فونیکسریمکسبهتام

اتحاد ایتالیا، آمریکا و فرانسه

​گفت و گوهای ادغام فیات-کرایسلر با پژو-سیتروئن

عصر خودرو- در صورت ادغام فیات-کرایسلر با پژو-سیتروئن، غول جدیدی متولد می شود که گستره فعالیت آن با ۵۰ میلیارد سرمایه در دو سوی اقیانوس اطلس خواهد بود.

​گفت و گوهای ادغام فیات-کرایسلر با پژو-سیتروئن
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از سایپانیوز، روزنامه وال استریت ژورنال از آغاز گفت و گوهای فیات-کرایسلر و پژو-سیتروئن خبر داد. آن چه در حال حاضر مطرح است ادغام تمام-سهام به تساوی است. کارلوس تاوارس که مدیر عامل گروه پژو-سیتروئن است مدیر عامل گروه جدید فیات-کرایسلر-پژو-سیتروئن خواهد ماند و جان الکان رئیس هیئت مدیره فیات-کرایسلر رئیس هیئت مدیره گروه شکل گرفته جدید خواهد ماند.

    به گزارش بلومبرگ، بر اساس پیشنهاد اخیر، صاحب پژو که کمپانی مادر PSA متشکل از پژو با سیتروئن است، صاحب بخش فرانسوی این ادغام خواهد شد و از مزیت کرسی های بیشتر در هیئت مدیره برخوردار خواهد بود.

    در صورت ادغام خودروساز ایتالیایی-آمریکایی با خودروساز فرانسوی، شرکتی به ارزش 47 میلیون دلار شکل می گیرد که تازه اندازه آن در حد سومین خودروساز ژاپن یعنی هُندا خواهد شد.

    گفت و گوها در جریان است و پیشنهادهای متفاوتی مطرح خواهند شد. هیچ ضمانتی وجود ندارد که این گفت و گوها به توافق و به امضا بینجامد.

    این در حالی است که سخنگوی هر دو اتحاد [فیات-کرایسلر و پژو-سیتروئن] از اظهار نظر خوددرای کردند و حتی سخنگوی خودروساز فرانسوی گفت: «ما در مورد شایعات بازار اظهار نظر نمی کنیم».

    اما سرمایه گذاران چند سالی است که حدس و گمان خود را مطرح می کنند و می گویند فیات-کرایسلر به دنبال شکار یک شریک تجاری دیگر است و در سال 2015 مرحوم سرجیو مارچیونه، مدیر عامل وقت این اتحاد، به دنبال اتحاد با جنرال موتورز بود که موفق نشد. اوایل 2019 نیز فیات کرایسلر ادغام 35 میلیارد دلاری با رنو را مطرح کرد که باز هم به نتیجه نرسید.

    ریچارد هیلجرت از تحلیلگران ارشد مورینگستر اوایل 2019 اظهار نظر کرده بود که ترکیب FCA [فیات-کرایسلر] با PSA [پژو-سیتروئن] از لحاظ «حجم تولید» معنا می دهد. این دو اتحاد در جمع سالانه 9 میلیون دستگاه خودرو تولید می کنند، و در صورت ادغام می توانند رقیب گروه خودروسازی فولکس واگن، تویوتا و اتحاد رنو-نیسان باشند. نقطه قوت این اتحاد هم بخش خودروهای کوچک بازار اروپا و آمریکای جنوبی خواهد بود.

    پژو-سیتروئن برنامه ریزی کرده است که تا سال 2023 به بازار آمریکا بازگردد، ادغام با فیات-کرایسلر این فرصت را به خودروساز فرانسوی می دهد.

    از نظر ارندت الینگهورست Arndt Ellinghorst تحلیل گر ارشد اِوِرکُر Evercore نیز در یادداشتی ترکیب فیات کرایسلر با پژو-سیتروئن را منطقی تر از اتحاد با رنو-نیسان تشخیص داده و معتقد است با پژو-سیتروئن، شاهد رفتاری منطقی تر از لحاظ صنعتی و نحوه تخصیص سرمایه خواهیم بود.

    برای اتحاد فیات-کرایسلر ایده ادغام با خودروساز اروپایی جاذبه کمتری دارد، چون بازار اروپا به قدر کافی اشباع است. از سویی خانواده اگنلی، صاحب بخش ایتالیایی ادغام فیات-کرایسلر علاقه چندانی به داشتن مراوده تجاری با گروه فرانسوی ندارد. در پیشنهاد ادغام فیات-کرایسلر با رنو-نیسان، از طرف فرانسه، دولت این کشور که 15 درصد سهم رنو را در اختیار دارد ناراضی بود و از طرف ایتالیایی ها خانواده ی اگنلی. در زمان گفت و گوها هم فیات کرایسلر در بیانیه ای دلالیل عدم موفقیت گفت و گوهای ادغام را به وضعیت سیاسی نامناسب در فرانسه نسبت داده بود و گفته بود زمان فعلی به دلایل شرایط سیاسی در فرانسه، برای ترکیب شدن این دو اتحاد مناسب نیست. ضمن آن که وضعیت اتحاد رنو-نیسان به دلیل رسوایی و دستگیری کارلوس قصن برای این اتحاد مناسب نبود.

    در صورت موفقیت ادغام فیات-کرایسلر با پژو-سیتروئن، سبد متنوعی از محصولات از برقی گرفته تا شاسی بلند، وانت و خودروهای تجاری شکل خواهد گرفت.

     

    پژو در نیم سال اول 2019 موفق شد حاشیه عملیاتی 8.7 درصدی را به ثبت برساند این در حالی است که خودروسازی نظیر مرسدس بنز در همین زمان در خصوص میزان سوددهی، علائم هشدار از خود نشان داد. موفقیت پژو به دلیل ساده سازی ترتیب ارائه مدل ها، به اشتراک گذاری پلتفرم ها و هدفمند سازی راهبردی هزینه های تحقیق و توسعه بود.

    نقطه ضعف گروه خودروساز فرانسوی PSA، بازار چین است، جایی که سرمایه گذاری های مشترک آن با شرکت های چینی نه تنها به نتیجه مطلوب نرسیده بلکه زیان ده شده است. تاورس مدیر عامل خودروساز فرانسوی دست و پا می زند که در بازار چین باقی بماند در حالی که مجبور است بخش هایی از سرمایه گذاری مشترک خود در چین را در معرض فروش قرار دهد.

    در سال 2014 دولت فرانسه برای نجات پژو-سیتروئن 889 میلیون دلار هزینه کرد و PSA آن را از طریق سرمایه گذار مشترک چینی خود یعنی دانگ فنگ جبران کرد. همین عامل باعث کاهش نفوذ و قدرت صاحبان خانوادگی پژو در گروه PSA شد و میزان سهام این خانواده در سرمایه گذاری مشترک PSA با دانگ فنگ را مساوی کرد. در حال حاضر از 26.2 میلیارد دلار ارزش دانگ فنگ، 3.2 میلیارد دلار سهم PSA است. از 14 کرسی هیئت نظارت گروه خودروسازی PSA دو کرسی متعلق به دولت فرانسه باقی مانده است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو