فونیکسریمکسبهتام

بنزین«۲۷۸۲»

چرا کیفیت بنزین در همه شهرها یکسان نیست؟

عصر خودرو- مدتی است که کیفیت بنزین زیر ذره‌بین چند سازمان قرار گرفته و در مورد آن اظهار نظرهای متفاوتی ارائه می‌شود و این در حالی است که صدرنشین وزارت نفت کیفیت این فرآورده نفتی را مطلوب ارزیابی می‌کند و بر این باور است که شایعه آلودگی بنزین بر صادرات آن تاثیری نمی‌گذارد.

چرا کیفیت بنزین در همه شهرها یکسان نیست؟
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۳:۰۰

    به‌گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایسنا، چندی پیش شرکت پخش فرآورده‌های نفتی نسبت به اخباری که درباره کیفیت بنزین منتشر می‌شود، واکنش نشان داد و اعلام کرد که تنها مرجع صاحب صلاحیت در ارزیابی انطباق فرآورده توزیعی با استاندارد مورد نظر، سازمان ملی استاندارد و یا نهادهای مورد تایید آن است؛ چگونگی انجام نمونه‌گیری، روش آزمون و مابقی جزئیات مربوط به آزمایش نمونه‌های بنزین امری تخصصی است؛ بنابراین اظهار نظر سایر نهادها فاقد صلاحیت است.

    سازمان ملی استاندارد نیز به‌تازگی در این‌باره اعلام کرد که در آزمایشات متعدد سازمان ملی استاندارد، نتایج عدم انطباق با استاندارد وجود نداشته است. در سال‌های گذشته این سازمان خود یکی از شاکیان کیفیت بنزین بود، اما آزمایش‌ها نشان داده میزان گوگرد در بنزین حتی پایین‌تر از حد استاندارد بوده و کاهش تعداد روزهای با هوای ناسالم در تهران این موضوع را تایید می‌کند.

    وزیر نفت نیز به تازگی با تاکید بر این‌که شایعه آلودگی بنزین بر صادرات آن تاثیر نمی‌گذارد، گفت: صادرات بنزین در حال حاضر با کیفیت خوبی در حال انجام است. هر چند وقت یک‌بار عده‌ای حرف‌هایی می‌زنند و انگار نمی‌خواهند مردم آرامش ذهنی داشته باشند.

    وی درباره این‌که آیا کیفیت بنزین در تهران و شهرهای دیگر یکسان است، پاسخ منفی داد و گفت: کیفیت بنزین در کلانشهرها و  شهرهای بزرگ فرق دارد، زیرا به اندازه کافی بنزین یورو نداریم. بنزین یورو در شهرهایی که تراکم زیاد و مصرف بالاست، در اولویت است،‌ زیرا بنزین در شهرهای کوچک اثری بر آلودگی هوا ندارد.

    به گفته وی هم‌اکنون 9 کلانشهر و شهرهای بزرگ از بنزین یورو 4 استفاده می‌کنند.

    آخرین وضعیت تولید بنزین یورو در کشور

    ایران در سال 1391 تولید بنزین یورو نداشت، اما در سال گذشته مقدار تولید روزانه بنزین با کیفیت یورو طبق اعلام وزیر نفت به 76 میلیون لیتر رسید و اکنون در کلانشهرها بنزین یورو تولید می‌شود. در پالایشگاه تبریز که به‌تازگی چند طرح آن با حضور رئیس‌جمهوری افتتاح شد و در پالایشگاه بندرعباس، بنزین باکیفیت و عالی تولید می‌شود.

    از سوی دیگر بهبود وضع هوا با دو موضوع بنزین و گازرسانی مرتبط است. آزاد شدن تردد خودروهای قدیمی نیمه‌سنگین که شب تا صبح در خیابان‌های کلانشهرها تردد می‌کنند و هیچ‌کدام دارای استاندارد نیستند، طبق تاکید زنگنه در آلودگی هوای کلانشهرها تاثیر فراوانی دارد. بر این اساس خودروهای نیمه‌سنگین فرسوده بسیار بد و غیرعادی گازوئیل مصرف می‌کنند، در حالی که مقدار آلودگی هوا از شب تا صبح باید کاهش یابد، اما با تردد این خودروها مردم هر صبح با بالاترین مقدار آلودگی هوا روبه‌رو می‌شوند.

    اما از جمله اقدام‌های انجام شده برای کاهش آلودگی هوای کلانشهرها، استفاده از گاز طبیعی در شهرها و در نیروگاه‌های اطراف شهرهای بزرگ است که سبب می‌شود آلودگی نیروگاه‌ها بر هوای شهرها تاثیر منفی نداشته باشد. برای نمونه آلودگی نیروگاه تبریز بر آلودگی هوای شهر تبریز، آلودگی نیروگاه شهید رجایی و نیروگاه منتظرقائم بر هوای تهران و آلودگی نیروگاه اصفهان بر هوای شهر اصفهان تاثیر می‌گذارد.

    بر این اساس اتصال این نیروگاه‌ها به شبکه گاز طبیعی اهمیت بسیار زیادی داشته و سبب شده است که مقدار آلودگی هوای شهرها به‌طور محسوسی تغییر کند؛ به طوریکه وزیر نفت در این باره تصریح کرده اکنون من از اتاق کارم در ساعات ظهر و عصر می‌توانم کوه‌های تهران را ببینم، در حالی که تا دو یا سه سال پیش کوه‌های تهران به دلیل وجود غبار قابل مشاهده نبود.

    در هر حال مجموع تولید روزانه بنزین در کشور به 115 میلیون لیتر رسیده است. در تیرماه و مردادماه به ترتیب مقدار تولید بنزین 111 و 112 میلیون لیتر ثبت شد، بنابراین با توجه به مقدار مصرف بنزین کل کشور، اکنون بیش از 11 میلیون لیتر تولید بنزین اضافه‌تر از میزان مصرف صورت می‌گیرد که همین مساله دولت را به سمت صادرات این فراورده نفتی سوق داده است.

    انتهای پیام

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو