فونیکسریمکسبهتام

ارزانی قیمت خودرو چقدر ادامه‌ دارد؟

نشانه‌هایی برای پیش‌بینی آینده قیمت خودرو

عصر خودرو- با وجود آنکه قیمت خودرو در بازار روندی نزولی به خود گرفته اما با توجه به کاهش تولید خودرو در کشور و تداوم ممنوعیت واردات آن به نظر می‌رسد روند نزولی فعلی به سختی بتواند تداوم داشته باشد. شاید تنها همکاری‌های جدید خودرویی ایران با دیگر کشورها بارقه امیدی برای تداوم ارزانی خودرو باشد.

ارزانی قیمت خودرو چقدر ادامه‌ دارد؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از تجارت‌نیوز، بازار خودرو که پس از رشد چشمگیر قیمت‌ها وارد رکود شده بود، این روزها شاهد کاهش قیمت خودروها است و کارشناسان اظهار می‌کنند که بازار خودرو دیگر محل امنی برای سرمایه‌گذاری نیست.

    با وجود چنین تحلیلی از دنیای‌اقتصاد در آخر هفته گذشته اما برخی اخبار حاکی از نگرانی‌هایی برای آینده قیمت خودرو است.

    طبق آمارهای ارائه شده خودروسازان به سامانه کدال در بورس، خودرو آریو و ویتارا در نیمه نخست امسال به ترتیب 97 و 94 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افت داشتند.


    تولید انواع خودرو روندی نزولی به خود گرفته است.

    آمارهای سه خودروساز بزرگ یعنی ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو هم حاکی از  افت تولید است.  آمار تولید خودروهای سواری در کشور طی شش ماه نخست امسال نشان می‌دهد سه خودروساز بزرگ شامل ایران‌خودرو، سایپا و پارس خودرو در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کاهش 30 درصدی را تجربه کرده‌اند.

    از سوی دیگر آخرین خبر از واردات خودرو هم حاکی از این است که ممنوعیت واردات همچنان ادامه دارد. حسین مدرس خیابانی، قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی به تجارت‌نیوز گفته است: دولت در بحث واردات خودرو هیچ تغییر رویه‌ای نداده است. همچنان کمافی‌السابق واردات خودروهای لوکس یا خارجی به کشور در نیمه دوم سال ممنوع است.

    با توجه به خروج احتمالی خودرو پراید از روند شماره‌گذاری به نظر می‌رسد نگرانی‌هایی هم در مورد قیمت احتمالی این خودرو و جایگزین آن وجود دارد. دبیر انجمن خودروسازان ایران به تجارت‌نیوز گفته است: سال 99 خودرو جایگزین پراید وارد بازار می‌شود. قدر مسلم قیمت خودرو جایگزین گران‌تر از خود پراید است.

    در چنین شرایط نااطمینانی در بازار خودرو تنها خبری که شاید بتواند بارقه امیدی برای تداوم ارزانی در این بازار را برای فعالان آن به همراه داشته باشد، همکاری‌های جدید خودروسازان است.

    پس از خروج شرکت‌های خودرویی فرانسوی از ایران، مذاکره برای همکاری مشترک در زمینه تولید خودرو با کشورهای ترکیه، آذربایجان و روسیه حاکی از تغییر مسیر سیاستگذاران در راه تامین تقاضا داخلی خودرو دارد. اما آیا با اتکا به همکاری‌های خارجی و تولید مشترک خودرو با دیگر کشورها می‌توان به عدم نوسان قیمت در بازار خودرو امیدوار بود؟

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو