فونیکسریمکسبهتام

بررسی تاریخچه لوگو بوگاتی؛

نمادِ سلطان سرعت

عصر خودرو - ۱۵ سپتامبر ۱۸۸۱ میلادی در میلان ایتالیا بود که اِتوره آرچو ایسیدورو بوگاتی (Ettore Arco Isidoro Bugatti) در خانوادهای هنرمند چشم به جهان گشود.

نمادِ سلطان سرعت
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۳:۰۰
  • نمادِ سلطان سرعت
  • نمادِ سلطان سرعت
  • نمادِ سلطان سرعت
  • نمادِ سلطان سرعت
  • نمادِ سلطان سرعت
  • نمادِ سلطان سرعت
  • نمادِ سلطان سرعت

به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» ،  پدر (Carlo Bugatti) و مادر اِتوره (Teresa Lorioli) از طراحان مطرح مبلمان و جواهر بودند و برادر کوچک‌ترش (Rembrandt Bugatti) به ساخت مجسمه‌های نفیس حیوانات شهرت داشت. علاقه اتوره به خودروها و بخش‌های مختلفشان از کودکی کاملاً مشهود بود و درگیری وی با مسائل فنی تا جایی پیش رفت که سال 1898 با کمک یک شرکت تولید ابزار خیاطی موسوم به Prinetti & Stucchi نخستین خودروی خود را که از چهار موتور موجود در دو طرف محور عقب تغذیه می‌کرد، ساخت. طرح‌های بوگاتی کمکم توسط صنعتگران وقت دیده شد و نهایتاً به استخدام او در کارخانه خودرو و هواپیماسازی فرانسوی Lorraine-Dietrich در شهر نیدربرون (Niederbronn) منطقه اِلسس (Alsace) آلمان (که سال 1919 دوباره تحت کنترل فرانسه درآمد) به‌عنوان طراح انجامید. اِتوره در Lorraine-Dietrich روزهای خوشی را سپری می‌کرد و توانست در 1907 سمت مدیریت تولید را از آن خود کند، اما این موفقیت‌ها برایش کافی نبود و پس از طراحی چندین خودروی مختلف طی حدود یک دهه و کسب تجربه و دانش کافی، سرانجام سال 1909 میلادی کارخانه خودروسازی مستقل خود را با برند رسمی Automobiles Ettore Bugatti در شهر دیگری از منطقه اِلسس (Alsace) بنام مولشایم (Molsheim) تأسیس کرد.
اِتوره که پس از تأسیس کمپانی فقط و فقط به فکر ساختن بهترین خودروهای آن زمان بود، برای داشتن یک نشان چشمگیر و تأثیرگذار از پدرش کمک گرفت و همین اتفاق موجب شد تا یکی از ثابت‌ترین لوگوهای صنعت خودروسازی متولد شود. کارلو حروف BUGATTI را با رنگ سفید و سایه تیره در مرکز یک سپر بیضی‌شکل افقی با زمینه قرمز و حاشیه سفیدرنگ قرارداد و حروف E و B را به‌صورت پشت‌به‌پشت و با رنگ مشکی به بالای آن اضافه کرد. درنهایت هم 60 نقطه قرمزرنگ در دل نوار سفید بیرونی جای گرفت تا این نشان علیرغم سادگی یکی از جذاب‌ترین‌ها در طول تاریخ باشد. طبق اطلاعات معتبرِ موجود که بعضاً به تأیید خود خانواده بوگاتی هم رسیده، رنگ قرمز نماد عشق و قدرت، سفید نشانه شکوه و تجمل و مشکی نماد برتری و پیشتازی است که در کنار هم مفهوم یکه‌تازی و بهترین بودن را منتقل می‌سازند. شاید بحث‌برانگیزترین عنصر این لوگو همان نقطه‌های قرمزرنگ باشند. آنچه توسط خانواده بوگاتی در این مورد تصدیق شده این است که هرکدام از نقطه‌ها مرواریدهایی هستند که اشاره به خاص و منحصربه‌فرد بودن خودروهای این برند دارند. بااین‌وجود برخی معتقدند استفاده از رنگ قرمز برای همه مرواریدها نشان می‌دهد که در طراحی‌شان از سیم‌های ایمنی که در مدل‌های وقت بوگاتی دیده می‌شد الهام گرفته‌اند و انتخاب رنگی یکسان با زمینه اصلی تصادفی نیست. بوگاتی همچنین در برخی موارد از لوگوی مشابه دیگری استفاده کرده که نوار بیرونی آن به‌صورت نقره‌ای کارشده و کاملاً حالت فلزی دارد. دیگر لوگو جذابی که این برند چندملیتی خاص را به تصویر می‌کشد ترکیب نوشتاری متشکل از حروف اول نام Ettore Bugatti است که پشت‌به‌پشت هم ایستاده و در اوج سادگی خاستگاه خودروهای بوگاتی را به یاد می‌آورند. این نشان هنگام قرارگیری در لوگوی اصلی رنگ مشکی و حاشیه نقره‌ای‌رنگ دارد، بسیار کوچک‌تر از حروف BUGATTI و کاملاً دوبعدی است، اما هنگام قرارگیری روی بدنه خودروها (معمولاً بین چراغ‌های عقب) در قالب موارد رنگ نقره‌ای فلزی و حالت سه‌بعدی به خود می‌گیرد. لوگوی بوگاتی یکی از معدود موارد موجود در صنعت خودروست که طی نزدیک به یک ونیم قرن تقریباً هیچ تغییر حتی کوچکی نداشته و همانی است که در اولین روزهای تأسیس این سلطانِ امروزیِ سرعت، بوده است.


نویسنده: امین قوام

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط