فونیکسریمکسبهتام

تجهیز تمام دوربین‌های شهر به کد تخلف معاینه فنی

کاهش آلودگی هوا بر اساس آمار

عصر خودرو- برای کاهش آلودگی هوا و ترافیک اخذ معاینه فنی در تهران اجباری شد به همین دلیل تمام دوربین‌های شهر به کد تخلف معاینه فنی مجهز شدند.

تجهیز تمام دوربین‌های شهر به کد تخلف معاینه فنی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از فارس ،  آلودگی هوا و ترافیک دو چالش مهم کلانشهر تهران هستند. ناموفق بودن طرح زوج و فرد و اعمال محدودیت بر اساس پلاک خودروها در کاهش آلودگی هوای تهران تاثیری نداشت و  مدیریت شهری تصمیم گرفت  روش‌های دیگری را برای کاهش آلایندگی ها در نظر بگیرد.

    مطالعات از سال 93 آغاز شد و در نهایت طرح LEZ در تهران اجرایی شد. اجرای مرحله اول طرح کاهش و الزام تمامی خودروهای سواری به داشتن گواهی‌نامه معاینه فنی جهت تردد در محدوده زوج و فرد از ابتدای آبان 95 و اجرای فاز دوم طرح و کنترل مکانیزه معاینه فنی خودروها در تمامی ایام و ساعات شبانه‌روز با تمامی دوربین‌های سطح شهر از ابتدای آذر 97 آغاز شد.

    ممنوعیت تردد و اعمال عوامل بازدارنده جهت خروج خودروهای فرسوده، کاربراتوری و آلاینده از چرخه تردد حمل‌ونقل، کنترل مکانیزه معاینه فنی خودروها با استفاده از دوربین‌های ترافیکی در سطح شهر الزام شد.

    در سال 97  قرار شد خودروها بر اساس سه رده معاینه فنی عادی، برتر و ویژه مورد تست قرار گیرند البته بحث ویژه هنوز راه‌اندازی نشده است.

    دبیرخانه برای حذف جرایم اشتباهی

    همچنین برای جلوگیری از تضییع حقوق شهروندان در جرایمی که به صورت اشتباه انجام شد دبیرخانه‌ای تشکیل شد و  مالکین خودروها که به علت خطای سیستم نرم‌افزاری دوربین‌ها جریمه شده بودند می‌توانستند با مراجعه به این دبیرخانه نسبت به رفع مشکلات خود اقدام کنند.

    سیدنواب حسینی منش مدیرعامل سابق معاینه فنی خودروی شهر تهران در این باره به خبرنگار فارس، گفت: شروع طرح LEZ در محدوده طرح زوج و فرد از نیمه شهریور 95 آغاز و تا ابتدای مهر ماه اعمال قانون به صورت ارشادی بود.

    وی به اتصال مرکز معاینه فنی شهر تهران به سامانه ملی معاینه فنی (سیمفا) اشاره کرد و گفت: ایجاد ظرفیت در مراکز جهت پذیرش 2.5 میلیون دستگاه خودرو فراهم شده بود و اخذ کد تخلف برای 368 دوربین موجود در محدوده زوج و فرد و طرح ترافیک در مرحله اول آماده شده است.

    مدیرعامل سابق معاینه فنی خودروی شهر تهران به اقدامات صورت گرفته برای اجرای مرحله دوم طرح کاهش آلودگی هوا اشاره کرد و گفت: اخذ مصوبات کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا و کارگروه استانی - کنترل معاینه فنی در کل شهر تهران به صورت 24 ساعته و 7 روز هفته از ابتدای آبان آغاز شد.

    وی ادامه داد: همچنین توسعه کمی مراکز و افزایش خطوط تست معاینه فنی انجام و در حال حاضر 54 خط معاینه فنی مخصوص خودروهای سبک در دو شیفت کاری مشغول به فعالیت هستند و  اخذ کد تخلف معاینه فنی برای مرحله دوم اجرای طرح کاهش به 870 دوربین ثبت تخلف داده شد.

    انجام معاینه فنی برای تمامی اتوبوس‌های شرکت واحد الزامی شد

    به گفته حسینی‌منش، مبادی ورودی شهر تهران به دوربین‌های سطح تخلف و عملیاتی شدن دوربین‌ها برای معاینه فنی مجهز شد و انجام معاینه فنی برای تمامی اتوبوس‌های شرکت واحد الزامی شد.

    تمامی دوربین‌های سطح شهر به کد تخلف معاینه فنی مجهز شدند

    وی به انجام معاینه فنی کنار جاده‌ای به منظور اندازه‌گیری سطح آلاینده‌های خروجی از اگزوز خودروهای سنگین در پایانه‌ها، سرویس ادارات و سازمان‌ها، شرکت واحد، پلیس راه‌ها اشاره کرد و گفت: جهت اجرای فاز دوم طرح کاهش طبق مصوبه کد تخلف مربوط به معاینه فنی و فرسودگی در تمامی دوربین‌های سطح شهر تهران بالغ بر 1200 دوربین تعریف شده است.

    چطور معاینه فنی برتر دریافت کنیم؟

    مدیرعامل سابق معاینه فنی خودروی شهر تهران در خصوص دریافت معاینه فنی برتر در مراکز تهران گفت: در مراکز معاینه فنی شهر تهران برای تمامی خودروها، معاینه فنی برتر انجام شد و خودروها می‌توانند به صورت اختیاری در صورت احراز شرایط لازم نسبت به اخذ معاینه فنی معمولی یا برتر اقدام کنند.

    حسینی منش گفت: انجام معاینه فنی برتر در کلانشهرهای کشور در مصوبات شورای عالی ترافیک دیده شده است و همچنین حد مجاز آلایندگی از چندین سال گذشته توسط سازمان حفاظت از محیط زیست ابلاغ شده است که به علت وجود ساختار و تجهیزات مراکز این حدود سخت‌گیرانه را رعایت نمی‌کردند اما در حال حاضر بسیاری از کلان شهرها در این باره پیش‌قدم شده‌اند.

    4758252 به مراکز معاینه فنی مراجعه کردند

    وی در خصوص آمار مراجعات به مراکز معاینه فنی از شروع طرح کاهش که از آبان 95 آغاز شد، گفت: آمار به دست آمده تا 31 شهریور 98 این است که کل مراجعات 4758252 بوده است.

    مدیرعامل سابق معاینه فنی خودروی شهر تهران در خصوص سهم علل مردودی خودروها گفت: بر اساس ‌آمار مراکز قبل از شروع طرح کاهش به صورت میانگین 7 درصد خودروها از آزمون سطح انتشار آلایندگی مردود که با شروع طرح این شاخص به 25 درصد افزایش یافت. همچنین به دلیل تشدید محدودیت‌ها خودروهای فرسوده و معیوب بیشتر به مراکز معاینه فنی مراجعه کردند.

    حسینی‌منش همچنین به راه‌اندازی 8 واحد سیار تک خط خودروهای سبک در کشور اشاره کرد و گفت: از آنجا که توسعه کمی مراکز در شهر تهران به دلیل افزایش سالانه تعداد خودروها اجتناب‌ناپذیر است، راه‌اندازی این مراکز در دستور کار قرار گرفت.

    وی همچنین به جابه‌جایی مرکز معاینه فنی شکوفه به مکان جدید اشاره کرد و گفت: این مرکز با مساحت 9200 مترمربع بزرگترین مرکز معاینه فنی شهر تهران از لحاظ زیربنای بخش اداری است که با همکاری شهرداری منطقه 19 احداث شد.

    حسینی‌منش در خصوص واگذاری سه مرکز معاینه فنی سراج، آبشناسان و الغدیر به بخش خصوصی از طریق مزایده اشاره کرد و گفت: به دلیل افزایش حجم مراجعات خودروها به مراکز و عدم امکان جذب نیروی انسانی بر اساس بخشنامه بالادستی، واگذاری بهره‌برداری سه مرکز معاینه فنی به بخش خصوصی در دستور کار قرار گرفت.

    به گفته حسینی‌منش، واگذاری واحدهای تعمیرگاهی در مراکز و واگذاری فضای تبلیغاتی مراکز، راه‌اندازی سیستم یکپارچه تعمیرگاهی، راه‌اندازی سالن آموزش در مرکز معاینه فنی نیایش از جمله اقدامات صورت گرفته بوده است.

    وی در بخش دیگری از سخنانش در خصوص تست چشمی مراکز گازسوز خودروهای دوگانه‌سوز اشاره کرد و گفت: بنا بر مصوبات دولت و الزام وزارت کشور به انجام معاینه فنی سیستم‌های گازسوز خودروهای CNG قبل از اخذ معاینه فنی معمولی، ستاد معاینه فنی در خصوص ایجاد زیرساخت و اختصاص فضای مناسب برای بازدید چشمی از این خودروها اقدام کرده است.

    به گفته حسینی‌منش، مبدل‌های کاتالیستی در خطوط معاینه فنی کنترل می‌شده است و این ستاد جهت جلوگیری از تخلفات نسبت به بازدید کاتالیست‌های تعویض شده خودرو نشانه‌گذاری می‌کردند.

    مدیرعامل سابق معاینه فنی خودروی شهر تهران همچنین در خصوص راه‌اندازی تست کنار جاده‌ای گفت: در اقدام مشترک با سازمان راهداری کشور و به همراه پلیس راهور تهران بزرگ و با راه‌اندازی دو واحد سیار تست کنار جاده‌ای انجام شد.

    حسینی‌منش در ادامه به تدوین قوانین و ضوابط کنترل آلایندگی موتورهای دیزل ثابت اشاره کرد و گفت: از آنجایی که موتورهای دیزل ثابت مورد استفاده در صنعت ساختمان‌سازی به عنوان یکی از منابع تولید آلایندگی در شهر تهران محسوب می‌شود لذا این ستاد جهت نظارت و کنترل آلایندگی این خودروها، وضع قوانین و ضوابط برای کنترل آلایندگی پیشنهاد کرده است.

    برای اجرای مرحله دوم طرح کاهش مباحث زیادی مطرح شد. کش و قوس های بین پلیس و شهرداری در این باره به وجود آمد و در نهایت شهرداری تهران خودروهای فاقد معاینه فنی را روزانه 50  هزار تومان جریمه کرد.

    جریمه 50 هزار تومانی خودروهای فاقد معاینه فنی

    محسن پورسید آقایی معاون ترافیک شهرداری تهران در این باره به فارس گفت:  با مصوبه امروز شورایعالی ترافیک طرح کاهش در تهران اجرا شد و  چنانچه خودرویی گواهی معاینه فنی نداشته باشد 50 هزار تومان جریمه خواهد شد.

    وی در ادامه گفت اگر خودرویی دارای معاینه فنی باشد، اما دودزا باشد، توسط پلیس متوقف و اعمال قانون خواهد شد.

    اما شهرداری تهران وارد فاز جدید اجرای طرح کاهش آلودگی هوا شد و طرح زوج و فرد را حذف کرد. شهرداری معتقد بود که با اجرای چند مرحله طرح کاهش، آلودگی هوا درتهران کاهش یافته و با حذف زوج وفرد میزان آلایندگی هم کمتر می شود. البته درحال حاضر پلیس روی این طرح دست گذاشته و معتقد است این کار بیشتر از کاهش آلایندگی با هدف درآمد زایی بوده است.

    البته این موضوع از سوی مدیران شهری رد شد و محمد علیخانی رئیس کمیسیون عمران شورای شهر تهران به خبرنگار فارس گفت اگر با هدف درآمد زایی هم بود درآمدی رخ نداده است . اصل حذف زوج و فرد خوب بوده اما باید پخته تر عمل می شد.

    بر اساس این گزارش، بر اساس آمار به دست‌آمده در سال گذشته به دلیل انجام معاینه فنی میزان آلودگی هوا کم شد و شهرداری تصمیم به اجرای طرح ها ترافیکی دیگر گرفت که البته فعلادر برخی موارد با پلیس دچار مشکل شده است.

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو