فونیکسریمکسبهتام

نگاهی به مرسدس-بنز W۱۲۶ به بهانه چهل‌سالگی این خودرو

ستارهای پرفروغ، جواهری بی‌بدیل

عصر خودرو - در دنیای سدآن‌های فول سایز لوکس، روزگاری این خودروسازان آمریکایی بودند که با محصولات پرقدرت، مجهز و باابهتشان حرف اول و آخر را می‌زدند اما دوران حکم‌فرمایی آن‌ها در این بخش از بازار، مدت زیادی است که به پایان رسیده است و در حال حاضر این مرسدس-بنز S-Class است که به‌عنوان متر و معیار و سردمدار این کلاس شناخته می‌شود

ستارهای پرفروغ، جواهری بی‌بدیل
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۲:۰۰

به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» ،  در دنیای سدآن‌های فول سایز لوکس، روزگاری این خودروسازان آمریکایی بودند که با محصولات پرقدرت، مجهز و باابهتشان حرف اول و آخر را می‌زدند اما دوران حکم‌فرمایی آن‌ها در این بخش از بازار، مدت زیادی است که به پایان رسیده است و در حال حاضر این مرسدس-بنز S-Class است که به‌عنوان متر و معیار و سردمدار این کلاس شناخته می‌شود؛ عنوانی که برای بیش از سه دهه در چنگال پرتوان این ساختهٔ سرفراز مرسدس قرار دارد و در حال حاضر تنها خودرویی که می‌تواند تهدیدی جدی برای آینده تاج‌وتخت پادشاهی آن باشد، محصول تمام الکتریکی تسلا یعنی مدل S است. در بین تمامی نسل‌هایی که از این خودرو عرضه‌شده، هرکدام به سبب توانمندی‌هایی که داشتند و نوآوری‌هایی که عرضه کرده‌اند، ارزش خاص خود رادارند اما نسلی که با کد W126 بین اواخر دهه 70 تا اوایل دهه 90 میلادی روی خط تولید مرسدس قرار داشت، علاوه بر اینکه یکی از بهترین، محبوب‌ترین و مهم‌ترین نسل‌های S-Class به شمار می‌رود، در تاریخ برند مرسدس-بنز نیز از اهمیت و جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. به بهانه 40 سالگی این خودروی محبوب و تاریخ‌ساز، نگاهی مختصر به پیشینه آن خواهیم داشت.
خودروهای لوکس و پرچم‌دار برند مرسدس-بنز قدمت و تاریخچه‌ای برابر با بیش از یک قرن دارند؛ شاید بتوان آغاز راه این کلاس را به زمان عرضه خودروی مرسدس-سیمپلکس 60 اسب بخاری بین سال‌های 1903 تا 1905 میلادی مرتبط دانست اما از سال 1972 و با معرفی اتاق W116 بود که نام S-Class بر روی بزرگ‌ترین و مجلل‌ترین سدان مرسدس قرار گرفت و تثبیت شد. بنابراین می‌توان W126 را دومین نسل از سدان های پرچم‌دار مرسدس تحت نام و عنوان S-Class و دوازدهمین نسل از خودروهای پرچم‌دار معرفی‌شده در تاریخ این خودروساز به‌حساب آورد. این خودرو که در سال 1979 میلادی به بازارهای جهانی معرفی شد، اولین مدلی بود که به‌طور کامل تحت نظارت و سرپرستی سر طراح نامدار و افسانه‌ای مرسدس-بنز یعنی برونو ساکو ایتالیایی طراحی‌شده بود و بیانگر سبک و سیاق تازه و فلسفه طراحی جدید این برند بود که طراحی و حجم پردازی مدل‌های بعدی این خودروساز آلمانی نظیر W124 و W201 (که امروزه به کلاسیک‌های مدرن محبوب و ماندگاری تبدیل‌شده‌اند) را نیز تحت تأثیر قرارداد و در یک‌کلام، W126 آغازگر دورانی در تاریخ طراحی ساخته‌های مرسدس بود که امروزه بسیاری از آن به‌عنوان دورانی طلایی و تکرار نشدنی یاد می‌کنند (سال‌های دهه 80 تا میانه‌های دهه 90 میلادی). یکی از نکات مهم در نمای ظاهری این خودرو، مربوط به سپرهای جلو و عقب آن است؛ W126 به اولین خودرو سواری مرسدس تبدیل شد که به‌جای سپرهای فلزی (کرومی) سنتی، به سپرهایی مدرن از جنس پلاستیک مقاوم و دگردیس پذیر مجهز بود. نسل‌های مختلف S-Class همواره کلکسیونی از جدیدترین، بهترین و نوآورانه‌ترین تجهیزات رفاهی و فنّاوری‌ای ایمنی بودند که بسیاری از آن‌ها برای اولین بار بر روی یک خودرو تولید انبوه عرضه می‌شدند و W126 نیز از این قاعده مستثنا نبود؛ برای مثال W126 اولین خودرو تولید انبوه بود که از ایربگ راننده بهره می‌برد و بسته به مدل و رده تجهیزاتی از آپشن های دیگری نظیر کمربندهای ایمنی پیش کشنده، ایربگ سرنشین (از سال 1988 به بعد)، تهویه مطبوع اتوماتیک، سامانه کنترل پایداری، سامانه کنترل کشش، کروز کنترل، صندلی‌های برقی همراه با گرم‌کن، سیستم تعلیق هیدروپنوماتیک و ... بهره‌مند بود که در آن زمان موارد قابل‌توجهی به‌حساب می‌آمدند. گستره‌ای از پیشرانه‎های 6 سیلندر خطی و 8 سیلندر V شکل (همراه با تنوع به‌مراتب کمتری از پیشرانه‌های دیزلی) برای W126 در نظر گرفته‌شده بود که دراین‌بین قوی‌ترین نمونه ابتدا یک نسخه V8 پنج لیتری بود که در مقایسه با قوی‌ترین پیشرانه نسل قبل (که آن‌هم 8 سیلندر بود و 6.9 لیتر حجم داشت) کاهش حجم محسوسی را تجربه کرده بود و سبک‌تر و بهینه‌تر شده بود. از سال 1985 به بعد اما یک پیشرانه 8 سیلندر 5.5 لیتری در تیپ 560 SEL، تبدیل به قدرتمندترین قلب تپنده این نسل شد و قدرتی معادل 275 اسب بخار و صفر تا صدی برابر با حدوداً 7 ثانیه را برای این قصر متحرک به ارمغان می‌آورد.
در سال 1991 و درحالی‌که ازیک‌طرف بیش از یک دهه از عمر W126 گذشته بود و از طرفی دیگر رقیب شایسته، تازه‌نفس و به‌مراتب ارزان‌قیمت‌تری همچون لکسس LS 400 باکیفیت ساخت بسیار بالا و سواری راحت و کم نقصش بزرگان این سگمنت یعنی S-Class و ب ام و سری 7 را به چالش کشیده بود، مرسدس نسل جدید S-Class را با کد W140 معرفی و جانشین W126 کرد. بین تمامی نسل‌های S-Class تا به امروز، W126 رکورد طولانی‌ترین مدت دوام و استمرار حضور در خط تولید را در کارنامه دارد و با تولید بیش از 818 هزار دستگاه از نسخه سدان و بیش از 74 هزار دستگاه از نسخه کوپه، ازنظر آمار تولید و فروش نیز در بین تمامی نسل‌های S کلاس رکورددار بوده و موفق‌ترین مدل پرچم‌دار مرسدس تا به امروز است و به راستی باید گفت چنین آمار فروشی طی این بازه زمانی برای خودرویی با رده‌بالای قیمتی W126، واقعاً تحسین‌برانگیز و نشان‌دهنده موفقیت بی‌نظیر و محبوبیت فوق‌العاده آن است. W126 در سراسر دنیا به نمادی از ثروت و قدرت بدل گشت و با سواری نرم و راحت و کابین و تجهیزات لوکسش به تجلی تمام و کمال رفاه، امنیت و آرامش تبدیل شد و ازاین‌رو در بسیاری از کشورها ازجمله کشور خودمان به‌عنوان خودرو تشریفات مورداستفاده مقامات و شخصیت‌های مهم قرار گرفت. پس بیراه نیست که پس از گذشت 40 سال، W126 هنوز هم با همان شکوه، اقتدار و ابهت همیشگی در خیابان‌ها از دوستداران خودروهای کلاسیک دلبری می‌کند.

علی کریمی

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      • خودرو امروز ۶۶۱
      آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
      آرشیو