فونیکسریمکسبهتام

توقف خط تولید پراید شدنی است!

تکلیف اقشار کم درآمد جامعه برای خرید خودرو چیست؟

عصر خودرو- پراید نیاز قشر متوسط و ضعیف جامعه به خودرو را پوشش می داد؛ حال اگر این خودرو بدون جایگزین از رده خارج شود بسیاری از مردم قدرت خرید خودرو را از دست خواهند داد.

توقف خط تولید پراید شدنی است!
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۵ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۵:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از  باشگاه خبرنگاران جوان، سال 72 پراید وارد بازار کشور شد و به دلیل قیمت مناسب از طرف مردم مورد استقبال خوبی قرار گرفت؛ این خودرو بعد از پیکان جزو خودروهای پرطرفدار به شمار می رفت چرا که تمام اقشار جامعه توان خرید آن را داشتند. با گذر زمان و کاهش کیفیت تولیدی این خودرو در سال 83 طی بخشنامه‌ای قرار بر این شد که در سال 93 آخرین مدل از این خودرو وارد بازار شود.
    این خودرو در کنار محبوب بودن معایب زیادی از جمله نداشتن ایمنی، مشکلات موتوری، کیفیت پایین ادوات و داشبورد، کیفیت پایین ساخت کابین و همچنین ساختار جلوبندی تعلیق ساده و ضعیفی که دارد باعث شد محبوبیت خود را از دست دهد و تنها مزایای این محصول قیمت پایین آن نسبت به خودروی های دیگر در کشور است.

    چندی پیش رضا رحمانی وزیر صمت  اعلام کرد که تولید پراید متوقف خواهد شد تا این خودرو جای خود را به تیبا و کوییک دهد.

    سعید باستانی سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به خبر توقف تولید خودروی پراید، گفت: معمولا خودرو‌ها یک دوره عمر تکنولوژی و مصرف دارند. اصولا هر خودرویی که وارد بازار می‌شود حتی اگر دوره تکنولوژی آن 50 سال باشد باید هر 5 سال یکبار بروزرسانی شده و خودروهای قبلی به عنوان خودروی اسقاطی تلقی شود و بعد از یک مدتی هم عمر تکنولوژی به پایان می‌رسد.

    او بیان کرد: عمر تکنولوژی بر اساس سیستم‌های جدید موتوری یا سیستم‌های برقی, مصرف بنزین و آلایندگی است که بر اساس آن تکنولوژی‌های جدید وارد بازار و تکنولوژی‌های قدیمی از رده خارج می‌شوند.

    سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ادامه داد: خودروی پراید طبق شرایطی که هم اکنون دارد از لحاظ استحکام بدنه, تکنولوژی و سیستم عامل های منصوب از رده خارج محسوب می شود.

    باستانی تشریح کرد: اگر هنگام بهره برداری از یک محصول خودرویی بازه زمانی ظهور تا خروج آن را بررسی کنیم نقاط ضعف تولیدات مشخص می شود و ما به سرعت به هنگام از رده خارج شدن یک محصول, جایگزینی برای آن خواهیم داشت.

    توقف تولید پراید، خوب است یا بد؟/ پس از توقف تولید پراید تکلیف اقشار کم درآمد برای خرید خودرو چیست؟

    سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این مسئله را باید در نظر گرفت که پراید خودرویی پرطرفدار و ارزان برای اقشار کم در آمد جامعه محسوب می‌شود.

    او افزود: انتظار داشتیم که خودروسازان  زودتر فکری برای جایگزین پراید کنند که  علاوه بر بروز بودن تکنولوژی, قشر متوسط و آسیب پذیر جامعه را هم  پوشش دهد.

    باستانی گفت: سال 72 پراید وارد بازار ایران شد و مقرر شد تا در سال 93 این خودرو از بازار خارج شود که متاسفانه هنوز این اتفاق رخ نداده و پراید هم چنان در بازار خودرو وجود دارد. دلیل این تعلل نبود برنامه ریزی برای جایگزین این محصول آفتی است که منجر به بروز نارضایتی های زیادی از جانب مردم شد.

    سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به اختلاف قیمت پراید و خودروهای جایگزین، تشریح کرد: پراید نیاز قشر متوسط و ضعیف جامعه به خودرو را پوشش می داد؛ حال اگر این خودرو بدون جایگزین از رده خارج شود بسیاری از مردم قدرت خرید خودرو را از دست خواهند داد.
    آیا امکان توقف تولید پراید وجود دارد؟

    حسین کاکایی کارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  با اشاره توقف تولید پراید، گفت: چند سال پیش هم مانند امسال مجبور بودیم به صورت دستوری پیکان را از رده تولید خارج کنیم. پراید نیز این روزها به شرایط آن روزهای پیکان مبتلا شده است.

    او بیان کرد: از چند سال پیش به لحاظ فنی این امکان وجود داشت که پراید را از دور تولید خارج کرد و در مقابل محصولاتی مانند تیبا و یا پژو 206 تیپ 2 یا خودرو‌های چینی دیگر را جایگزین آن کنیم، اما نکته اینجاست که از نظر اقتصادی با چالش‌های جدی در این زمینه روبه رو هستیم.

    توقف تولید پراید، خوب است یا بد؟/ پس از توقف تولید پراید تکلیف اقشار کم درآمد برای خرید خودرو چیست؟

    این کارشناس صنعت خودرو بیان کرد: تحریم ها منجر شده است که تولید پراید خود به خود کم شود و خودروسازان با چنگ و دندان همین میزان را هم تولید کنند. اما معتقدم نمی توان تولید پراید را به تدریج کاست.

    کاکایی افزود: مشکل اصلی بر سر جایگزینی پراید است چرا که گفته شده تیبا باید به عنوان خودروی جایگزین اعلام شود اما قیمت این خودرو با پراید کاملا متفاوت است. در واقع اگر خودروی پراید را برورسانی می کردیم همین خودرو یعنی تیبا پدید می آمد.

    او ادامه داد: سوالی که اکنون به وجود می آید حاکی از آن است که چرا تاکنون تیبا جایگزین پراید نشده است؟ در پاسخ باید گفت آنهایی که خودرو خریداری می کنند توان خرید تیبا را ندارند. وقتی که پراید را از دور خارج کنیم منجر به ورود شوک به بازار خودرو خواهیم شد.

    این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: نکته مهم این است که خودروساز‌ها نیز نمی‌توانند یک شبه یا در طی یک تا 2 ماه تیراژ تولید تیبا را به 500 هزار تا برسانند چرا که باید ظرفیت‌ سازی شود، پس حداقل در زمانی بین 5 تا 6 ماه چنین تنشی را خواهیم داشت، ضمن اینکه مصرف‌ کننده هم با چالش قیمت بالاتری روبه رو می‌شود.

    او افزود: به نظر می‌رسد که از نظر اقتصادی حذف پراید تصمیم بسیار سختی است. وزیر صمت اعلام کرد که حداقل یک نوع از تولیدات پراید باید از رده خارج شود اما این امر هزینه زیادی را به دنبال داشته پایان سال شدنی نیست.

    کاکایی تشریح کرد: مسئله ای که خبر خارج کردن تولید پراید را پر رنگ تر می کند این است که عده زیادی به این نوع خودرو نیاز دارند و با توجه به قیمت کم آن نسبت به خودروهای دیگر, توقف تولید آن با مشکلاتی رو به رو خواهد شد.

    این کارشناس صنعت خودرو تشریح کرد: حدود 3 تا 4 سال پیش قرار بر این بود که یک خودروی ارزان قیمت‌ به نام کوییک که محصول کارخانه رنو است وارد کشور شود اما برآوردها نشان داد این خودرو بیش از 7 تا 8 هزار دلار هزینه بردار است.

    او بیان کرد:  اگر پراید از دور تولید خارج شود در یک سال آینده تنش بسیار زیادی در بازار خودروی ارزان قیمت, ایجاد خواهد شد و فشار زیادی بر مصرف کننده وارد می‌کند، ضمنا روی قطعه ساز‌ها هم فشار وارد خواهد کرد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو