانکی قابل ترخیص می‌باشند. هر نوع تخصیص ارز جدید برای این ثبت سفارش‌ها ممنوع است.

    ٢- خودروهای با ارزش بیش از چهل هزار دلار با محاسبه و پرداخت چهل واحد درصد سود بازرگانی، مازاد بر مأخذ حقوق ورودی مندرج در کتاب مقررات صادرات و واردات، براساس شرایط بند (1) این تصویب نامه قابل ثبت سفارش و ترخیص می‌باشند.

    3- مهلت ترخیص خودروهای موضوع بندهای (1) و (2) این تصویب نامه، چهار ماه از تاریخ ابلاغ این تصویب نامه تعیین می‌شود.

    4- در راستای صیانت از حقوق مصرف کنندگان، قبل از ترخیص خودروهای موضوع این تصویب نامه گمرک پس از اخذ تأییدیه سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان، نسبت به ترخیص با رعایت مقررات اقدام خواهد نمود.

    5- ترخیص خودروهای با حجم موتور بالاتر از 2500 سی سی کماکان امکان پذیر نبوده و مشمول این تصویب نامه نمی‌باشد.

    6- اجرای این تصویب‌نامه و ترخیص خودروهای مشمول، مانع رسیدگی قضایی به تخلفات و جرائم متخلفان در واردات خودرو نخواهد بود.

    7- ضوابط ورود و ترخیص خودروهای موضوع این تصویب نامه و دستورالعمل اجرایی آن در چهارچوب قوانین مربوط ظرف یک هفته توسط وزیر صنعت، معدن و تجارت ابلاغ خواهد شد.

    گفتنی است مصوبه دولت برای دو ماه دیگر هم تمدید شد و بر این اساس مهلت قانونی ترخیص خودروهای دپو شده در گمرکات تا نیمه تیرماه سال 1398 ادامه داشت.

    به گزارش فارس از حدود دو سال قبل بیش از 13 هزار خودروی وارداتی در گمرکات کشور به دلایل مختلفی از جمله نداشتن ثبت سفارش و مسائل ارزی دپو شده بود که برای حل مشکلات مربوط به ترخیص این خودرو هیئت دولت طی مصوبه‌ای در دی ماه 97 مهلت چهارماه‌ای برای ترخیص این خودروها صادر و پس از پایان این مهلت این مصوبه برای دو ماه دیگر تمدید شد.

    در زمان تعیین شده بیش از 7 هزار خودرو از گمرکات کشور ترخیص شد اما اکنون و در حالی که مهلت مصوبه به پایان رسیده است رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت دستور ترخیص 1048 خودرو دیگر را از گمرکات صادر کرده است.

    انتهای پیام/

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو