فونیکسریمکسبهتام

عیب‌یابی کمک‌فنر خودرو با چند راهکار ساده

عصر خودرو- یکی از مشکلات شایع خودرو در کمک‌فنر‌های خودرو است که رفع نواقص آن در سواری و راحتی سرنشینان اهمیت ویژه‌ای ایفا می‌کند.

عیب‌یابی کمک‌فنر خودرو با چند راهکار ساده
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۷ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از باشگاه خبرنگاران، کمک‌فنر‌ها از مهم‌ترین اجزای سیستم تعلیق خودرو هستند. فنر‌های موجود در کمک‌فنر‌ها با فشرده شدن، ضربه و تکانه‌های ناشی از ناهمواری‌های سطح جاده را جذب کرده و مانع آسیب رسیدن به بدنه اصلی خودرو می‌شوند. بازویی درون کمک‌فنر‌ها وجود دارد که نیروی زیاد ذخیره شده در فنر را آهسته آزاد کرده و از جهش ناگهانی خودرو جلوگیری می‌نماید.

    از نشانه‌های وجود اشکال در سیستم تعلیق می‌توان به نزدیک شدن کف خودرو به موانع خیابان از قبیل سرعت گیر و دست اندازها، شنیده شدن صدا‌های غیر معمول هنگام عبور از موانع جاده ای، متمایل شدن بیش از حد بدنه خودرو به سمت درونی پیچ در هنگام دور زدن و جهش قسمت جلویی خودرو هنگام ترمز‌های ناگهانی، اشاره کرد.

    برای جلوگیری از فرسوده شدن زودهنگام کمک‌فنر‌ها بهتر است از ترمز‌های ناگهانی بپرهیزید. آهسته ترمز کردن همچنین می‌أتواند باعث افزایش طول عمر لنت‌ها گردد.

    بهتراست خودروی خود را نزد یک مکانیک خبره ببرید تا سیستم تعلیق را در شرایطی که چرخ‌ها در حال گردش هستند بررسی نماید. همچنین یک مکانیک ماهر قادر است نواقص دیگری از قبیل نشت روغن از کمک‌فنر به دلیل گشاد شدن بوشها، فرسودگی بازو و اثر تو رفتگی ناشی از ضربه را تشخیص داده و در صورت امکان برطرف نماید.

    با توجه به توصیه‌های کلی درباره کارکرد کمک‌فنر‌ها که معمولا توسط فروشنده این قطعات داده می‌شود‌ باید در نظر داشت که این معیار نسبی بوده و به نحوه‌ی رانندگی شما نیز بستگی دارد. مثلا رانندگی در مسیر‌های پر دست انداز و ناهموار و حمل بار سنگین باعث فرسوده شدن سریعتر کمک‌فنر‌ها شده و در نتیجه کمک‌فنر‌ها زودتر باید تعویض شوند.

    عیب‌یابی کمک‌فنر خودرو

    اگر کمک‌فنر نشتی دارد حتما باید تعویض گردد.

    بالا و پایین رفتن خودرو به خصوص اگر جاده ناهموار باشد و یا شیرجه رفتن خودرو در هنگام ترمز‌های شدید ممکن است به دلیل خرابی کمک‌فنر‌ها باشد.

    اگر در سر پیچ، خودرو بیش از حد بپیچد به نحوی که راننده برای کنترل ان باید تلاش بیشتری کند این روند می‌تواند از خرابی کمک‌فنر باشد.

    اگر چرخ‌ها روی جاده بلغزند و یا بالا و پایین روند ممکن است از فرسودگی فنر‌ها و کمک‌ها باشد.

    اگر خودرو روی جاده حالت بی‌ثباتی پیدا کند ممکن است از فرسودگی از کمک‌فنر‌ها باشد. این امر ایمنی اتومبیل را شدیدا تهدید می‌کند.

    اگر بوش‌های محل نصب کمک‌فنر ترک‌خوردگی و یا تغییر شکل داده‌اند باعث سروصدا در سیستم تعلیق به‌خصوص در موقع شتاب گرفتن؛ ترمز کردن و یا عبور از ناهمواری‌های سطح جاده می‌شود؛ بنابراین هرچه زودتر نسبت به تعویض بوش‌ها اقدام شود. در غیر این صورت ایمنی خودروبه شدت کاهش پیدا می‌کند.

    بارکردن خودرو بیش از ظرفیت ان عامل مهمی در ضیعف شدن سیستم تعلیق منجمله کمک‌فنر‌ها می‌شود. به خصوص زمانی که حرکت اتومبیل در ناهمواری‌های جاده قرار بگیرد. اگر سرعت متناسب با جاده و بار نباشد باعث شکسته شدن اتصالات می‌شود. در نتیجه ناامن بودن خودرو و سرنشینان حتمی است.

    اگر اتومبیل به یک سمت کشیده می‌شود سیستم تعلیق را که شامل تایرها، فنرها و کمک‌فنرهاست مورد بازدید قرار دهید تا نسبت به تعمیر و تنظیم هندسه چرخ‌ها با دستگاه الکترونیک اقدام شود.

    تایر‌های فرسوده و جویده شده نشانگر عیب در سیستم تعلیق به خصوص در کمک‌فنرهاست که پس از آزمایشات نسبت به تعمیر و یا تعویض آنها اقدام شود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط