فونیکسریمکسبهتام

توضیحات حجت نظری،‌ عضو شورای شهر تهران

چرا پلیس راهور یک پل عبور خودرو در تهران را چند روز پس از افتتاح بست؟

عصر خودرو- پلیس راهور تهران یک پل سواره رو واقع در محله ولنجک در شمال تهران را چند روز پس از افتتاح مسدود کرد. مدیران شهرداری که نسبت به این مسئله معترض بودند ترجیح دادند بیشتر رایزنی های خود را برای بازگشایی این پل دور از چشم رسانه ها انجام دهند.

چرا پلیس راهور یک پل عبور خودرو در تهران را چند روز پس از افتتاح بست؟
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۰:۰۰

     به گزارش  پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از خبرآنلاین، پل ولنجک (شهید نوروزی)، از اولین پروژه های به بهره برداری رسیده عمرانی در دوره مدیریت شهری تهران، چند روز پس از افتتاح، مسدود شد. پلیس راهور، علت مسدودسازی این پل را «مشکلات ترافیکی» عنوان کرد و البته سردار رحیمی، رئیس پلیس تهران بزرگ که در صحن علنی شورای شهر حاضر شد درباره «علت مسدودسازی پل و هزینه های تامین امنیت شهری» توضیحاتی داد.

    تنها دو روز پس از حضور سردار رحیمی در شورای شهر تهران، این پل بازگشایی شد. بستن و باز کردن پل ولنجک، نمونه ای از تعاملات بین مدیریت شهری و پلیس راهور در زمینه کاستن از مشکلات ترافیکی شهر تهران است. سئوال اینجا پیش آمد که چه مسئله ای باعث شد پلیس راهور اجازه استفاده از این پروژه شهری را به شهروندان ندهد و پس از یکی دو روز، چه تغییر فیزیکی یا اصلاح هندسی-کارشناسی در مسیرهای ترافیکی اطراف پل پیش آمد که باعث باز شدن آن شد. البته سردار مهماندار درباره تغییر مسیرهای ترافیکی در اطراف پل توضیحاتی داد که به نظر میرسد این تغییر مسیرها با مسدودسازی یک مسیر اطراف پل (مسیر کندرو بزرگراه چمران) تکمیل شد.

    دراین باره با حجت نظری، عضو شورای شهر تهران گفتگو کردیم. نظری معتقد است با تعاملات بیشتر بین مدیریت شهری و پلیس راهور، مشکلات کارشناسی پروژه هایی از این دست قابل رفع است. البته او می گوید برخورد پلیس راهور در مواجهه با پروژه های شهری، رویه یکسانی ندارد و لازم است پیوستهای ترافیکی پروژه های شهری، پیش از اجرای آن، توسط پلیس راهور بررسی کارشناسی شود تا پس از اجرای پروژه و صرف هزینه های کلان عمرانی، نیاز به مسدودسازی دسترسی شهروندان به پروژه های عمرانی نباشد.

    در ادامه این گفتگو را می خوانید:

    چرا پل ولنجک توسط پلیس راهور مسدود شد؟

    طراحی و اجرای پل ولنجک از دوره مدیریت قبلی شهری آغاز شده است و در دوره ما تکمیل شد و مورد بهره برداری قرار گرفت. اما تقریبا بلافاصله بعد از افتتاح پل، توسط پلیس راهور این معبر مسدود شد. علت هم این اعلام شد پل نعل اسبی ولنجک، ترافیک را بیشتر می کند. سئوال مطرح می شود اگر طرح توجیه و پیوست ترافیکی نداشته چرا پلیس راهور در زمان تصویب و آغاز عملیات اجرایی، این موضوع را به مدیریت شهری اطلاع نداده بود.

    مگر در زمان تصویب طرح شورای ترافیک تهران که پلیس راهور در آن نماینده دارد درباره ساخت پل ولنجک اظهارنظر نکرده بود یا مجوز نداده بود؟

    من اطلاعی از این موضوع ندارم ولی به هر حال ساخت پل در منظر و مرآی عمومی انجام می شده و پلیس می توانسته تذکر بدهد که پل ساخته نشود ولی بلافاصله پس از افتتاح، پلیس راهور ممانعت از تردد مردم کرد و پل بسته شد. خیلی وقتها درباره پروژه های عمرانی گفته ایم پیوست اجتماعی یا ترافیکی نداشته یا کارشناسی نبوده ولی متهم شده ایم درباره مدیریت قبلی شهری برخورد سیاسی می کنیم. واقعا اگر نیت ما سیاسی بود، پلیس راهور نباید با ما همراهی می کرد. اتفاقا پلیس باید در همه موارد ورود کند. مانند فضای میدان امام حسین(ع) در شرق تهران که سواره راه آن مسدود شده است. باید پلیس وارد این میدان شود و معبر را برای مردم باز کند. ولی این اتفاق همه جا نمی افتد. درباره برخی پروژه ها ورود انجام می شود و درباره برخی پروژه های ورود پلیس راهور را نمی بینیم.

    علت این برخورد دوگانه چیست؟

    من نمی دانم. امیدوارم پلیس علت این رفتار را به ما هم بگوید تا بدانیم ولی به نظر می رسد بسیاری از پروژه ها پیوست ترافیکی نداشته. مانند پل صدر که به نظر می رسد نه تنها ترافیک را کم نکرده بلکه به آن اضافه هم کرده است ولی شاهد آن هستیم که پلیس درباره بهره برداری از این پل، موضعگیری خاصی ندارد. لذا انتظار می رود تعامل و گفتگو در این حوزه بیشتر صورت گیرد و ما شاهد رویکرد واحد باشیم.

    می توان گفت چون پلیس راهور معتقد است پل ولنجک پیوست ترافیکی ندارد و باعث راهبندان می شود، شورای پنجم هم در این اقدام غیرکارشناسی شریک است؟

    این مسئله از پیش اعلام نشده بود و ما براین اساس پیش می رفتیم که پروژه درست و کارشناسی است. به طور طبیعی وقتی پروژه ای از قبل آغاز می شود و در هنگام اجرا هم کسی اخطار نمی دهد، طبیعتا ما فکر می کنیم همه مراحل کارشناسی در حال اجراست و پروژه را تکمیل کردیم. شخصا معتقدم اگر این پل بهره برداری شود، به واسطه شرایط و فضا بدون اینکه نگاه کارشناسی را بخواهم لحاظ کنم و به صورت شهروند عادی بخواهم نگاه کنم، فکر می کنم پل ولنجک ترافیک را کم می کند.

    به نظر می رسد بین تیم کارشناسان شهرداری و تیم کارشناسی پلیس راهور درباره پروژه هایی از این دست، اختلاف نظر وجود دارد. پلیس راهور می گوید این پل ترافیک را زیاد می کند و کارشناسان شهرداری می گویند ترافیک را کم می کند. چه زمانی قرار است این اختلاف نظرها تمام و حل شود؟

    مطمئنم اگر پلیس راهور با شورای شهر یا شهرداری بیشتر گفتگو کند مسایلی از این دست حل شدنی است. موضوع پل ولنجک مسئله لاینحلی نیست و احتمالا با یک سری از اصلاحات هندسی که مدنظر پلیس است بتوان موضوع را حل کرد. یعنی کارشناسان می توانند دغدغه های پلیس راهور را حل کنند.

    تعاملات نیروی انتظامی و مدیریت شهری همواره بخشی از مسایل مربوط به دوره قبلی شورای شهر را تشکیل می داد. در دوره جدید وضعیت تعاملات مدیریت شهری و پلیس چگونه است؟

    تعاملات قابل توجهی از گذشته بین پلیس و مدیریت شهری بوده است و بخشی از هزینه های نیروی انتظامی را مدیریت شهری بر عهده داشته و دارد. شاید به خاطر شرایط فعلی مدیریت شهری، بخشی از این هزینه ها کمتر انجام شده ولی مدیریت شهری همواره برای هزینه کردن در راه ارتقای امنیت شهروندان آماده است چون هزینه ای که ما برای پلیس صرف می کنیم برای ارتقای امنیت شهر و شهروندان صرف می شود. معتقدم اگر پلیس عنایت جدی تری به ایده ها و طرحهای مدیریت شهری داشته باشد، می تواند به ارتقای امنیت شهر و شهروندان کمک کند. ما اگر بتوانیم با پلیس درباره طرح زیست شبانه به تعامل برسیم و بتوانیم ساعات حضور شهروندان را در خیابانها و معابر بیشتر کنیم می توانیم تاثیر به سزایی در ارتقای امنیت شهر و شهروندان داشته باشیم.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو