فونیکسریمکسبهتام

آلودگی هوا«۳۲۶۹»

عامل آلودگی هوا چیست؛ گوگرد بنزین یا کیفیت خودرو؟

عصر خودرو- موضوع آلودگی هوا این روزها در صدر اخبار قرار گرفته و توپ این ماجرا بین سازمان‌های مختف رد و بدل می‌شود. در حالی که مسوولان نفتی، سوخت را عامل آلودگی هوا ندانسته و کیفیت خودروها را در این مساله بی‌تقصیر نمی‌دانند، سازمان‌هایی هستند که انگشت اتهام خود را به سمت وزارت نفت نشانه گرفته‌اند.

عامل آلودگی هوا چیست؛ گوگرد بنزین یا کیفیت خودرو؟
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۲:۰۰

    به‌گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از  ایسنا، پس از اظهار نظر شرکت کنترل کیفیت کنترل هوا درباره میزان گوگرد در بنزین فراتر از حد مجاز، به‌تازگی سازمان حفاظت محیط زیست نیز اعلام کرد که در حال حاضر یکی از مشکلات سوخت توزیعی در تهران و سایر کلانشهرهای کشور گوگرد است که در بسیاری از نمونه‌های امسال فراتر از حد مجاز و بیش از 50PPM بود.

    زهرا سماعی - سرپرست دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست - در این‌باره گفت: در پایش سوخت بنزین، سه فاکتور اصلی بنزن، آروماتیک و گوگرد بررسی می‌شود؛ میزان بنزن و آروماتیک در سوخت بنزین طی سال‌های گذشته بسیار فراتر از حد مجاز بود اما خوشبختانه در حال حاضر تقریبا در محدوده مجاز قرار گرفته است.

    وی با بیان این‌که نمونه‌برداری‌های بنزین در کشور نشان می‌دهد که در شهریورماه گوگرد 85 درصد نمونه‌ها بین 50 تا 250 PPM بود، 15 درصد نمونه‌ها گوگردی فراتر از 250PPM داشتند و نمونه‌برداری‌های ما در تهران تقریبا با نمونه‌برداری‌های شرکت کنترل کیفیت هوا مطابقت دارد، اظهار کرده است: برای مثال غلظت گوگرد پمپ بنزین جایگاه وصال در تهران 162PPM بود.

    طبق اعلام سرپرست دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست، به‌طور کلی طی امسال گوگرد موجود در نفت گاز قابل قبول‌تر از گوگرد بنزین بود و تمرکز این دفتر هم بیشتر روی گوگرد گازوییل بود؛ هرچند که شرکت پخش و پالایش فراورده‌های نفتی ادعا می‌کند که در پایش‌های آن‌ها، میزان گوگرد سوخت پایین‌تر بوده اما به هر حال قرار شده است که هر ماه شرکت پخش و پالایش از هفت انبار اصلی توزیع سوخت خوداظهاری انجام دهد و علاه بر آن ما از جایگاه‌های عرضه سوخت بیش‌تری نمونه‌برداری کنیم. انتظار داریم طبق قانون هوای پاک تا سال آینده شرکت پخش و پالایش بتواند کیفیت سوخت توزیعی در کلانشهرها را به حد مجاز یورو 4 برساند. به هر حال این اتفاق یک شبه رخ نمی‌دهد و باید به‌تدریج به کیفیت مطلوب نزدیک شویم.

    سوخت خوب با احتراق بد، آلایندگی ایجاد می‌کند

    البته این صحبت‌ها در حالی مطرح شده که علیرضا صادق‌آبادی - مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی - اعلام کرده است آلودگی هوا به هیچ وجه ناشی از سوخت نیست و ما با استانداردهای بین‌المللی می‌توانیم این موضوع را اثبات کنیم.

    وی مشکل اصلی در بحث آلودگی را نشناختن راه‌های درمان آن عنوان کرد و گفت: تا زمانی که درد را درست تشخیص ندهیم، نمی‌توانیم مشکل را حل کنیم و در بحث کیفیت سوخت نیز این یک واقعیت است که سوخت خوب با احتراق بد، آلایندگی ایجاد می کند.

    او با تاکید بر این‌که بنزین توزیعی در کشور به‌طور دائم پیش و پس از توزیع توسط وزارت نفت، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، ‌سازمان ملی استاندارد و سازمان‌های بازرسی مورد نظارت قرار می‌گیرد، گفت: اگر گوگرد بنزین تولیدی در کشور تا این حد بالاست، پس واحدهای گوگردزدایی در پالایشگاه‌ها با این حجم از سرمایه‌گذاری و تاسیسات چه می‌کنند؟

    استاندارد، اظهارات کنترل کیفیت هوای تهران را رد کرد

    علاوه‌بر این، به‌تازگی نیز سازمان ملی استاندارد، اظهارات کنترل کیفیت هوای تهران را رد کرد تاجایی که وحید مرندی مقدم - معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران - ضمن تایید کیفیت بنزین و ارائه گزارشی از متوسط میزان گوگرد در بنزین استان تهران، انجام آزمایش بنزین منتشر شده از سوی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در آزمایشگاه‌های مورد تایید سازمان ملی استاندارد را تکذیب و اعلام کرد: این حق را برای وزارت نفت هم قائل هستیم که در این زمینه شکایت یا پیگیری حقوقی انجام دهد.

    وی با بیان این‌که  قبل از سال 1387 حد مجاز گوگرد در بنزین با استاندارد یورو دو،  300 پی‌پی‌ام بود، اما در سال 1387 استاندارد بنزین تغییر کرد و با اعمال استاندارد یورو چهار، حد مجاز گوگرد در بنزین شش برابر کاهش یافت و به 50 رسید، گفت: از سال 1392 به بعد میزان گوگرد در بنزین هر سال کاهش یافته است.

    به گفته وی میانگین گوگرد در بنزین در شهر تهران در سال 1393 معادل 50 پی‌پی‌ام بوده، اما در سال 1394 و 1395 به ترتیب به  40، 32 پی‌پی‌ام رسیده است. در سال 1396 به دلیل مشکلات فنی در پالایشگاه شازند متوسط میزان گوگرد در بنزین به 69 پی‌پی‌ام رسید که بیشتر از حد مجاز بود و اخطارهای لازم نیز به آن‌ها داده شد. در سال 1397 نیز متوسط میزان این آلاینده در بنزین دوباره به 34 پی‌پی‌ام رسید.

    معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران با بیان این‌که نمونه بنزین باید در فصل سرد و گرم نمونه‌برداری شود و در پایان سال میزان آلاینده‌های آن اعلام شود، میزان گوگرد در بنزین تهران در نیمه اول سال جاری را 24.9 پی‌پی‌ام عنوان کرد. علاوه بر این احتمالا در تجدیدنظر استاندارد بنزین و تغییر آن به استاندارد یورو پنج، حد مجاز گوگرد را باز هم کاهش خواهیم داد.

    مرندی مقدم هم‌چنین از مردم خواست که در این زمینه نگرانی نداشته باشند و تصریح کرد: قاعدتا آزمایشی که شرکت کنترل کیفیت هوای تهران انجام داده در آزمایشگاه‌های مورد تایید سازمان ملی استاندارد انجام نشده و از نظر من در این زمینه تخلف شده است.

    وی با تاکید بر این‌که انجام این آزمایش در آزمایشگاه‌های مورد تایید سازمان ملی استاندارد را 100 درصد تکذیب می‌کنیم و این حق را برای وزارت نفت هم قائل هستیم که در این زمینه شکایت یا پیگیری حقوقی انجام دهند، چراکه در این زمینه دروغی اعلام شده است، ابراز کرد: مکاتباتی با شرکت کنترل کیفیت هوای تهران انجام شده که نام این آزمایشگاه اعلام شود، گفت که هنوز نام آزمایشگاه به سازمان ملی استاندارد داده نشده است.

    وی افزود: بررسی میزان گوگرد در بنزین وظیفه شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نیست و این شرکت مسئولیت کنترل کیفیت هوا را به عهده دارد که مولفه‌های گوناگون از جمله بنزین و خودرو در آن تاثیرگذار هستند. مسئولیت کنترل کیفیت بنزین با سازمان ملی استاندارد و کنترل خودرو به عهده سازمان حفاظت محیط زیست است.

    مرندی مقدم با بیان اینکه به نظر می‌رسد نتایج آزمایش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران درباره میزان گوگرد در بنزین غیراستاندارد است، تصریح کرد: روش حمل، ظرف نمونه‌گیری و مدت زمان نگه‌داری نمونه از جمله فاکتورهایی هستند که بر نتایج آزمایش تاثیر دارد و در صورت تغییر این فاکتورها، ممکن است نتایج آزمایش را غیرقابل استناد کند.

    وی با بیان این‌که مشکل دیگری که در نتایج این آزمایش وجود دارد، این است که اعلام شده وضعیت میزان گوگرد در گازوئیل بهتر از بنزین است، تصریح کرد: این نتیجه را نیز 100 درصد تکذیب می‌کنیم، چراکه وضعیت میزان گوگرد در بنزین به مراتب بهتر از گازوئیل است و این طبیعت بنزین است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو